Člověk jako jedinec Osobnost
Pojem osobnost Napište prosím, co si pod tímto pojmem představujete? Můžete jmenovat nějaké osobnosti?
Osobnost Psychické vlastnosti osobnosti: Mezi vlastnosti patří- temperament, schopnosti, charakter, motivy, postoje, volní vlastnosti.
Temperament Vyjadřuje nejobecnější charakteristiku každého člověka Je to soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého chování a prožívání osobnosti, projevuje se zejména způsobem reagování člověka (rychlost a síla reakce), dá se výchovou usměrnit jen částečně. Temperament se dělí dle těchto teorií:
Hippokratova teorie Sangvinik – živý, čilý, rychle reaguje, snadno se nadchne – netrpělivý Flegmatik – pomalý, rozvážný, klidný, spolehlivý, tolerantní – méně pružný a pohotový, někdy nerozhodný, netečný Cholerik – schopný pracovat s velkým vypětím, iniciativní – nevyrovnaný, proměnlivé nálady, nesnášenlivý, neovládající se Melancholik – vyrovnané tempo, smysl pro pořádek, pečlivost – podceňuje své schopnosti, těžce prožívá neúspěch, přecitlivělý, plachý
Kretschmerova konstituční teorie Piknický typ- obézní, optimistický Astenický typ- vychrtlý, odtažitý Atletický typ- atletický, vyrovnaný Vyzkoušejte si test temperamentu: http://www.iqtesty.wz.cz/IQ%20temperametu.htm
Osobnost introvert extravert stabilita labilita sangvinik cholerik flegmatik melancholik
Osobnost Extravert = zaměřen navenek, na realitu, je společenský, otevřený, přizpůsobivý Introvert = zaměřen více na sebe, svůj vnitřní svět, má bohatou fantazii a představivost, uzavřený, nespolečenský, váhavý Stabilita = vyrovnanost Labilita = nevyrovnanost
Charakter soubor psychologických vlastností osobnosti, projevuje se v chování a jednání člověka, projevuje se vždy ve vztahu člověka k člověku, k práci, k sobě formuje se především výchovou, někdy je označován jako emoční inteligence v češtině se setkáváme s označením povaha
Morálka a svědomí Morálka (mravnost) – soustava norem (zvyků, ideálů, pravidel), chování lidí ve společnosti odpovídajících době proměnlivým názorům na dobro zlo. Svědomí – vnitřní měřítko morálnosti našeho jednání. „vnitřní hlas“, který nás upozorňuje, že naše činy nejsou v souladu s naším osobním žebříčkem hodnot. Egoista – sobec, nestará se o mínění druhých. Altruista – obětavý člověk, prospěch druhých nadřazuje nad své zájmy.
Vlastnosti osobnosti Stálé a velmi obecné charakteristiky jedince, jimiž se vyznačuje. Na jejich základě můžeme předvídat, jak se asi zachová. Promítá se v ní: Inteligence Stavy osobnosti – rozpoložení, jimiž citově nebo postojem reagujeme na nějakou situaci Dovednosti Zkušenosti Schopnosti Kladné a záporné vlastnosti - kladné - pocity štěstí, spokojenosti, harmonické vztahy - záporné – i vedoucí ke konfliktům, neuspokojení, malá výkonnost.
Schopnosti vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti, jsou ukazatelem rozdílu v kvalitě, rychlosti a snadnosti osvojení si určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek. Schopnosti nejsou vrozené. Vyvíjejí se na základě vloh (anatomicko-fyziologických vlastností, které jsou vrozené). Stupně: Nadání- souhrn schopností jednoho druhu, který umožňuje pozoruhodné výkony Talent- zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, který umožňuje člověku dosáhnout vynikajících výkonů ve svém oboru Genialita- mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla
Inteligence je schopnost řešit nově vzniklé situace; schopnost učit se ze zkušeností; schopnost přizpůsobit se; schopnost správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nastalých situacích. je vrozená, nemůžeme tedy míru její existence ovlivnit, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností vyjadřuje se hodnotou IQ – inteligenční kvocient, průměrná hodnota 90-100 Vyzkoušejte si inteligenční testy: http://www.iqtesty.wz.cz/hlavni%20strana.htm
inteligenci dělíme na : Všeobecná inteligence - schopnost zachovat se účelně v dané situaci; Specifická inteligence – schopnost uplatnit se pouze v jediném oboru; Sociální inteligence – schopnost moudrého jednání v mezilidských vztazích; Emoční inteligence – schopnost vcítění se, naslouchání druhému (empatie).
Dovednosti Dovednosti- učením získané dispozice k určité činnosti Dělíme je na: Rozumové Smyslově pohybové pohybové
Jaké dovednosti se vyvinou na základě: Pohybových schopností – ladná chůze, vyjadřování pocitů pohybem, tancem, běh přes překážky, plavání, vymýšlení choreografie aj. Sociálního cítění – naslouchání lidem, vcítění, takt, umění říct správnou věc ve správnou chvíli, umění povzbudit atd. Výtvarného cítění – navrhování kostýmů, kulis, vyrábění šperků, malování, vyrábění keramiky, vyrábění grafiky, modelování, vyrábění loutek … Matematické schopnosti – užívání matematických vzorců, ovládání matematických operací, logické postupy řešení úloh.
Vůle Schopnost člověka realizovat své úmysly, dosáhnout vytyčených cílů a záměrů. K dosažení cíle potřebuje člověk určité vlastnosti např. : vytrvalost, zodpovědnost, rozhodnost, důslednost, zásadovost, pečlivost,
Chvíle zábavy – Procvičte si mozek 1. Pokračuj v řadě, písmenem nebo číslem, které logicky následuje: A,D,G,J…. 1,3,6,10… 2. Co patří místo otazníku? 198,195,191,?, 180 3. Z uvedených slov vyberte to, které nejvíce nepatří mezi ostatní: Jahody, třešně, brusinky, hrušky, maliny Máte zadány 3 slova (indicie), které slovo(heslo) mají společné – tropy, auto, subtropy Vyberte, která dvojice slov má podobný logický význam jako: Paříž – Eiffelova věž a) Káhira – pyramidy b) Berlín – vysílač c) Praha – Hradčany d) Londýn – Tower 6. Vyberte, co logicky nejvíce nepatří mezi ostatní: kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, koule
Motivy Motivy – faktory, které vzbuzují, zaměřují a udržují chování (příčina chování) Každá lidská činnost je nějak motivována potřeby, zájmy, pudy, hodnoty, aspirace (nárok nebo naděje na nějaké postavení, titul, hodnocení poctu) – patří k základním vlastnostem osobnosti Určují, o co jedinec usiluje, co ho vede k určité činnosti a k čemu směřuje
Nejčastějšími motivy jednání člověka jsou: 1. potřeby, 2. zájmy, 3. hodnoty.
Potřeby Nedostatek nebo nadbytek něčeho, co se snažíme uspokojit, co potřebujeme k životu
Potřeby dělíme na : Psychické; Kulturní; Společenské; Estetické; Tělesné; Vypracuj do sešitu: PL - otázka sova 13
Potřeby
Úkol: Přiřaď následující potřeby do kategorií: biologické, kulturní, psychické - tvořit odpočinku vidět dobrodružný film rozmnožování společenské uznání ochrana před zimou přátelství
Zájmy Zájmy – představují relativně trvalé zaměření lidí na určité oblasti předmětů; Dlouhodobá snaha zabývat se dobrovolně nějakou činností (např. hra na klavír, spor, tanec, čtení aj.) předmět zájmu je vždy spojen s hodnotou a citovou vazbou
Hodnoty Hodnoty – vyjadřují subjektivní hodnocení vlastností objektů, jevů a činností, které mají vztah k uspokojování potřeb (motivů). Hodnoty – to co je pro nás potřebné, důležité, čeho si ceníme, co obdivujeme; Každý člověk má hodnoty jiné;
Hodnoty dělíme na: Materiální (majetek, peníze, dům, auto); Duchovní ( přátelství, kamarád, láska, rodina) Materiální i duchovní současně ( např. umělecké dílo s obrovskou finanční hodnotou a uměleckou hodnotou např. obrazy, starožitnosti, klenoty aj);
Já a oni Mínění (o mně); Sebepoznání; Sebehodnocení, sebekritika; Reakce na různé situace; Chování k ostatním;
shrnutí Každý člověk je jedinečný – osobnost; Svými povahovými vlastnostmi se od ostatních odlišuje; K vlastnostem patří – temperament, charakter, schopnosti a vůle; Vlastnosti můžeme měnit v průběhu života člověka jeho výchovou a sebevýchovou, pro kterou je důležité sebepoznání, sebehodnocení a sebekritika; Podmínkou úspěchu jsou nejen naše vlohy a schopnosti, ale také úsilí a práce.
Test: Osobnost- 1.část Jak lze charakterizovat melancholika? a) rychlý, výbušný, společenský b) klidný, vyrovnaný, společenský c) přecitlivělý, plachý, nespolečenský d) klidný, pomalý, nespolečenský 2. Kam zařadíš pojem klidný? a) charakterová vlastnost b) schopnost c) zájem d) dovednost 3. Co z níže uvedeného nepatří mezi charakteristiky pojmu inteligence? a) řešit nové situace b) poučit se ze zkušeností c) orientace v problémech d)výborné studijní výsledky
Test – Osobnost 2. část 4. Co z uvedených temperamentů odpovídá následující charakteristice: výbušný, společenský, rychlý, nevyrovnaný, prudký sangvinik cholerik flegmatik melancholik 5. Jaká je průměrná inteligence ? – průměrný IQ 50-100 70-80 130 a více 90-100 6. Kam zařadíš pojem – práce s počítačem charakterová vlastnost inteligence dovednost temperament
Postoje Postoje – relativně stálý stav pohotovosti k určitému chování, jsou ovlivňovány potřebami, zájmy, osobností a její rolí ve skupině
Chování Odpovědi organismu na změny v jeho okolí Projevy chování: Řeč – hlasitost, tempo, forma (hovorový, nářečí) Výraz – těla – pantomimika - tváře – mimika - gestikulace - vegetativní změny- červenání, blednutí Jednání – úkon (jednorázové), konání, činnost (dlouhodobé)
City naše chování tvoří jednotu s prožíváním cit = prožitek našeho vztahu ke skutečnosti ( lidem, věcem, ..) může být příjemný – nepříjemný mluvíme o kladných – záporných citech kladné city – např. radost, sympatie, láska, nadšení.. záporné city – např. strach, smutek, zlost, závist..
Rozdělení citů kromě základního rozdělení citů na kladné a záporné, můžeme city dělit podle délky trvání a intenzity: nálady – dlouhodobé, nepříliš intenzivní afekty – krátkodobé, intenzivní, spojené s výraznými vnějšími projevy vášně – dlouhodobé, intenzivní
Druhy citů – podle zaměření, trvání, obsahu a zdroje podnětu: Tělesné city – prožívání aktuálního stavu našeho těla (bolest, únava, hlad, žízeň,..) Citové reakce – krátkodobé stavy, reakce na podnět vlivu prostředí, mohou být útočné (hněv), obranné (strach, pláč, rozhořčení), sociální (obdiv, úcta, závislost) Citové stavy – nálady Citové vztahy – kladné (láska), neutrální(lhostejnost), záporné(nepřátelství) Vyšší city = city společenského vědomí, vznikají v průběhu začleňování jedince do společnosti
Těžké životní situace Člověk si při velkém tlaku, zátěži dostává do situace, kterou označujeme pojmem stres Faktory které u člověka vyvolávají stres nazýváme stresory Rozlišujeme stresory: individuální z nemoci skupinové sociální
Těžké životní situace Při překročení míry únosnosti stresu se může objevit tzv. stresová reakce Nejčastější formy stresové reakce: deprese – velmi hluboký, dlouhodobý smutek agrese – výhružná gesta, útok toxikomanická reakce – alkohol, drogy
Úkol: Těžké životní situace Dokážete uvést příklady, co mezi ně patří? Dokážete zařadit o jaký druh stresoru se jedná? Jak dané situace co nejlépe řešit?
Test: Osobnost a citový život Co z uvedeného popisuje nejlépe cit? naše osobní vlastnosti naše láska k rodičům souhrn všech našich vlastností, schopností a dovedností prožívání našeho vztahu ke skutečnosti – k lidem, věcem, zvířatům… Jak zjednodušeně podle charakteru dělíme city? kladné, záporné osobní, obecné hluboké, nízké dlouhé, krátké 3. Nálady jsou podle délky trvání a intenzity citovým stavem: dlouhodobým a velmi silným krátkodobým a hlubokým dlouhodobým, ale nepříliš intenzivním (hlubokým) krátkodobým, nepříliš silným
Test – osobnost a citový život 2. část 4. Mezi jaký druh potřeby patří potřeba uznání? biologická kulturní psychická skupinová Co z uvedených typů temperamentů odpovídá následující charakteristice: klidný, vyrovnaný, společenský, rozhodný sangvinik flegmatik melancholik cholerik 6. Co nepatří mezi motivační činitele (faktory)? potřeby zájmy aspirace inteligence