Zlomky Sčítání zlomků..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Sčítání zlomků..
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Mocniny Mocniny desetinných čísel.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Kolik zbyde?
ANOTACE Materi á l je určen pro ž á ky 4. ročn í ku, je určen k výkladu učiva. Materi á l obsahuje prezentaci s novým učivem „Zlomky“. Doplněno ře š en.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Poměr.
Lomené algebraické výrazy
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Věra Oupická
Lomené algebraické výrazy
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky Sčítání zlomků..
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Lomené algebraické výrazy
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Zlomky Složené zlomky..
Poměr v základním tvaru.
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Poměr, úměra.
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Lomené algebraické výrazy
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_02_Zlomky
Zlomky a desetinná čísla
8 SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Násobení zlomků..
Konstrukce trojúhelníku
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Matematika + opakování a upevňování učiva
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lineární funkce a její vlastnosti
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Početní výkony s celými čísly: dělení
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Pojem zlomek a jeho zápis.
Dělitelnost přirozených čísel
Lomené algebraické výrazy
Transkript prezentace:

Zlomky Sčítání zlomků.

Sčítání zlomků Sčítání zlomků znamená hledání celkového množství daného několika částmi celků či celých celků. Celkové množství nelze určit, jsou-li sčítaná množství vyjádřena různými částmi, tedy nejsou-li sčítaná množství rozdělena na stejné části. třetina čtvrtina O jakou část celku jde? Jinými slovy: nemají-li sčítané zlomky stejné jmenovatele, nedokážeme určit výsledek.

Sčítání zlomků Změnilo by se něco, kdyby měly zlomky jmenovatele stejné?

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 1.) Nejdříve určíme společného jmenovatele, to znamená číslo, které umístíme pod zlomkovou čáru obou zlomků. Toto číslo musí být násobkem jmenovatele prvního zlomku i jmenovatele druhého zlomku. Nejlépe je najít přímo nejmenší společný násobek obou jmenovatelů – nejmenšího společného jmenovatele.

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 2.) Dále postupujeme na základě znalosti rozšiřování zlomků. Ptáme se, čím jsme vynásobili jmenovatele prvního zlomku (číslo 3), abychom dostali společného jmenovatele (číslo 12). Násobili jsme číslem čtyři, a tudíž čtyřkou násobíme i čitatel prvního zlomku (číslo 2): .4 .4

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 3.) Obdobně se ptáme, čím jsme vynásobili jmenovatele druhého zlomku (číslo 4), abychom dostali společného jmenovatele (číslo 12). Násobili jsme číslem tři, a tudíž trojkou násobíme i čitatele druhého zlomku (číslo 1): .3 .3

Sčítání zlomků 4.) Jmenovatele opíšeme a čísla v čitateli sečteme. Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 4.) Jmenovatele opíšeme a čísla v čitateli sečteme. V případě, že by výsledný zlomek nebyl v základním tvaru, tak jej do něj uvedeme. Kdyby výsledkem byl zlomek nepravý, převedeme jej do tvaru smíšeného čísla.

Nejmenším společným jmenovatelem sčítaných zlomků je číslo 30. Sčítání více zlomků Obdobně jako v případě dvou zlomků postupujeme i v případě sčítání většího počtu zlomků. .10 .2 .6 .3 .10 .2 .6 .3 Nejmenším společným jmenovatelem sčítaných zlomků je číslo 30.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé (řešení)

A nyní již příklady k procvičení – podruhé Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – podruhé (řešení)

Klikni pro zadání příkladu. A ještě něco interaktivního – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni pro zadání příkladu.

Zmáčkni ENTER pro kontrolu správného určení společného jmenovatele. A nyní něco na procvičení – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Zmáčkni ENTER pro kontrolu správného určení společného jmenovatele. Urči nejmenšího společného jmenovatele a zadej ho do prázdného obdélníku.

A nyní něco na procvičení – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu vždy opět zmáčkněte ENTER. Až budete hotovi, tímto tlačítkem si vyvoláte nový příklad. Pokud jste správně určili společného jmenovatele, pokračujte doplňováním čitatelů.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu pak zmáčkněte toto tlačítko. Upravte oba zlomky na zlomky se společným jmenovatelem.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu pak opět zmáčkněte toto tlačítko. Určete a zapište výsledek sčítání zlomků.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Obtížnost příkladů si můžete změnit zde. Nový příklad si vyvoláte tímto tlačítkem.

Shrnutí: Sčítání zlomků provádíme tak, že zlomky nejprve převedeme na společného jmenovatele a teprve potom je sčítáme. A to tak, že jmenovatele opíšeme a čitatele sečteme.