Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl 15. Května 2018 Dynamická obsluha území veřejnou hromadnou dopravou Integrované dopravní systémy 2018 – Žďár nad Sázavou Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Agenda Smart City a Industry 4.0 Smart City a region pro veřejnou hromadnou dopravu Rozdělení úrovní dynamického systému obsluhy Uvedení příkladů v mapě a jízdním řádu Objednávkový systém cestujících Dynamické přestupní doby Výpočetní algoritmus pro určení optimální trasy Multi-agentní systém
Disertační práce, grantová soutěž Autoři: Ing. Patrik Horažďovský – řešitel grantu, Smart Písek, ROPID Ing. Martin Heindl – řešitel grantu Rozhodovací modely pro popis dynamické obsluhy území veřejnou hromadnou dopravou SGS18/094/OHK2/1T/16 Podpora vědeckého výzkumu Řešení problematiky dynamické obsluhy území v disertační práci řešitele
Smart City a Industry 4.0 Industry 4.0 ve veřejné hromadné dopravě Sám výrobek určuje, jak má být vyroben -> Sami cestující určují, jak bude vypadat obsluha oblasti za pomoci objednávek Ovlivnění veřejné hromadné dopravy na základě aktuálních dopravních i dalších dat (Big Data) Smart City Smart mobility; Smart energie, budovy a služby; Smart informační a komunikační technologie Organizace a funkčnost systémů Moderní technologie
Smart City a region pro veřejnou hromadnou dopravu Organizace veřejné hromadné dopravy Propojení informací všech druhů dopravy (Přesnost a obsazenost vozidel, parkování, kongesce…) Nabídka kvalitního spojení pro všechny části regionu Motivace k využívání VHD ve všech oblastech regionu Motivace lidí, aby zůstali bydlet v menších obcích a hromadně se nestěhovali do měst – psychologický efekt Dynamická obsluha regionu Ekologický aspekt Snížení nákladů Nástroj pro budoucí plánování
Jednoduchý a jasný jízdní řád
Rozdělení úrovní dynamického systému obsluhy
Rozdělení úrovní dynamického systému obsluhy
Objednávkový systém pro cestující Cestující objednává spojení + podmínky objednávky Mobilní aplikace Internetové stránky Telefonická infolinka,… Na základě parametrů je algoritmem zvolena trasa (řešení) Více návrhů řešení (Veřejná hromadná doprava, taxi, car nebo bike sharing,…) Předání informací cestujícím Informace v mobilní aplikaci Informace v prostoru zastávky, infokiosky, informace ve vozidle ,… Zázemí pro dopravce (vozidla, jízdní kola, segway,…)
Výpočetní algoritmus založený na vstupních parametrech Komunikace s cestujícím Diskuze s cestujícími o návrhu spojení (více návrhů) Nalezení optimálního řešení Konečné spojení se může v čase měnit, v závislosti na dalších objednávkách Příklady parametrů Čas odjezdu, čas odjezdu posledního spoje, cena spojení Umístění přestupního bodu na vyšší úrovně dopravy Pozice a obsazenost vozidel, aktuální stav dopravy Pracovní časy řidičů, kapacita vozidel, nizkopodlažnost Umístění bikesharing pointů, období špičky (školní čas), ekologie Dynamické přestupní časy…
Dynamické přestupní časy Současný stav Pevně stanovené časy pro přestup Pevně stanovené parametry, dle který se stanovuje čas pro přestup V některých případech lze vybrat mezi pevně stanovenými časy pro přestup Navrhovaná řešení Dynamická změna přestupního času na základě: Druhu cestujícího (obyčejný, dítě, důchodce, invalida, nevidomí,…) Potřebného typu cesty Roční období Denní doba Typu dopravního prostředku
Multi-agentní systém
Současný stav a cíle projektu Analýza parametrů, zdroje dat (BIG DATA) Lokalizace a matematický popis vhodných oblastí SWOT a jiné analýzy pro zvolené oblasti APC, Dynamické jízdné Spolupráce s dopravci Cíle projektu Strategické nastavení správy linkového vedení Vytvoření možností a způsobů propojení dopravního systému v rámci všech typů dopravních prostředků Vytvoření nástroje, nalezení možných algoritmů pro určení trasy Určení principů informování a podpory cestujících
Děkuji za pozornost Ing. Patrik Horažďovský (horazpat@fd.cvut.cz) Ing. Martin Heindl (heindma1@fd.cvut.cz)