Technologická integrace tramvaje se železnicí (vlakotramvaj) ve městě Zwickau
Město Zwickau Zwickau (česky Cvikov či Zvíkov) je okresní město ve Svobodném státě Sasko a zároveň důležitým centrem západní části Saska čtvrté největší město v Sasku (asi 95 tisíc obyv.) železničních tratě Dresden - Werdau, Zwickau - Schwarzenberg a Zwickau - Falkenstein dálnice A4 (Erfurt - Dresden), A72 (Hof - Leipzig) v minulosti těžba hnědého uhlí, automobilová výroba (Sachsenring/Trabant) v současné době se zde vyrábějí automobily Volkswagen
MHD ve Zwickau Städtischen Verkehrsbetrieben Zwickau 6.5.1894: první tramvajová trať (Bahnhof - Hauptmarkt) 70. a 80. léta: tramvajová doprava na útlumu 1938 – 1977: trolejbusový provoz přelom 80. a 90. let: „renesance” tramvajového provozu současnost: v provozu 4 tramvajové linky (č. 3, 4, 5, 7) a 13 autobusových linek od 30. 5. 1999: systém vlakotramvaje
Charakteristika systému v provozu od 30.5.1999 propojení města a regionu ze strany železnice, která část cesty provozována po vnitroměstských tramvajových tratích v prostoru města systém train-tram vznik z důvodu nemožnosti zavést přímou tramvajovou linku od nádraží do centra města (kvůli uspořádání tramvajového přestupního uzlu Neumarkt) provozuje SVZ a Vogtlandbahn
Charakteristika trasy cca 2,9 kilometrů dlouhá z hlavního nádraží (od stavědla B4) vedena souběžně s železniční tratí na Schwarzenberg až do terminálu Stadthalle (jednokolejně, samostatné těleso, bývalá vlečka, úrovňové křížení s ulicí Planitzer Strasse) od terminálu Stadthalle je vedena v kolejové splítce rozchodů 1435 a 1000 mm s tramvajovou linkou č. 3 (Eckersbach - Neumarkt - Neuplanitz) dvoukolejně přímo ulicí Äussere Schneeberger Strasse až do terminálu Zentrum na jižním okraji centra města
Organizace provozu, zabezpečovací zařízení SZZ v žst. Zwickau Hbf. je elektromechanické a elektrodynamické (stavědlo B4 jednořadé elektrodynamické ZZ, Siemens & Halske typ 1912) SZZ funguje v součinnosti s „tramvajovým” zabezpečovacím zařízením terminálu Stadthalle po terminál Stadthalle se vlaky řídí návěstními a dopravními předpisy DB ve zbylé části trasy platí tramvajová návěstní soustava a běžné předpisy pro provoz na pozemních komunikacích na křižovatkách je zajištěna preference kolejových vozidel
Kolejová splítka Stadthalle - Zentrum kolejová splítka rozchodů 1435 mm a 1000 mm je řešena jako tříkolejnicová ve směru do centra (Zentrum) v pravé koleji dvoukolejné tratě je pravá kolejnice společná pro oba rozchody v opačném směru (Stadthalle) je to analogické v terminálu Zentrum končí vlaky na jediné společné koleji o rozchodu 1435 mm
Ukončení splítky u terminálu Stadthalle
Ukončení splítky u terminálu Zentrum
Ukončení splítky u terminálu Zentrum
Charakteristika vozidel běžné motorové jednotky RegioSprinter (VT31-48) dodatečně upravené pro provoz „tramvajového” charakteru jsou dodatečně vybaveny blinkry, brzdovými světly, výstražným zvoncem, venkovním zpětným zrcátkem, výbavou pro ovládání výhybek ze stanoviště strojvedoucího, radiovým spojením s dispečinkem DP a omezovačem rychlosti mají účinnější brzdy (zpomalení až 2,73 m/s2) provozovatel Vogtlandbahn (linka VB1 Zwickau Zentrum - Zwickau Hbf - Falkenstein - Klingenthal - Kraslice - Sokolov, v hodinovém taktu)
Technické údaje jednotky Regiosprinter výrobce: Siemens DUEWAG (1996) délka: 25 170 mm, šířka: 2 970 mm, výška: 3 350 mm rozchod 1435 mm, počet náprav: 4, uspořádání dvojkolí A + 2 + A maximální rychlost: 120 km/h (ve Zwickau pouze 80, resp. 40 km/h) počet spalovacích motorů: 2 (MAN D2865 LUH05) jmenovitý výkon: 456 kW výška podlahy 530/1130 mm, nízkopodlažní část 75 % míst: k sezení 77, ke stání 84
Motorová jednotka Regiosprinter
Závěr projekt výstavby vlakotramvaje splnil svůj účel přímého spojení až do úplného centra města vlaky si tím tak našly svůj okruh cestujících, ať už jde o studenty univerzity nacházející se poblíž konečné stanice, cestující dojíždějící za prací a nebo obyvatele Zwickau, kteří o víkendu cestují na výlety na venkov a do (severo-)západních Čech proto se v Německu model systému technologické integrace tramvaje se železnicí (vlakotramvaje), kdy propojení města a regionu zde nepřichází ze strany městských tramvají, ale naopak ze strany železnice oprávněně nazývá „Zwickauer model”