Doba kamenná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj „bydlení“ v době kamenné
Advertisements

PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
6. ročník Pravěk.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Pravěk Mladší doba kamenná
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
mezolit, neolit, eneolit
PRAVĚK.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
6. ročník Pravěk a starověk
Pravěk.
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Paleolit 6. ročník.
Život člověka v době kamenné
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
Pravěk – člověk rozumný
Čtvrtohory vývoj člověka
Dějepis Doba kamenná 1.
Časová osa pravěku 3 mil. – př. n. l.
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Čtvrtohory vývoj člověka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_6_ NEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Pravěk.
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
Doba kamenná.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

Doba kamenná

Doba kamenná nejdelší období pravěku kámen kost, dřevo, paroží starší a mladší

1 2 3 4 Doba kamenná 1. Starší doba kamenná - paleolit 2. Střední doba kamenná – mezolit 2 3. Mladší doba kamenná – neolit 3 4. Pozdní doba kamenná - eneolit 4

Starší doba kamenná (4 mil – 9500 př. n. l.) ochlazení doby ledové, doby meziledové sever – led Afrika – potrava příroda, sběr, rostliny, vejce lov – zvěř, ryby skupiny – tlupy, rody

Australopiték (4 mil – 2,5 mil. př. n. l.) objevení před 4 miliony let primáti – blízcí opicím hranice mezi lidským a zvířecím po dvou, vyvinutí rukou nevyrábí nástroje, používá, co najde – klacky, kameny, kosti, rohy

Člověk zručný Homo habilis (2,5 – 1,5 mil. př. n. l.) nejstarší vyrábí první nástroj kamenné sekáče sběr plodů, rostlin, ptačích vajec lov menších zvířat malé tlupy přemisťování skály, větve stromů posunky, hrdelní zvuky

Člověk vzpřímený Homo erectus (1,5 mil. – 300 000 př. n. l.) mozek, vzrůst, napřímení rostliny, plody, lov velkých zvířat dřevěné oštěpy pěstní klín – otloukání kamenů o sebe do mandlovitého tvaru užívá oheň, ale neumí rozdělat větší tlupy převisy, jeskyně dělba práce muži – lov, nástroje, zbraně ženy – sběr, příprava jídla, děti posunky, zvuky šíří se do Asie a Evropy

Shrnutí Nejstarší období dějin nazýváme pravěk. Podle materiálu, ze kterého předchůdci vyráběli své nástroje, dělíme pravěk na dobu kamennou, bronzovou a železnou. Vývoj člověka probíhal v době kamenné. V tomto období se pravěcí lidé živili sběrem plodů, částí rostlin a lovem zvěře.

Člověk rozumný Homo sapiens (300 000 – 40 000 př. n. l.) sever – sobi střední Evropa – mamuti, srstnatí nosorožci sběr, kožešiny, jednoduché oděvy dokonalejší nástroje – škrabadla, drásadla, nože, oštěpy – hroty rozdělává oheň jeskyně, přístřeší z kmenů, větví a kůží jednoduchá řeč Afrika, Asie, Evropa

Člověk současného typu Homo sapiens sapiens (od 40 000 let př. n. l.) tělesně se neliší od dnešních Afrika rozšíření po celém světě přizpůsobení přírodním podmínkám  rasy lov velkých zvířat luk, šípy maso suší, udí putování za zvěří, stálejší tábořiště jednoduchá obydlí z kostí, kůlů, hloubená do země, pokrytá kůžemi výroba nástroj – čepelová technika rody – pokrevně příbuzní lidé vyvinutější řeč

Člověk současného typu vlk pohřbívání – zbraně, šperky, jídlo umělecké výtvory, sošky z hlíny zvířata obřady sošky žen – venuše kult ženy – matky kresby, malby – jeskyně, rytiny tance, obřady, lov  náboženství

Shrnutí Předchůdci člověka prodělali dlouhý vývoj. Postupně zdokonalovali výrobu nástrojů, kameny opracovávali otloukáním a štípáním. Časem se naučili rozdělávat oheň. Památkou na tyto doby jsou především malby v jeskyních, sošky zvířat a en. Nejstarším druhem člověka byl člověk zručný, dokonalejším druhem člověk vzpřímený. Následoval člověk rozumný a člověk současného typu.

Mladší doba kamenná (5500 – 4000 př. n. l.) před 10 000 lety končí poslední doba kamenná  změna podnebí – oteplení, tání ledovců, stoupají hladiny oceánů rozšíření stepí, lesostepí – zvířata, vyhynutí velkých zvířat nebo jejich přesun rybolov změna způsobu života

První zemědělci na Blízkém východě před 12 000 lety obilky – sběr a vysévání chov dobytka + zemědělství  hlavní obživa

První zemědělci na Blízkém Východě oblast tzv. úrodného půlměsíce – Palestina, Sýrie, Turecko, Irák, Írán usazení první stálé příbytky první vesnice kámen, dřevo broušení, vrtání zasazování čepelí do rukojetí ze dřeva či parohu

První zemědělci ve střední Evropě od 6. tisíciletí př. n. l. horší přírodní podmínky vykácení, vypálení porostu – žďáření popel – hnojivo kypření – kamenné motyky, hák srp

První zemědělci ve střední Evropě mouka – drcení – žernovy chlebové placky, kaše pšenice, ječmen, hrách, čočka, boby, len spřádání na tkalcovských stavech  tkaní látek

První zemědělci ve střední Evropě ovce, kozy, hovězí dobytek, vepři ohrady hrnčířství – ručně velké obdélníkové domy velkorodina – rodiče, děti, vnoučata kult ženy-matky rody stařešina půda společná

Doplňovačka V mladší době kamenné se hlavní obživou stává ………… a ………… Nejlepší podmínky k tomuto způsobu obživy byly v oblasti ……………. na Blízkém východě. Změnil se způsob života, lidé už neputují za zvěří, ale ………………… Kamenné nástroje opracovávají ………………….. a …………………. Půdu obdělávají nejdříve ……………, později …………………….. Nežijí v tlupách, ale v …………………. Půda i dobytek nepatří jednotlivcům, ale jsou ve …………………….. vlastnictví rodu.

Řešení V mladší době kamenné se hlavní obživou stává zemědělství a chov dobytka. Nejlepší podmínky k tomuto způsobu obživy byly v oblasti tzv. úrodného půlměsíce na Blízkém východě. Změnil se způsob života, lidé už neputují za zvěří, ale usadili se na jednom místě. Kamenné nástroje opracovávají broušením a vrtáním. Půdu obdělávají nejdříve motykami, později hákem. Nežijí v tlupách, ale v rodech. Půda i dobytek nepatří jednotlivcům, ale jsou ve společném vlastnictví rodu.

ZÁPIS S koncem poslední doby ledové a s oteplením se mění způsob života. Hlavní obživou ses stává zemědělství a chov dobytka. Lidé se usazují na jednom místě a staví si domy ze dřeva a hlíny. Vznikají první vesnice, kde lidé žijí v rodech, včele stařešina. Zemědělci používají kamenné nástroje, avšak opracovávají je technikou vrtání a broušení. Naučili se vyrábět nádoby z hlíny a na jednoduchých tkalcovských stavech vyráběli oděvy ze lnu a vlny.

Konec doby kamenné (4000 – 1800 př. n. l.) Blízký východ – počasí, záplavy, vynálezy oradlo, tažené dobytkem, čtyřkolý vůz s plnými koly kovy – zlato, stříbro, měď tavení rudy, čistý kov – měď střední Evropa – stále kámen ozdoby, nástroje, měkká – ohýbání

Konec doby kamenné menší rodiny, ne všichni příbuzní ve vesnici řemeslníci muž osady – příkopy, hradba z kamení a hlíny či dřevěných kůlů osady – výšiny – hradiště menší domy, částečně zasazené do země – polozemnice a zemnice

VIDEA https://www.youtube.com/watch?v=_FLS5eJoH_U https://www.youtube.com/watch?v=RXRnvZz5C9k https://www.youtube.com/watch?v=u42qV38T6S4 https://www.youtube.com/watch?v=i28eEEpXRdo https://www.youtube.com/watch?v=Aaojx4__5as