Akvizice e-knih Národní technickou knihovnou pro konsorcium CzechELib

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hotel Tatra, Velké Karlovice 23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Osobní management Tomáš Procházka.
Advertisements

Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
CENTRUM SPOLEČNÝCH SLUŽEB - ŘÍČANY. CENTRUM SPOLEČNÝCH SLUŽEB  Navázání na meziobecní spolupráci  Školství  Sociální služby  Odpadové hospodářství.
BIKE SHARING PRO BRATISLAVU. Bike Sharing z pohledu uživatele: -občané Bratislavy i turisté budou moci využívat bike sharing co by součást veřejné dopravy.
, Praha Konsorcia projektu 1N04124 v programu INFOZ Štěpánka Žižková Státní technická knihovna Nina Suškevičová Suweco
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
09/04/2015 Rizika při realizaci projektů v závěrečném období ROP SČ.
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
Co nového ve VVIS Tereza Černá
Společnost a informační prostředí. Informační prostředí Odborné poznatky uložené v dokumentech Instituce a jednotlivci přispívající ke komunikaci informací.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 Vývoj a koncepce nového univerzitního webu Ondřej Kudlík
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Projekt LR 1308 – NL 4 HSS Národní knihovna – rozvoj informační infrastruktury VaVaI pro humanitní obory – průběžná oponentura za řešení 2013 až 2015 program.
Elektronická knihovna časopisů EZB Karolína Košťálová Národní knihovna ČR.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Věcné autority v roce 2016
Tutoriál ~ eKnihy Stahování
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Finanční zajištění EIZ na VŠB-TUO Kolik nás stojí a jak se využívají
EU_62_B_sada 1_06_M_Příkaz k úhradě_Poliačíková
Strategické plánování
Postup pro aktualizaci seznamu doporučené literatury a učitelů uvedených u předmětu ve studijní agendě STAG.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpráva o činnosti za rok 2007
Číslo v digitálním archivu školy
Organizace a správa EIZ na MU
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
Minulost a současnost financování e-zdrojů na FSV UK
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Příspěvek na konferenci
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Poměr v základním tvaru.
Benchmarking jako EBL metoda v KUK MU Brno
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Příprava koncepce národní analytické bibliografie
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Základy práce s informačními zdroji ZUR163
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
M-Commerce Šárka Přibíková 3MA
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Poměr v základním tvaru.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
TŘÍDNÍ SCHŮZKY PROBĚHLÉ AKCE AKCE PŘED NÁMI EXKURZE VÍDEŇ
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
E-Goverment Zdeněk Hanák.
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Co je hotové a moc se o tom neví
Elektronická aukce směnek možnost rozšíření E-ZAKu
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Akvizice e-knih Národní technickou knihovnou pro konsorcium CzechELib 210 mm Akvizice e-knih Národní technickou knihovnou pro konsorcium CzechELib Tereza Tůmová, Jiří Jirát Konference INFORUM Praha 30. 5. 2018

210 mm Proč? Změna okamžiku platby za elektronické informační zdroje v rámci Národního licenčního centra CzechELib: výdaje až v roce nákladů NTK zbyly naplánované prostředky v r. 2017 ve výši cca 15 mil. Kč Výhody: přístup k objemným kolekcím e-knih otestování nových modelů konsorciálního nákup e-knih podpoření vyjednávání CzechELib: pokračování největších časopiseckých konsorcií (Elsevier, Springer, Wiley) vznik nového (Taylor & Francis)

Modely akvizice Springer: „prostý“ nákup tzv. frontlistu za r. 2017 210 mm Modely akvizice Springer: „prostý“ nákup tzv. frontlistu za r. 2017 Modely založené na „důkazu využití“ Elsevier: Evidence based selection (EBS) Wiley: Usage based collection management (UBCM) Taylor & Francis: Evidence based selection (EBS)

Jak funguje model EBS/UBCM 210 mm Jak funguje model EBS/UBCM na konci r. 2017: platba předem za cca 10 % e-knih, které budou v r. 2018 přístupné během r. 2018: přístup k rozsáhlé kolekci na konci r. 2018 zůstanou jen tituly v hodnotě platby konsorciální nákup často obsahuje dohodnutý násobný faktor, tj. kniha s jednotkovou cenou 100 EUR stojí pro konsorcium 500 EUR (ale je přístupná celému konsorciu, např. 20 institucím)

Velikost konsorcií Vydavatel Počet institucí v konsorciu Platba 210 mm Velikost konsorcií Vydavatel Počet institucí v konsorciu Platba Počet zpřístupněných titulů během 2018 Elsevier 74 110 000 EUR 6 344* Springer 68 4 118 (trvale) Wiley 50 126 500 USD 3 387* Taylor & Francis 16 130 000 GBP 5 435* (cca 3 708 STM, cca 1 727 SSH)

Elsevier EBS – oborové pokrytí (tituly z let 2007-2015)

Wiley UBMC – oborové pokrytí (2015-2017)

Springer - frontlist 2017, oborové pokrytí

Taylor & Francis / CRCPress EBS (2011-2017)

Taylor & Francis EBS (2011-2017)

Jak vybrat, co ponechat? Vydavatel Počet titulů během 2018 210 mm Jak vybrat, co ponechat? Vydavatel Počet titulů během 2018 Přibližný počet titulů, který zůstane po 2018 Elsevier 6 344 110 - 120 Wiley 3 387 cca 900 Taylor & Francis 5 435 (cca 3 708 STM, cca 1 727 SSH) cca 500 až 1 000 (podle podílu SSH – jsou levnější)

210 mm Využití leden až duben 2018

210 mm Varianta 1: Prostý výběr podle počtu stažených kapitol za celé konsorcium Nevýhoda: může být silně ovlivněno „klikáním“ z jedné instituce 100 nejstahovanějších kapitol - Wiley

Varianta 2: Výběr maximálně využívaných titulů z každé instituce 210 mm Varianta 2: Výběr maximálně využívaných titulů z každé instituce Nevýhoda: dostane se i na ty, které to nezaujalo Otázky: Jak stanovit počet titulů na každou instituci? Poměrově podle FTE? Nebo podle platby v konsorciu časopisů? Stanovit globální mezní práh? (tj. prakticky jako Varianta 1) Počty stažených kapitol dle institucí

210 mm Varianta 3: Titul musí být využit min. N institucemi (+ min. práh využívanosti P) Nevýhoda: jak „spravedlivě“ nastavit N a P? Otázky: Zohledňovat např. počty studentů STEM a SSH? Pokusit se mapovat obory studia na obory vydavatelů (jak? – tohle příliš nejde) Instituce 1 Instituce 2

Varianta 4: Instituce si samy vyberou tituly, které chtějí 210 mm Varianta 4: Instituce si samy vyberou tituly, které chtějí Otázky: Kolik titulů může každá instituce požadovat? (variace na Variantu 2 nebo Variantu 3) Nevýhody: organizačně velmi náročné

Další možnosti: kombinace požadovaných titulů a údajů o využívanosti 210 mm Další možnosti: kombinace požadovaných titulů a údajů o využívanosti Každá instituce nahlásí seznam požadovaných titulů. Zbytek doplnit podle využívanosti (opět Varianta 1 nebo 2?) Otázky: Kolik knih může instituce požadovat? Jak nastavit váhu jednotlivých Variant?

Děkuji za pozornost a Vaše otázky 210 mm Děkuji za pozornost a Vaše otázky Tereza.Tumova@techlib.cz