PRVNÍ STŘEDOVĚKÉ STÁTY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Advertisements

ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Významné postavy rodu Přemyslovců OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm VY_52_INOVACE_ČLAJS_JF_14 VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ Vlastivěda pro 4.třídu Vzdělávací oblast Člověk.
Byzantská říše Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Nikola Mauleová Vít Kohout.  Rytíři:  Světští – pážata – panoši - rytíři  Řádoví – napůl mnišský život – skládali sliby  Slib poslušnosti, chudoby,
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV:Počátky stavovského státu TÉMATICKÝ CELEK:Křesťanství.
Přední východ uč Persie a okolí Persie Přední východ = dnešní Turecko, východní pobřeží Středozemního moře až k Rudému moři pravlast Peršanů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_17 TÉMA:
Stoletá válka.
Uč. 27 – 31 atlas 18/8 ABSOLUTISMUS V RUSKU.
Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?. Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
STŘEDOVĚK.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Rozpad a zánik říše římské
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
III-01: Frankové za vlády Merovejců
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Byzantská říše.
F R A N C I E ZA 30 TI-LETÉ VÁLKY: KRÁL LUDVÍK VIII.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Křížové výpravy Kruciáty
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 03
DOBA PODĚBRADSKÁ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 7.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Franská říše.
Druh učebního materiálu
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Křesťanství a středověká Evropa
Název a číslo materiálu:
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Doba římská Germáni.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 06
VELKÁ MORAVA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-14_Křížové výpravy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Úvod do středověku.
České země po husitských válkách
Arabská říše.
Francká říše.
Vláda prvních Habsburků
Evropa v 9. – 11. století Vznik raných států.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Seveřané a vikingové Slované
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Počátky středověku - raný středověk
EVROPA 11. STOLETÍ.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
REVOLUCE ROKU 1848.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
FRANCIE V RANÉM STŘEDOVĚKU
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Revoluce v evropských zemích 1848
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
MONGOLSKÁ EXPANZE.
Cesta k Francii a Svaté říši římské
Transkript prezentace:

PRVNÍ STŘEDOVĚKÉ STÁTY

STĚHOVÁNÍ NÁRODŮ 4.-5. století = Hunové a germánské kmeny se tlačí do Západořímské říše 476 zánik západořímské říše=vznik germánských „států“ v severní Africe a Evropě (postupně zanikly)

STĚHOVÁNÍ NÁRODŮ „VYBERTE SI JEDNU ZEMI V EVROPĚ, KAM BYSTE SE CHTĚLI PŘESTĚHOVAT A PROČ“ JAKÝM SMĚREM BYSTE SE Z ČR MUSELI VYDAT A PŘES JAKÉ ZEMĚ JAKÝ DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK BYSTE ZVOLILI JAKÉ PŘEKÁŽKY BY VÁM MOHLY ZKOMPLIKOVAT CESTU

FRANSKÁ ŘÍŠE Jediné germánské přetrvávající království Expanze do Porýní a západní Evropy Stát v čele s králem Přijetí křesťanství = 485 král Chlodvík z rodu Merovejovců

UČEBNICE STR. 29-30 S pomocí učebnice vyberte z textu v učebnici pět pojmů nebo událostí, které podle vás významně charakterizují Franskou říši

MEROVEJCI A KARLOVCI Majordomové = správci říše (králové neschopní) 732 Karel Martel porazil Araby u Poitiers 751 Majordomové svrhli Merovejce Karel Veliký 800 KORUNOVÁN CÍSAŘEM: snaha obnovit římskou říši Expanze: zničil říši Avarů KAROLINSKÁ RENESANCE: dvůr v Cáchách centrem vzdělanosti, kultury a řemesel, písmo Podpora křesťanství a klášterů=vzdělanost

VOLBY Představte si, že se ucházíte o královskou korunu. Musíte si získat na svou stranu šlechtu. Napište tři věci, které jim slíbíte.

ROZDĚLENÍ ŘÍŠE Po smrti Karla Velikého mezi 3 vnuky: Západofranská (Francie) Východofranská (Německo) Lotharingie (severní Itálie, Porýní, Nizozemí) Nájezdy kočovných Maďarů 919: vzniká Svatá říše římská, Jindřich Ptáčník zvolen králem = král vždy volen

Římští císařové a čeští vládci-opravte daná tvrzení Ota I. bojoval s Přemyslem Otakarem I. proti Maďarům Jindřich IV. udělil královský titul Boleslavovi I. Friedrich Barbarossa a jeho spojenec Vratislav II. spolu porazili severoitalská města Po smrti Barbarossy získal Vladislav II. dědičný královský titul

SVATÁ ŘÍŠE ŘÍMSKÁ 955 Ota I. z rodu Otonů porazil Maďary na řece Lechu (spojenec Boleslav I.) zvolen německým králem. Založeno Uherské království (1000) 962 Ota I. korunován císařem v Římě Nejdřív volba králem, potom císařská korunovace Snaha vzkřísit římskou říši Podpora církve x boj o moc

Císaři vs. zbytek Evropy Boj o investituru = papež Řehoř VII. Se povyšuje nad císaře a nechce mu dovolit dosazovat duchovní do úřadů Jindřich IV. proti papeži = je prohlášen za sesazeného 1122 kompromis: papež uděluje církevním hodnostářům moc, císař správu území Friedrich Barbarossa: porazil severoitalská města, zasahuje do českých zemí

Dané pojmy se pokuste roztřídit Dané pojmy se pokuste roztřídit. Které se týkají Francie a které Velké Británie? CLUNY BIG BEN LONDÝN SKOTSKO EIFELLOVA VĚŽ GALSKÝ KOHOUT UNION JACK NORMANDIE VILÉM DOBYVATEL PAŘÍŽ TOWER JOHANKA Z ARKU OSTROVY PEVNINA

FRANCIE Západofranská říše Útoky Vikingů = 911 sever Francie lénem vikingského náčelníka (Normandie) Hugo Kapet králem Francie od r. 987 = Kapetovci až do 14. století Hlavní město Paříž

ANGLIE Germánští Anglové a Sasové = sjednoceni (Anglosasové-zakládali království) x útoky Vikingů 871 Alfred Veliký sjednotil Anglii – vzdělanost a umění 1066 normanský vévoda Vilém Dobyvatel anglickým králem = spory s francouzským králem o moc a území. Anglický král vlastní i území ve Francii

Byzantské reálie…vyluštěte a vysvětlete HAFIA SOGIA ROĚSTIVĚZV PACHATRARI MOIKAZA KOTAOPOLNSNTIN MLÁA IASE

BYZANTSKÁ ŘÍŠE Dříve východořímská říše, vydržela ještě 1000 let Egypt, Řecko, Malá Asie, Sýrie Sídlo Konstantinopol BYZANTSKÁ KULTURA: Chrámy: Hagia Sofia v Istanbulu, mozaiky JUSTINIÁN I. (527-565): nový zákoník Expanze do Středomoří Útlak a represe = povstání Níká (Zvítěz) poraženo

VÝVOJ BYZANCE 6.-8. století = útoky Slovanů a Arabů, ztráta území (ovládá jen Balkán a Malou Asii) Šíření křesťanství = Balkán, 863 Cyril a Metoděj na Moravě, Kyjevská Rus 1054 rozdělení církve na řeckokatolickou (řečtina, patriarcha) a římskokatolickou (latina, papež) Křížové výpravy proti Arabům 1453 Turci dobyli Konstantinopol = zánik říše

Ve dvojici si udělejte myšlenkovou mapu Ve dvojici si udělejte myšlenkovou mapu. Ke slovu muslimové připisujte pojmy, které vás napadají, když se řekne toto slovo MUSLIMOVÉ

ARABSKÁ ŘÍŠE 622 vznik islámu: prorok Mohammed šíří na Arabském poloostrově učení o bohu Alláhovi a svatou knihu Korán MUSLIMOVÉ 8. století = Expanze: Pyrenejský pol., S Afrika, Blízký východ 732 poraženi ve Francii, ale ovládli Pyrenejský poloostrov 1492 vytlačeni Španěly = reconquista

ARABSKÁ VĚDA A KULTURA Obchod (koření, látky, drahokamy) Osvojení poznatků z jiných kultur = překlady do arabštiny Matematika, geografie, fyzika, lékařství

https://www.youtube.com/watch?v=82sgXtdIWmg V jakém místě je tato scéna natáčena? Pozorujte lidi ve videu, co dělají? Která významná osobnost islámu se zde narodila? Jaká rizika jsou spojena s pohybem takového množství lidí?

VZNIK ISLÁMU Šíření skrze vojenské výpravy, obchodní karavany Inspirace: křesťanství, judaismus Chalífové: vládci islámských kmenů, dobytých území

Co má islám společného s křesťanstvím?

TURCI 10.-11. století = vlastní říše v čele se sultánem Ovládnutí Malé Asie i Jeruzaléma = křížové výpravy (zničení Byzance 1453) Islám Násilí vůči křesťanským poutníkům v Jeruzalémě = křížové výpravy Osman: zakladatel dynastie Dobytí Konstantinopole 1453 = přejmenována na Istanbul

KŘÍŽOVÉ VÝPRAVY Poutě křesťanů do Jeruzaléma Arabové (8. stol.) tolerují x Turci (od 11. stol.) netolerují 1095 papež vyhlásil 1. křížovou výpravu (rytíři křižáci) 4 křižácké státy = Jeruzalémské království 2. výprava (český kníže Vladislav II.) a 3. výprava (Friedrich Barbarossa) neúspěšné Křižácké státy zanikly

MOTIVY CÍL: dobýt svatou zemi, dostat ji pod vládu křesťanů, zajistit bezpečnost poutníků MOTIVACE: účastníci křížových výprav mohli dosáhnout odpuštění svých hříchů, příslib půdy v dobytých územích, vidina zisku a slávy Boží plán: kruciáty přijaty dle principu „Bůh to chce“

KŘÍŽOVÉ VÝPRAVY https://www.youtube.com/watch?v=H0ZkaJPg3d4 O které město se během kruciát bojovalo? Kterých dvou náboženství se tento střet týkal? Jaké dva přístavy (viz učebnice str. 44) z nich profitovaly?