Základy literární vědy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné poučení o literatuře
Advertisements

Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Mgr. Jana Křehlíková.  epický útvar na konkrétním či historickém základu  epický prozaický žánr lidové slovesnosti  příběh, v němž se prolíná realita.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
SPOLEČENSKOHISTORICKÉ POZADÍ počátek nové naděje ve Francii narůstá nespokojenost - naděje se úplně nenaplnily 30. léta 19. století - vlna revolucí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Pohádka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Poměr.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Mýty a pověsti Tematická oblast
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
LITERÁRNÍ DRUHY EPIKA – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Nováková Jana
Doplněk (verbální atribut)
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
GUILLAUME APOLLINAIRE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Středověká literatura
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
Úvod do literatury. Jazykové prostředky, literární druhy a žánry
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kultura ve starověkém Řecku
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Generace buřičů.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Základy literární vědy

Umění - vyvolává v člověku estetický zážitek Zobrazovací (literatura, výtvarné umění, drama) Nezobrazovací (hudba, tanec)

Literatura - z latinského littera (písmeno) = vše, co bylo napsáno Odborná literatura (literatura faktu, naučná literatura) Umělecká literatura (krásná literatura)

Umělecká literatura Umělá Ústní lidová slovesnost (folklór)

Čítanka str. 6-7 str. 419-425

Typy literatury Próza Poezie Drama

Literární druhy Lyrika Epika - syžetový literární druh Drama

Literární žánr Vzor literárního díla, který má určité rysy (tematické, kompoziční) Realizuje se v nich jeden ze základních literárních druhů, popřípadě jejich kombinace

Epické žánry – malá epika Příběh – krátký útvar, který má své vyhrocení a pointu – anekdotická, humorná, poučná apod. Bajka – alegorie

Čítanka str. 424 str. 53

Epické žánry – střední epika Báje – jeden ze způsobů výkladu světa, hrdiny jsou bohové Pověst – minulost národa, o hrdinských činech, vážící se k místu (hradu, městu) Pohádka Povídka – zpravidla jeden hlavní děj a hrdina, hrdina se nevyvíjí Novela – středně dlouhý text s výraznou pointou

Čítanka str. 8 str. 201-203

Epické žánry – velká epika Epos – rozsáhlá veršovaná skladba – bohatě se uplatňuje popis – množství vedlejších příběhů, mnoho postav – využití stálých přívlastků, množství figur, tropů – rytířský, hrdinský, duchovní, historický apod. Román – rozsáhlý prozaický text – v dnešním slova smyslu vznikl v 16. st. – vedlejší příběhy a postavy, hlavní hrdina se vyvíjí – dobrodružný, historický, milostný, společenský

Čítanka str. 14-17 str. 337

Lyrické žánry - tematické třídění lyriky – intimní, kolektivní, přírodní, náladová, reflexivní Píseň – jeden z nejstarších žánrů – prosté vyjádření, rytmus, refrén Elegie (žalozpěv) Óda (hymnus) – chvalozpěv na osobu, lidskou vlastnost, hrdinský čin, boha apod. Epigram – drobná, často satirická báseň „Pásmo“ - žánr moderní poezie, který využívá mnohovýznamovosti a volného přiřazování veršů, technika asociace

Čítanka str. 76 str. 30 str. 84

Tím starým světem přec jsi znaven na konec Pastýřko Eiffelko jak bečí stádo mostů dnes Řecký i římský starověk se ti už přežily Zde antické se zdají být už i ty automobily Jen náboženství zůstalo docela nové jenom ono Zůstalo prosté jak hangáry v přístavu avionů Jediné neantické v Evropě křesťanství je Evropan nejmodernější jste vy ó papeži Pie A tobě brání stud když okna na tebe hledí Vstoupiti do kostela a jít tam ke zpovědi Čteš letáky ceníky plakáty jež zpívají hlasitě Toť dnešní poesie zatím co prosou žurnály sytí tě Jsou krváky po šestáku samé detektivní případy Portréty velkých osob a sterá různá záhlaví

Lyrickoepické žánry Balada – veršovaná skladba s tragickým příběhem Romance – optimistická, veselá Poéma – rozsáhlejší skladba, převládá lyrika

Rukama lomila, po břehu chodila, na kámen poklekla, dceru porodila. „Chceš Ty, matičko má bledá, bych Ti rybek nalovila?“ –Jak bys sítě rozhodila, vždyť se’s sotva narodila! –„Chceš Ty, matičko má bledá, bych si plinky vybílila? –“Zanech plinek, dlouhá cesta, čas, bys sobě popílila! –„Vlna s vlnou v rozhovoru, mám se po vodě dát dolů?“ –Po vodě se dáme spolu, zastavíme mlýnská kola, aby mladý mlynář věděl, kdo ho před soud boží volá!–

Král Karel s Buškem z Vilhartic teď zasedli si k dubovému stolu– ti dva už pili mnohou číši spolu a zapěli si z plných plic. „Nuž dej sem zlaté číše, páže, a nalej vína–dolej výš– dnes, pane Bušku, cosi zvíš! “král Karel vesel káže. „Zde po tom víně, Bušku, slyš, domácí slunce naše v loni hrálo– toť první víno, které v Čechách zrálo– aj tedy vzhůru, pijme již!“ A pili–král však náhle prsknul– „To že je víno? tenhle kvas? vždyť ústa křiví, láme vaz!“ a zlostně rukou mrsknul.

Dramatické žánry Tragédie Komedie Činohra – drama v moderním pojetí, psychologické a sociologické vykreslení postav Melodrama – dramatická báseň, slovo je doprovázeno hudbou Muzikál

Drama Expozice Kolize Krize Peripetie Katastrofa (rozuzlení)