Člověk jako jedinec Osobnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Člověk jako jedinec Osobnost
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Emoce (city).
Temperament.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychologie Mgr. Milan Šimek
City Pavel Šuranský.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Temperament Pavel Šuranský.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Zvládnu i náročné životní situace I.
Schopnosti Pavel Šuranský.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Inteligence.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MOTIVACE.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

Člověk jako jedinec Osobnost

Pojem osobnost Napište prosím, co si pod tímto pojmem představujete? Můžete jmenovat nějaké osobnosti?

Osobnost Psychické vlastnosti osobnosti: Mezi vlastnosti patří- temperament, schopnosti, charakter, motivy, postoje, volní vlastnosti.

Temperament Vyjadřuje nejobecnější charakteristiku každého člověka Je to soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého chování a prožívání osobnosti, projevuje se zejména způsobem reagování člověka (rychlost a síla reakce), dá se výchovou usměrnit jen částečně. Temperament se dělí dle těchto teorií:

Hippokratova teorie Sangvinik – živý, čilý, rychle reaguje, snadno se nadchne – netrpělivý Flegmatik – pomalý, rozvážný, klidný, spolehlivý, tolerantní – méně pružný a pohotový, někdy nerozhodný, netečný Cholerik – schopný pracovat s velkým vypětím, iniciativní – nevyrovnaný, proměnlivé nálady, nesnášenlivý, neovládající se Melancholik – vyrovnané tempo, smysl pro pořádek, pečlivost – podceňuje své schopnosti, těžce prožívá neúspěch, přecitlivělý, plachý

Kretschmerova konstituční teorie Piknický typ- obézní, optimistický Astenický typ- vychrtlý, odtažitý Atletický typ- atletický, vyrovnaný Vyzkoušejte si test temperamentu: http://www.iqtesty.wz.cz/IQ%20temperametu.htm

Osobnost introvert extravert stabilita labilita sangvinik cholerik flegmatik melancholik

Osobnost Extravert = zaměřen navenek, na realitu, je společenský, otevřený, přizpůsobivý Introvert = zaměřen více na sebe, svůj vnitřní svět, má bohatou fantazii a představivost, uzavřený, nespolečenský, váhavý Stabilita = vyrovnanost Labilita = nevyrovnanost

Charakter soubor psychologických vlastností osobnosti, projevuje se v chování a jednání člověka, projevuje se vždy ve vztahu člověka k člověku, k práci, k sobě formuje se především výchovou, někdy je označován jako emoční inteligence v češtině se setkáváme s označením povaha

Morálka a svědomí Morálka (mravnost) – soustava norem (zvyků, ideálů, pravidel), chování lidí ve společnosti odpovídajících době proměnlivým názorům na dobro zlo. Svědomí – vnitřní měřítko morálnosti našeho jednání. „vnitřní hlas“, který nás upozorňuje, že naše činy nejsou v souladu s naším osobním žebříčkem hodnot. Egoista – sobec, nestará se o mínění druhých. Altruista – obětavý člověk, prospěch druhých nadřazuje nad své zájmy.

Vlastnosti osobnosti Stálé a velmi obecné charakteristiky jedince, jimiž se vyznačuje. Na jejich základě můžeme předvídat, jak se asi zachová. Promítá se v ní: Inteligence Stavy osobnosti – rozpoložení, jimiž citově nebo postojem reagujeme na nějakou situaci Dovednosti Zkušenosti Schopnosti Kladné a záporné vlastnosti - kladné - pocity štěstí, spokojenosti, harmonické vztahy - záporné – i vedoucí ke konfliktům, neuspokojení, malá výkonnost.

Schopnosti vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti, jsou ukazatelem rozdílu v kvalitě, rychlosti a snadnosti osvojení si určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek. Schopnosti nejsou vrozené. Vyvíjejí se na základě vloh (anatomicko-fyziologických vlastností, které jsou vrozené). Stupně: Nadání- souhrn schopností jednoho druhu, který umožňuje pozoruhodné výkony Talent- zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, který umožňuje člověku dosáhnout vynikajících výkonů ve svém oboru Genialita- mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla

Inteligence je schopnost řešit nově vzniklé situace; schopnost učit se ze zkušeností; schopnost přizpůsobit se; schopnost správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nastalých situacích. je vrozená, nemůžeme tedy míru její existence ovlivnit, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností vyjadřuje se hodnotou IQ – inteligenční kvocient, průměrná hodnota 90-100 Vyzkoušejte si inteligenční testy: http://www.iqtesty.wz.cz/hlavni%20strana.htm

inteligenci dělíme na : Všeobecná inteligence - schopnost zachovat se účelně v dané situaci; Specifická inteligence – schopnost uplatnit se pouze v jediném oboru; Sociální inteligence – schopnost moudrého jednání v mezilidských vztazích; Emoční inteligence – schopnost vcítění se, naslouchání druhému (empatie).

Dovednosti Dovednosti- učením získané dispozice k určité činnosti Dělíme je na: Rozumové Smyslově pohybové pohybové

Jaké dovednosti se vyvinou na základě: Pohybových schopností – ladná chůze, vyjadřování pocitů pohybem, tancem, běh přes překážky, plavání, vymýšlení choreografie aj. Sociálního cítění – naslouchání lidem, vcítění, takt, umění říct správnou věc ve správnou chvíli, umění povzbudit atd. Výtvarného cítění – navrhování kostýmů, kulis, vyrábění šperků, malování, vyrábění keramiky, vyrábění grafiky, modelování, vyrábění loutek … Matematické schopnosti – užívání matematických vzorců, ovládání matematických operací, logické postupy řešení úloh.

Vůle Schopnost člověka realizovat své úmysly, dosáhnout vytyčených cílů a záměrů. K dosažení cíle potřebuje člověk určité vlastnosti např. : vytrvalost, zodpovědnost, rozhodnost, důslednost, zásadovost, pečlivost,

Chvíle zábavy – Procvičte si mozek 1. Pokračuj v řadě, písmenem nebo číslem, které logicky následuje: A,D,G,J…. 1,3,6,10… 2. Co patří místo otazníku? 198,195,191,?, 180 3. Z uvedených slov vyberte to, které nejvíce nepatří mezi ostatní: Jahody, třešně, brusinky, hrušky, maliny Máte zadány 3 slova (indicie), které slovo(heslo) mají společné – tropy, auto, subtropy Vyberte, která dvojice slov má podobný logický význam jako: Paříž – Eiffelova věž a) Káhira – pyramidy b) Berlín – vysílač c) Praha – Hradčany d) Londýn – Tower 6. Vyberte, co logicky nejvíce nepatří mezi ostatní: kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, koule

Motivy Motivy – faktory, které vzbuzují, zaměřují a udržují chování (příčina chování) Každá lidská činnost je nějak motivována potřeby, zájmy, pudy, hodnoty, aspirace (nárok nebo naděje na nějaké postavení, titul, hodnocení poctu) – patří k základním vlastnostem osobnosti Určují, o co jedinec usiluje, co ho vede k určité činnosti a k čemu směřuje

Nejčastějšími motivy jednání člověka jsou: 1. potřeby, 2. zájmy, 3. hodnoty.

Potřeby Nedostatek nebo nadbytek něčeho, co se snažíme uspokojit, co potřebujeme k životu

Potřeby dělíme na : Psychické; Kulturní; Společenské; Estetické; Tělesné; Vypracuj do sešitu: PL - otázka sova 13

Potřeby

Úkol: Přiřaď následující potřeby do kategorií: biologické, kulturní, psychické - tvořit odpočinku vidět dobrodružný film rozmnožování společenské uznání ochrana před zimou přátelství

Zájmy Zájmy – představují relativně trvalé zaměření lidí na určité oblasti předmětů; Dlouhodobá snaha zabývat se dobrovolně nějakou činností (např. hra na klavír, spor, tanec, čtení aj.) předmět zájmu je vždy spojen s hodnotou a citovou vazbou

Hodnoty Hodnoty – vyjadřují subjektivní hodnocení vlastností objektů, jevů a činností, které mají vztah k uspokojování potřeb (motivů). Hodnoty – to co je pro nás potřebné, důležité, čeho si ceníme, co obdivujeme; Každý člověk má hodnoty jiné;

Hodnoty dělíme na: Materiální (majetek, peníze, dům, auto); Duchovní ( přátelství, kamarád, láska, rodina) Materiální i duchovní současně ( např. umělecké dílo s obrovskou finanční hodnotou a uměleckou hodnotou např. obrazy, starožitnosti, klenoty aj);

Já a oni Mínění (o mně); Sebepoznání; Sebehodnocení, sebekritika; Reakce na různé situace; Chování k ostatním;

shrnutí Každý člověk je jedinečný – osobnost; Svými povahovými vlastnostmi se od ostatních odlišuje; K vlastnostem patří – temperament, charakter, schopnosti a vůle; Vlastnosti můžeme měnit v průběhu života člověka jeho výchovou a sebevýchovou, pro kterou je důležité sebepoznání, sebehodnocení a sebekritika; Podmínkou úspěchu jsou nejen naše vlohy a schopnosti, ale také úsilí a práce.

Test: Osobnost- 1.část Jak lze charakterizovat melancholika? a) rychlý, výbušný, společenský b) klidný, vyrovnaný, společenský c) přecitlivělý, plachý, nespolečenský d) klidný, pomalý, nespolečenský 2. Kam zařadíš pojem klidný? a) charakterová vlastnost b) schopnost c) zájem d) dovednost 3. Co z níže uvedeného nepatří mezi charakteristiky pojmu inteligence? a) řešit nové situace b) poučit se ze zkušeností c) orientace v problémech d)výborné studijní výsledky

Test – Osobnost 2. část 4. Co z uvedených temperamentů odpovídá následující charakteristice: výbušný, společenský, rychlý, nevyrovnaný, prudký sangvinik cholerik flegmatik melancholik 5. Jaká je průměrná inteligence ? – průměrný IQ 50-100 70-80 130 a více 90-100 6. Kam zařadíš pojem – práce s počítačem charakterová vlastnost inteligence dovednost temperament

Postoje Postoje – relativně stálý stav pohotovosti k určitému chování, jsou ovlivňovány potřebami, zájmy, osobností a její rolí ve skupině

Chování Odpovědi organismu na změny v jeho okolí Projevy chování: Řeč – hlasitost, tempo, forma (hovorový, nářečí) Výraz – těla – pantomimika - tváře – mimika - gestikulace - vegetativní změny- červenání, blednutí Jednání – úkon (jednorázové), konání, činnost (dlouhodobé)

City naše chování tvoří jednotu s prožíváním cit = prožitek našeho vztahu ke skutečnosti ( lidem, věcem, ..) může být příjemný – nepříjemný mluvíme o kladných – záporných citech kladné city – např. radost, sympatie, láska, nadšení.. záporné city – např. strach, smutek, zlost, závist..

Rozdělení citů kromě základního rozdělení citů na kladné a záporné, můžeme city dělit podle délky trvání a intenzity: nálady – dlouhodobé, nepříliš intenzivní afekty – krátkodobé, intenzivní, spojené s výraznými vnějšími projevy vášně – dlouhodobé, intenzivní

Druhy citů – podle zaměření, trvání, obsahu a zdroje podnětu: Tělesné city – prožívání aktuálního stavu našeho těla (bolest, únava, hlad, žízeň,..) Citové reakce – krátkodobé stavy, reakce na podnět vlivu prostředí, mohou být útočné (hněv), obranné (strach, pláč, rozhořčení), sociální (obdiv, úcta, závislost) Citové stavy – nálady Citové vztahy – kladné (láska), neutrální(lhostejnost), záporné(nepřátelství) Vyšší city = city společenského vědomí, vznikají v průběhu začleňování jedince do společnosti

Těžké životní situace Člověk si při velkém tlaku, zátěži dostává do situace, kterou označujeme pojmem stres Faktory které u člověka vyvolávají stres nazýváme stresory Rozlišujeme stresory: individuální z nemoci skupinové sociální

Těžké životní situace Při překročení míry únosnosti stresu se může objevit tzv. stresová reakce Nejčastější formy stresové reakce: deprese – velmi hluboký, dlouhodobý smutek agrese – výhružná gesta, útok toxikomanická reakce – alkohol, drogy

Úkol: Těžké životní situace Dokážete uvést příklady, co mezi ně patří? Dokážete zařadit o jaký druh stresoru se jedná? Jak dané situace co nejlépe řešit?

Test: Osobnost a citový život Co z uvedeného popisuje nejlépe cit? naše osobní vlastnosti naše láska k rodičům souhrn všech našich vlastností, schopností a dovedností prožívání našeho vztahu ke skutečnosti – k lidem, věcem, zvířatům… Jak zjednodušeně podle charakteru dělíme city? kladné, záporné osobní, obecné hluboké, nízké dlouhé, krátké 3. Nálady jsou podle délky trvání a intenzity citovým stavem: dlouhodobým a velmi silným krátkodobým a hlubokým dlouhodobým, ale nepříliš intenzivním (hlubokým) krátkodobým, nepříliš silným

Test – osobnost a citový život 2. část 4. Mezi jaký druh potřeby patří potřeba uznání? biologická kulturní psychická skupinová Co z uvedených typů temperamentů odpovídá následující charakteristice: klidný, vyrovnaný, společenský, rozhodný sangvinik flegmatik melancholik cholerik 6. Co nepatří mezi motivační činitele (faktory)? potřeby zájmy aspirace inteligence