Gotika
Umělecký sloh v západní Evropě od druhé poloviny 12. st. v českých zemích počátek i konec gotiky o něco později (poč. kolem 1230) v Německu a střední Evropě až do počátku 16. st., (Itálie a Francie již renesance)
Termín gotika nebo gotický se vztahuje ke Gótům Termín gotika nebo gotický se vztahuje ke Gótům. Předcházející epoše jej přisoudili s opovržením italští humanisté, „gótské“ umění pro ně znamenalo asociaci primitivního či barbarského.
Počátky gotického slohu - Francie vybudování tehdy výjimečného chrámu opatství Saint-Denis poblíž Paříže gotika na rozdíl od románského slohu již nedosáhla plného rozšíření po celé Evropě, ale především v její západní a střední části
Saint-Denis
Znaky architektury vertikalismus lomený oblouk vnitřní opěrný systém = směřování za Bohem lomený oblouk - vývoj od širokého a méně lomeného až k vysokému ostře zalomenému - používán v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby = symbol sepjatých rukou k modlitbě vnitřní opěrný systém = opěrný oblouk a opěrný sloup (váha stropu se rozloží na opěrné sloupy a zároveň na zdi) vnější opěrný systém - používaný u katedrál (pomocný činitel podpírající zeď) - ubývání plochy zdi velké plochy oken
„odhmotnění“ – značné prosvětlení, slabší zdi křížová žebrová klenba – 4dílná nebo 6dílná, později dělená na menší plochy, doprovázená složitými ornamenty (hvězdicová, síťová, vějířová, kroužená, sklípková) fiály (drobné věžičky) - nejrozšířenější zdobné prvky (ozdoba střechy) chrliče (fantastické hlavy s otevřenou hubou, které chrlily stékající vodu ze střech)
První gotické katedrály - ve Francii: Notre Dame v Paříži, Notre Dame v Remeši, katedrála v Chartres každý evrop. stát - něco charakteristického: Německo - stavby z kvalitních neomítaných cihel Anglie – stropy zdobeny velmi složitou, tzv. síťovou klenbou, ale mnohdy řešenou jen ornamentálně Itálie – gotika je zvláštní především ornamentem na fasádě připomínajícím prvky Středního východu česká gotika - vynikající světová úroveň, zvláště v oblasti malířské (částečně i sochařské)
Sochařství první sochařské projevy pouhým doplňkem architektury vertikalita – v celé tělo, zvláště drapérie sochy nestály volně v prostoru, ale „přilepeny“ přímo ke stavbě postupem doby se socha dostává na oltář i na zeď
Typické náměty - Panna Marie - madona s Ježíškem - pieta - truchlící matka s mrtvým Kristovým tělem sejmutým s kříže v klíně (z italského slova pietas - lítost) - Kristus na kříži (krucifix) - apoštolové se svými atributy postavy - směřování vzhůru - vysoké a štíhlé, mírně prohnuté do tvaru písmene S výrazy tváře - pozemské lidské city (prostá radost nebo velké utrpení)
materiál - kámen - lipové dřevo Socha se potahovala jemným plátnem a potom se polychromovala (barvila). postupně tendence k realismu a pohybu
Malířství vnímáno jako řemeslo nedostatky spojené se zákazem studia lidského těla jediná tematika - náboženská - neustále opakované biblické události - obličeje světců - stejný výraz a podoba - časté užití obrysových linií a jasných barev - barvy i schematické pózy často symbolické, přiřazený zvláštní význam oblíbené barvy - modrá a zlatá
obrazy nepodepsány, ale na některých uveden symbol nebo začáteční písmena názvy spojené s místem naleziště, např. Madona třeboňská v rohu obrazu - portrét nebo postava donátora (člověka, který obraz financoval, často mnich, šlechtic nebo bohatý kupec) Dva typy výtvarné tvorby: - deskové obrazy - dřevo potažené plátnem, barva se staletími slila s plátnem a dřevem, působí jako jednolitý kompaktní materiál - fresky (obrazy malované do vlhké omítky) - i světská tematika (život krále či šlechty a boje) Např. z jedné malby na Karlštejně známe nejpřesnější obraz Karla IV. (bohužel v určitém rozporu se sochou od P. Parléře)
Gotika v Čechách raná = přemyslovská (1230 – 1306) vrcholná = lucemburská (do 1437) pozdní = jagellonská (do 1526)