Renesancia a Barok.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
zpracovaný v rámci projektu
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
Hudební baroko ( století).
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Otázky jsou vybrány z DUM č
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Johann Sebastian Bach
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Tereza Janderková.  suite (fr. = sled, sada)  sled několika tanečních skladeb  pěstovala se především v baroku (17. a 18. století) → GB, F, D  jednotlivé.
ANTONIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
Test k ověření znalostí z HV
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Průhonice
HUDBA 20.storočia.
Michal Birás Klasicizmus.
Hudobný klasicizmus.
Špeciálna základná škola Partizánska 26, Krupina
Najvýznamnejší slovenskí skladatelia vážnej hudby
Barok a renesancia.
Významní hudobní skladatelia od 17. storočia
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Dějiny hudby a její osobnosti
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Renesancia a Barok

Hudba v renesancii: hud. štýl 15-16stor. prevahu má vokálna tvorba- spievaný mnohohlas nazývaný polyfónia so sprievodom nástroja alebo bez neho. polymelodický hud. štýl nositeľom harmónie je interval tercie a sexty durová a molová tonalita Hudba viazaná na zrozumiteľný text Vokálny súbor a capella

Hudobné formy: Kanón- druhý a ďalší hlas opakuje spev prvého hlasu po určitom čase - račí kanón-spiatočný, druhý hlas opakuje prvý v opačnom smere - zdkadlový Kontrapunkt- nota proti note

Hudobný skladatelia: Giovanni de Palestrina- tal.hud skladateľ a organista, vytvoril štýl, ktorý sa podľa neho nazýva palestrinský alebo A CAPELLA DIELA: 158 omší, 250 motet, 68 ofertórií, Orlando di Lasso – belgický hudobník a skladateľ, NAJVÝZNAMNEJŠIE DIELA: 7 Salmi Penitenziali (7 kajúcnych žalmov) 12 Prophetiae Sibyllarum (12 Sibyliných proroctiev), Susanne un jour (zbierka francúzskych šansónov) Magnum opus musicum, 516 motet, “Lagrime di San Pietro” (Slzy sv. Petra, - zbierka madrigalov na cirkevné texty)

Johannes Ockegem- skladateľ, spevák, zbormajster a učiteľ DIELA: omše, motetá, motet- chanson, Chansony

Hudba v Baroku: -hudobný štýl 16-18 stor. -hudobné myslenie: Melodicko-harmonické -melódia sprevádzaná akordmi -polyfónia je celkom ovládaná Harmóniou -prechod od polyfónie k monódii -víťazstvo durovej a molovej tóniny nad cirkevnými

Ranný Barok (1580-1630) -prevláda vokálna hudba -akordika ešte nemá tonálny charakter (voľné ukladanie nôt) -Claudio Monteverdi a J.Gabrieli Stredný Barok (1630-1680) -vokálno inštrumentálne hudba -cítiť rozlíšenie recitatíva a árie -Arcangelo Corelli, J.B Zully Neskorý Barok (1680-1730) -platí pre Taliansko -inštrumentálne hudba -kontrapunkt -polygrafické skladby - Johann Sebastian Bach, Georg Fridrich Händel, Antonio Vivaldi, Eugen Suchoň (slovenská národná opera- KRÚTŇAVA)

Hudobné nástroje: Sláčikové (okrem kontrabasu) Dychové drevené (okrem klarinetu)- flauta, hoboj,fagot Klávesové-čembalo

Hudobné formy a druhy Vokálno- inštrumentálne - opera: scénické dielo, výtvarné + herecké+ baletné umenie - oratórium: skladba na duchovný text, sprevádzaná koncertne - kantáta: skladba s lyrickými a oslavnými témami - pieseň Inštrumentálne - concerto grosso: viac sólistov - symfónia - ouvertura: predohra, ktorá zvyčajne predchádza operu a tematicky s ňou súvisí - suita: zložená z dobových tancov: nemecká (alemande 4/4) francúzska (courante 6/4) španielska (sarabanda 3/4) írska (gigue 12/8)

Komorné - sonáta (tempové časti, kontrast), triová (jeden násroj je duplovaný) Formy pre klávesové nástroje -fúga: založená na imitovaní vrchného hlasu - preludium -toccata - fantázia - variácia

Hudobní skladatelia: Johann Sebastián Bach: - Jánové a Matúšové pašie - Invencie - Dobre temperovaný klavír - Toccata a Fuga d-mol - 6 francúzskych suít - Klavírna knižôčka pre Annu Magdalénu Bachovú

Händel: - oratórium Mesiáš Vivaldi: - 4 ročné obdobia Correli: - huslista - 48 triových sonát, husľové sonáty, 12 concerti grossi Telemann: - Sokrates, 600 suít a serenád, komorné skladby

ĎAKUJEM za pozornosť  Autor: Lea Dudová