CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
3 EFEKTIVNOST TRHU.
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA 6 CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA

Cíl firmy: maximalizace zisku Max π = Max (TR – TC) = Max (P×Q – c×Q) MR = MC Mezní příjem = přírůstek celkového příjmu dosažený prodáním další jednotky produkce (MR) Mezní náklady = přírůstek celkových nákladů spojený s vyprodukováním další jednotky produkce (MC) Základy ekonomie

Příklad – maximalizace zisku množství Cena celkový příjem mezní příjem celkové náklady mezní náklady zisk změna zisku 10 - 5 -5 1 9 4 6 2 20 15 3 30 23 8 7 40 33 50 45 12 -2 Základy ekonomie

1. Dokonalá konkurence

Dokonalá konkurence Na trhu mnoho prodávajících a mnoho kupujících → zanedbatelný dopad na tržní cenu = cena je pro prodávající i kupující daná Produkce je identická Volný vstup do a výstup z odvětví (žádné bariéry vstupu) Základy ekonomie

DOKO - příklad Dodavatel pšenice – podíl 1/1000 trhu Pšenice obchodována na plodinové burze = 1 trh Za jakou cenu prodávat, když na trhu obchodována tuna za 3000 Kč? 3001 Kč X 2999 Kč X 3000 Kč

Individuální poptávka v DOKO pšenice cena 3 000 D množství Základy ekonomie

Příčiny nedokonalosti trhů Nedokonalá informovanost prodávajících a kupujících (rozptýlené trhy) Náklady na změnu dodavatele (manuály, sítě) Nehomogenní produkt (není rohlík jako rohlík) Malý počet prodávajících Základy ekonomie

NEDOKO – příklad Prodejce guláše v restauraci (1 z desítek restaurací ve městě) Za 35 Kč prodá 30 gulášů Když cena 40 Kč – ztratí pár zákazníků, ale ne všechny = Hospodský má manévrovací prostor pro tvorbu ceny Poptávka není dokonale elastická Základy ekonomie

Individuální poptávka v NEDOKO trh gulášů cena Dokonale elastická poptávka množství Základy ekonomie

Tržní struktura Monopol 1 Počet firem DOKO identická >1 produkce diferencovaná Oligopol/ Monopolistická konkurence Základy ekonomie

Monopol Cecil Rhodes 70. léta 19. století Jižní Afrika Kartel -> De Beers 1947, Frances Geretyová: „A Diamond Is Forever“…A za čtyři roky už mělo zásnubní prsten s briliantem osm z deseti nevěst, což se od té doby zásadně nezměnilo. Základy ekonomie

2. Monopol (monos – polein) Jediný prodejce na trhu Jeho produkce nemá blízké substituty na trhu → cenový tvůrce (cena je vyšší než v DOKO) Existují bariéry vstupu do odvětví → vlastnictví přírodního zdroje (zřídka) → státem udělená licence → firma má nižší výrobní náklady Produkuje menší množství než by bylo společensky žádoucí (= ztráty mrtvé váhy) Základy ekonomie

Bariéry vstupu Felix je v Kocourkově jediný učitel angličtiny. O jeho hodiny je velký zájem, může si účtovat i 750 Kč za hodinu. Vidina vysokého zisku ovšem přiláká další lektory, kteří by byli ochotni učit jen za 600 Kč. Za normálních okolností tak každý ziskový trh brzy přiláká konkurenci, která stlačí ceny dolů. Pro Felixe je ovšem taková situace nevýhodná, rád by jí zabránil. Proč má učit jen za 600 Kč, když před příchodem konkurence dostával za hodinu o 150 Kč více? Napadne ho proto, že by mohl konkurenci omezit a znovu získat monopol zcela legální cestou: požádá svého kamaráda na úřadě, aby byla k otevření jazykové školy nutná zvláštní licence. Podmínkou získání takové licence je, aby žadatel učil v Kocourkově angličtinu alespoň pět let, pobýval nejméně půl roku na Maltě a zaplatí licenční poplatek 21 147 Kč. Takové absurdní podmínky ovšem ze všech žadatelů splňuje pouze Felix. S pomocí kamaráda na kocourkovském úřadě se mu podařilo vytvořit bariéry trhu, díky kterým si udrží svůj monopol.

Státní řešení monopolů Zavedení konkurence do monopolních odvětví Regulace chování monopolů Převedení soukromých monopolů na státní podniky Žádný zásah Základy ekonomie

Padne nejstarší monopol na sůl na světě Padne nejstarší monopol na sůl na světě. Čína ho měla neuvěřitelných 2600 let Je to pravděpodobně nejstarší monopol na světě. Mají ho dodnes na sůl čínské vlády a platí již od 7. století před Kristem. Jeho původ byl ve Čchci. Nyní trh s touto surovinou a pochutinou ovládá Čínská národní solná společnost. Jako jediná firma v zemi má právo vyrábět a prodávat sůl. Její obchodní marže přitom dosahuje 300 až 400 procent. Ale podle nového záměru vlády se i tento trh bude od roku 2016 liberalizovat. I když se tímto krokem sůl zlevní, ne všichni obyvatelé nejlidnatější země světa jsou koncem monopolu nadšeni. Zdroj: Daniel Baret, Reflex (27. 11. 2014, kráceno).

Regulace Regulace cen monopolu = stanovení maximální ceny státem (co nejblíže DOKO) Problém: Jak pozná stát náklady monopolu? Základy ekonomie

Antidumpingová politika Dumping = výrobce prodá za cenu nižší, než jsou jeho náklady Kořistnický dumping (predatoring) Běžný argument protekcionistů Vyspělé země Základy ekonomie

Cenová diskriminace = prodej určitého produktu různým zákazníkům za různé ceny Podmínky: Trh musí být NEDOKO Na trhu musí být odlišitelné skupiny zákazníků Firmy musí být schopny účtovat dvojí ceny Základy ekonomie

Cenová diskriminace Slevové kupony Slevy pro důchodce/studenty Crippleware Generika Kurzovné pro muže Grilled Chicken – 250 CZK Grilované kuře – sto patnáct korun Základy ekonomie

Cenová diskriminace Základy ekonomie

Jak časté jsou problémy s monopoly? Monopol je běžný Většina firem má nějakou kontrolu nad cenou své produkce (je diferencovaná) Firem se značnou monopolní silou je málo Velmi málo produktů je jedinečných Základy ekonomie

Nic netrvá věčně Základy ekonomie

3. Oligopol Několik prodávajících Produkce identická nebo podobná → možnost spolupráce X vlastní zájmy firmy → kartel Produkce identická nebo podobná Duopol = oligopol se 2 firmami Cena je vyšší než by byla v DOKO, ale nižší než u monopolu Produkce je menší než by byla v DOKO, ale větší než u monopolu

Teorie her Jak se lidé chovají ve strategických situacích (při rozhodování musí uvažovat rozhodnutí jiného subjektu) Oligopolní trh je malý = nutnost zohlednit chování ostatních = zisk firmy závisí nejen na tom, kolik sama vyprodukuje, ale i na tom, kolik ostatní firmy Základy ekonomie

Vězňovo dilema Odsouzení k … rokům vězení Petr Přizná se Nepřizná se Kateřina 8;8 0;20 20;0 1;1

Vězňovo dilema Odsouzení k … rokům vězení Petr Přizná se Nepřizná se Kateřina 8;8 0;20 20;0 1;1 Odsouzení k … rokům vězení Petr Přizná se Nepřizná se Kateřina 8;8 0;20 20;0 1;1

Antikartelové zákonodárství Zabránit spojení firem Rozdělit firmy Bránit firmám v nekonkurenčních aktivitách Základy ekonomie

Student Agency zaplatí pět milionů. Zneužila svůj monopol Autobusový dopravce Student Agency zneužil svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, a musí tak zaplatit pokutu 5,154 milionu korun. Krajský soud v Brně tak svým rozsudkem potvrdil rozhodnutí antimonopolního úřadu z roku 2011. Vymezení posuzovaného trhu bylo pro případ klíčovou otázkou. Rozhodnutí ÚOHS stálo na tvrzení, že v době deliktu existoval na lince samostatný trh autobusové dopravy a vlaková doprava tvořila trh odlišný. Úřad zdůrazňoval, že nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu. Zdroj: iDnes (25. 9. 2014, kráceno). Základy ekonomie

Protikartelové zákonodárství Udržování maloobchodních cen Cenové predátorství Vázané obchody Základy ekonomie

4. Monopolistická konkurence Mnoho firem na trhu Produkce je diferencovaná Volný vstup a výstup z odvětví = Něco z monopolu + něco z DOKO Příklady: CD, filmy, nábytek ... = významná role reklamy Základy ekonomie

Zdroj informací pro zákazníka Manipulace? Omezuje konkurenci zvýrazňováním rozdílů mezi produkcí? X Zdroj informací pro zákazníka Podporuje konkurenci nabízením větší množství variant produktu a cen Známka kvality Základy ekonomie

Příště: Makroekonomie Základy ekonomie