ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola název školy ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola autor Mgr. Venuše PLÁŠILOVÁ název VY_32_INOVACE_12_NJ_SKLONOVANICLENU téma Skloňování členů číslo projektu CZ.1.07/1.04.00/21.2803
Anotace, metodika Prezentace je určena 7. ročníkům k výkladu a procvičování deklinace (skloňování) všech rodů v singuláru (čísle jednotném), starším ročníkům (8. a 9. třídám) pak k opakování a procvičování. Učitel ji zahájí jednotlivými přehledy skloňování, které si žáci přepíší do sešitů (včetně gramatických poznámek a pomůcek uvedených pod skloňováním) a.) mužský rod b.) ženský rod c.) střední rod Po přehledech následuje procvičování – žáci doplňují nejprve tabulky se skloňováním v rodě mužském, ženském a následně i středním, po každé zadané tabulce vždy následuje řešení. Druhým typem procvičování je doplňování členů do připravených vět v příslušných pádech, na poslední straně pak žáci naleznou řešení tohoto cvičení.
mužský rod 1. der Mann / Bruder 2. des Mannes / Bruders 3. dem Mann / Bruder 4. den Mann / Bruder pozor! ve 2. pádě podstatná jména přibírají koncovku -(e)s
ženský rod 1. die Frau / Mutter 2. der Frau / Mutter pomůcka : 1. = 4. pád 2. = 3. pád * podstatné jméno se během skloňování nemění!
střední rod 2. des Kindes / Autos 3. dem Kind / Auto 1. das Kind / Auto 2. des Kindes / Autos 3. dem Kind / Auto 4. das Kind / Auto pomůcka : 1. pád = 4. pád : 2. a 3.pád jsou stejné jako u mužského rodu pozor ! ve 2.pádě přibírá podstatné jméno - (e)s
Doplňte tabulku se skloňováním - mužský rod 1. der Mann 2. Mannes 3. 4.
Řešení 1. der Mann 2. des Mannes 3. dem 4. den
Doplňte tabulku se skloňováním - ženský rod 1. die Frau 2. 3. 4.
Řešení 1. die Frau 2. der 3. 4.
Doplňte tabulku se skloňováním - střední rod 1. das Kind 2. Kindes 3. 4. kind
Doplňte tabulku se skloňováním - střední rod 1. das Kind 2. des Kindes 3. dem 4. kind
Do mezer doplňte členy ve správném pádu, zkontrolujte na následující straně. …….. Suppe schmeckt mir sehr. Das ist …….. Mann von nebenan. Ich finde ………. Buch einfach toll! Warum weint ……….. Kind? Wer bringt uns ……… Speisekarte? In …….. Stadt haben wir sogar Museum. Wann kommst du aus …….. Schule?
Řešení Die Suppe schmeckt mir sehr. Das ist der Mann von nebenan. Ich finde das Buch einfach toll! Warum weint das Kind? Wer bringt uns die Speisekarte? In der Stadt haben wir sogar Museum. Wann kommst du aus der Schule?
Shrnutí práce s materiálem, užití v hodině Gramatické přehledy pomohly žákům k lepšímu (znovu)naučení se této obtížné učební látce. Žáci řešili zadané úkoly postupně (vždy po etapách), což zabralo více času než byl předpoklad. Doplňování do vět bylo také obtížnější, ale nakonec to zvládli poměrně dobře.