tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

MLŽI.
OBRATLOVCI (Vertebrata) Lenka Králová Septima 2009/2010
KMEN: STRUNATCI Chordata
Obecná charakteristika Stavba těla
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
Život se strunou hřbetní..
Autor:Mgr. Alena Shánělová
FYLOGENEZE CÉVNÍ SOUSTAVY
Anatomie Kapra obecného
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
členovci v říši živočichů
ÚVOD SYSTÉM BEZČELISTNATCI-KRUHOÚSTÍ ČELISTNATCI
Obecná charakteristika + rozdělení.
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
RYBY Přírodopis 7. ročník.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Opakování strunatci, kruhoústí, paryby
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
Kruhoústí.
Mlži.
Strunatci Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Jsou dvoustranně souměrní Jsou dvoustranně.
Bezčelistnatci Agnatha.
Strunatci.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu ZŠ (3
Kmen: MĚKKÝŠI.
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
kmen: MĚKKÝŠI (Mollusca)
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Oběhová soustava pásnic a měkkýšů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_06_Charakteristika.
Stavba kostry hrudního koše strunatců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Hlavonožci Cephalopoda Očekávané výstupy
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Strunatci Žraloci.
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Přírodopis – 7.ročník Kruhoústí VY_32_INOVACE_ Název školy
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Kruhoústí.
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata) Obr. 1 – mihule říční (Lampetra fluviatilis)

patří mezi bezčelistnatce (není vyvinutá dolní ani horní čelist) většina zástupců † dnes mihule (Petromyzones) a sliznatky (Myxini) holé, protáhlé, úhořovité tělo s ploutevním lemem bez párových končetin VIDEO: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Lampetra_planeri_nesting.ogv

chrupavčitá kostra – primitivní mozkovna (2 párové chrupavky) + obličejová část = žaberní oblouky chorda – po celý život Obr. 2 žaberní oblouky

ústa nálevkovitá, bez čelistí → tvoří kruhovitou přísavku rohovité zoubky, svalnatý jazyk žábry ♥ = předsíň + komora (tělo → předsíň → komora → žábry → okysličená krev do těla) – uzavřená CS, hemoglobin Obr.3

Ústa mihule Obr. 4

- povrch těla – kůže, vylučuje sliz segmentovaná svalovina – neupírá se na kostru, ale na vazivové přepážky mezi svalovými segmenty Stavba těla mihule Obr. 5

- NS – jednoduchý mozek koncový mozek – čichové laloky střední mozek – zrakové centrum, rovnovážné a sluchové centrum (statoakustické) + řídí proudový orgán (mozeček – nepříliš vyvinut, možná zcela chybí) 10 párů hlavových nervů

smysly rovnovážný a sluchový orgán ve vnitřním uchu – polokružné chodby – 1 (sliznatky) nebo 2 (mihule) + 2 váčky (vejčitý a kulovitý) zrak (u sliznatek zakrnělý) proudový orgán („postranní čára“) – smyslové b. v mělkých rýhách (hlava a boky těla)

Rozmnožování: gonochoristé vnější oplození larvy – několik let (déle než dospělci) ve sladkých vodách (po metamorfóze se mořské druhy vrací do moře) oči překryté kůží nemají jazyk a rohovité zuby žaberní štěrbiny nejsou na povrchu, ale zanořené v podélné rýze živí se řasami a detritem

mihule mořská (Petromyzon marinus) – (100cm, 3kg, 6 – 8 let), parazituje na rybách, nebo dravá Obr. 6 – ústní otvor mihule mořské Obr. 7 – zranění způsobené parazitující mihulí mořskou Celá mihule mořská – OBRÁZEK – odkaz: http://www.gamepark.cz/pictures/00/11/14/111406.jpg

- mihule říční (Lampetra fluviatilis) – až ½ m, tření v řekách – velké mihule dříve loveny pro maso Obr. 1

- mihule potoční (Lampetra planeri) – asi 15 cm, sladkovodní, larva = minoha – žije 3 roky; není dravá, po metamorfóze nepřijímá potravu Obr. 8 ODKAZ - OBRÁZEK MINOHY: http://www.gamepark.cz/pictures/00/11/14/111407.jpg

- sliznatky – mořské, přímý vývoj bez larvy, tykadlovité výběžky kolem ústní nálevky, zakrnělé oči, pronikají do tělní dutiny ryb – živí se jejich orgány Sliznatka cizopasná (Myxine glutinosa) Obr. 9

Zápis: Kruhoústí Kmen: strunatci Podkmen: obratlovci – bezčelistnatci Třída: kruhoústí chrupavčitá kostra nemají vyvinuté čelisti – pouze kruhovitou přísavku s rohovitými zoubky gonochoristé – oddělené pohlaví (samec, samice) – vnější oplození sladkovodní i mořští živočichové

cévní soustava (CS) – uzavřená krev obsahuje hemoglobin (červené krevní barvivo) srdce rozděleno na předsíň a komoru nervová soustava (NS) – jednoduchý mozek smysly – rovnovážný a sluchový orgán ve vnitřním uchu proudový orgán („postranní čára“) dýchací soustava (DS) – žábry zástupci: mihule a sliznatky (mihule říční, mihule potoční, mihule mořská, sliznatky)

Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – KRUHOÚSTÍ PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – KRUHOÚSTÍ Zařaďte kruhoústé systematicky. Z jakého důvodu patří mezi bezčelistnaté? Mezi kruhoústé nepatří: a) mihule b) kopinatec c) sliznatka d) úhoř Vyberte správné tvrzení: a) Kruhoústí mají žaberní štěrbiny zachovány po celý život / jen v časné ontogenezi. b) Kruhoústí jsou hermafroditi / gonochoristé. c) Zuby kruhoústých jsou z dentinu / rohovité. d) Kruhoústí jsou výhradně mořští / sladkovodní i mořští živočichové.

4) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné N (ne): a) Cévní soustava kruhoústých je otevřená. b) Krev kruhoústých obsahuje hemoglobin. c) Srdce kruhoústých obsahuje pouze okysličenou (oxidovanou) krev. d) Srdce kruhoústých je rozděleno na 2 oddíly – předsíň a komoru. 5) Kde žijí sliznatky? Čím se živí? 6) Jaká je zásadní odlišnost v ontogenezi mihulí a sliznatek? 7) Co je minoha? 8) Vyberte: Struna hřbetní je u kruhoústých zachována jen v časné ontogenezi / po celý život.

Mezi kruhoústé nepatří: a) mihule b) kopinatec c) sliznatka d) úhoř PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Zařaďte kruhoústé systematicky. Z jakého důvodu patří mezi bezčelistnaté? Mnohobuněční, triblastica kmen: strunatci, podkmen: obratlovci – bezčelistnatí, třída: kruhoústí nemají vyvinuté čelisti, pouze kruhovitou přísavku opatřenou rohovitými zoubky Mezi kruhoústé nepatří: a) mihule b) kopinatec c) sliznatka d) úhoř Vyberte správné tvrzení: a) Kruhoústí mají žaberní štěrbiny zachovány po celý život / jen v časné ontogenezi. b) Kruhoústí jsou hermafroditi / gonochoristé. c) Zuby kruhoústých jsou z dentinu / rohovité. d) Kruhoústí jsou výhradně mořští / sladkovodní i mořští živočichové.

4) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné N (ne): a) Cévní soustava kruhoústých je otevřená. N b) Krev kruhoústých obsahuje hemoglobin. A c) Srdce kruhoústých obsahuje pouze okysličenou (oxidovanou) krev. N d) Srdce kruhoústých je rozděleno na 2 oddíly – předsíň a komoru. A 5) Kde žijí sliznatky? Čím se živí? - mořské, parazité ryb (pronikají do tělní dutiny a živí se jejich orgány), mohou se živit i na uhynulých organismech. 6) Jaká je zásadní odlišnost v ontogenezi mihulí a sliznatek? - mihule – nepřímý vývin (přes larvu) - sliznatky – přímý vývin (lez larvy 7) Co je minoha? - larva mihule potoční, žije asi 3 roky 8) Vyberte: Struna hřbetní je u kruhoústých zachována jen v časné ontogenezi / po celý život.

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079-83.

OBRÁZKY: 1 - BUSCHMANN, M.. www.wikipedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lampetra_fluviatilis.jpg 2 - LOKI AUSTANFELL. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lamprey_skeleton.jpg 3 - WING, W. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lampetra_fluviatilis-Mouth_PZSL1851.png; zdroj: Proceedings of the Zoological Society of London (vol. 1851, plate Pisces IV) 4 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adult_pacific_lamprey_mouth_tooth_pattern.jpg 5 – archiv autora 6 - GARCÍA, Luis Fernández. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Petromyzon-marinus2_FWS.jpg 7 – FUNGUS GUY. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sea_lamprey_wounds_(Garden_R).JPG 8 - KRÜGER, Mike. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Querder_Spree_bei_Friedersdorf_070710_1.jpg 9 - KEITH, Charles. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atlantic_Hagfish_(Myxine_glutinosa).jpg