Dr. Hankó Faragó Emese Odborní vedoucí marketingu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

TEORIE HER III. Hry a jejich bohové CO BYLO MINULE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1  Cattle Academmy  Module II.  Budapest Zdena Kopcova DVM, KAM  MSD Animal Health.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jitka Škopová & Radek Marták ALCOHOLS. Main characteristics: Contains -OH hydroxyl group Common formula is R-OH –alcohols: R is alkyl group (e. g. methyl,
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Makrofág a apoptotická buňka
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
BACTERIA Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Praktická doporučení pro PR a marketing – co v této oblasti může HR dělat lépe Dita Stejskalová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_80 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 PAYMENT + INVOICE Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název vzdělávacího materiálu
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
A healthy life with wine
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jídlo (Food, Meals) B2 Tematická oblast Angličtina: ústní zkouška
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Revison of the 2nd semester
Petr Michálek Datum konání:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Možnosti pro ochranu očkováním proti BRDC na základě laboratorní diagnostiky Dr. Hankó Faragó Emese Odborní vedoucí marketingu Intervet Hungária Kft., az MSD AH tagja

Ve vytvoření komplexu dýchacího orgánu skotů hraje roli mnoho faktorů (BRDC) Chov Problémy v přechodném období v hygieně a krmení při výběru Mikroorganizmy Viry Bakterie (M. haemolytica, P. multocida, H. somni, M. bovis) Hospodář Imunitní systém, genetika, celkový stav Makroklima a mikroklima Vlhkost vzduchu, teplota, atd.

Komplex dýchacího orgánu skotů (BRDC) Zdravé zvíře/ Imun status+++ Zdravé zvíře/ Imun status ++ faktory stresu Mírná nemoc/ Imun status + The Bovine Respiratory Disease Complex has the characteristics of a so-called multifactorial disease. This term is used for diseases that are not caused by a single factor or pathogen but are the result of a number of different factors coming together. This slide explains how bovine respiratory disease develops. BRD is mainly seen in calves. The starting point is a healthy animal with an intact immune system. Different stress factors can weaken the immune status of the animal. The animal remains healthy but becomes more susceptible to infections. These stress factors include unfavorable climatic conditions, especially drafts and humidity in the stable, as well as management factors such as weaning, transportation, processing, mixing. Finally some respiratory viruses can affect the resistance of the animal without causing serious disease, one example is the bovine parainfluenza 3 virus. The animals with a weakened immune status can then become infected by other viruses, such as the bovine respiratory syncytial virus. Infections with these initiators alone cause only mild disease, but they further weaken the immune response of the animals and open the way for the “complicators” that then cause serious disease in animals with a weakened immune system. The complicators are not pathogenic for animals with an intact immune system. Within BRD Mannheimia haemolytica very often acts as complicator leading to severe disease. iniciátor Těžká nemoc/ Imun status - Komplikátory

Původce infekčních chorob Viry: Bovine respiratory syncytial virus (BRSV) Bovine parainfluenza 3 (PI3) Infectious bovine rhinotracheitis virus (IBR) Bovine adenovirus Bovine viral diarrhoea vírus (BVDV) Bovine respiratory coronavírus O Bakterie: M. haemolytica P. multocida M. bovis H. somnus We have already explained the role of the bovine respiratory syncytial virus and the role of the bovine parainfluenza type 3 virus in the bovine respiratory disease complex. For completeness, some other infectious agents that can cause respiratory disease are listed in this slide. The infectious bovine rhinotracheitis virus has a somewhat different position than the other viruses in this list as it can cause disease in animals with an intact immune system but on the other hand also weakens the immune system, making the animals susceptible to other pathogens. The three remaining viruses in this list, the bovine adenovirus, bovine viral diarrhoea virus and the bovine respiratory coronavirus are found less frequently in BRD cases. They mainly play a role as initiators. Bacteria are the complicators in the BRD complex. The most important ones are the closely related Mannheimia haemolytica and Pasteurella multocida. Less frequently, Mycoplasma bovis and or Histophilus somnus can be involved in BRD cases. Last but not least the parasite lungworm can cause respiratory disease, however these parasites cause disease during the grazing season, while BRD is typically seen in cattle that are housed inside. Therefore, we do not consider lungworm part of the BRD. Přítomnost 2 nebo více původců nemocí je velmi časté For internal use only

Co můžeme udelat proti BRDC? Terapie Prevence Antibiotika Protizánětlivé léky Snížení faktorů stresu Očkování Now you have learnt how BRD develops and we can move on to the question “What can be done against BRD?”. As for other infectious diseases, there are generally two possibilities Treatment of sick animals or prevention of disease. In the case of BRD, treatment can be done on two levels: the bacteria that are involved can be treated with antibiotics, such as Nuflor and Cobactan. Anti-inflammatory drugs are often combined with the antibiotics to improve the clinical signs. You will learn more about treatment of BRD in the product trainings for Nuflor, Resflor and Cobactan. Given the pathogenesis of BRD, the most effective prevention of this disease complex is through a dual approach. The risk factors in a herd should be reduced, this could be the housing conditions and / or management procedures. Sometimes the disease situation in a herd already improves after these modifications in most cases, however, the animals must be vaccinated to induce specific immunity against the respiratory pathogens. Therefore, vaccination is considered the most important element in the prevention of BRD. Bovilis Bovipast is our vaccine against BRD. Let’s find out more about this vaccine.

Laboratorní testy pro stanovení diagnózy

Nasofaryngeální stěr – odběr vzorků

Nasofaryngeální stěr – odběr vzorků

Sérologické testy Potvrzení nejdůležitějších virů dýchacích orgánů (RS, Pi3, IBR, BVD) Odběr vzorků od mladého dobytku stačí jednou (10-12 měsíců) —”mapa virů” Pro stanovení diagnózy daného onemocnění vykonat test krevního séra (v časových intervalech 3-4 týdnů, ze stejných zvířat, poslat ve stejnou dobu!!) Mateřská imunita neznamená ochranu!!

Výsledky testů: Parainfluenza 3 Neočkovaný Očkovaný %negativní %pizitivní %negativní %pizitivní %negativní %pizitivní

Výsledky testů: RS Neočkovaný Očkovaný %negativní %pizitivní

Výsledky testů: BVD Neočkovaný Očkovaný IBR vakcína? PI jedinci! %negativní %pizitivní %negativní %pizitivní IBR vakcína? PI jedinci!

Očkování Vakcíny obsahující jen viry Vakcíny obsahující jen bakterie Kombinovaná vakcína: 2 nejdůležitější viry (RS. Pi3) a Mannehimia haemolytica Živé a inaktivované vakcíny Parenterálně a nazálně Mateřská imunita

IBR: Proč potřebujeme imunizovat? Situace v Evropě Sterilní Národní imunizace Plán dobrovolníků Jednání Nízká aktivita Přijatý projekt imunizace Očkovaný neinfikovaný

IBR: co je zásadou imunizace? Na základě sérologických testů: <10% infikovanost, selekce >10% infikovanost, výměna generací založena na marker vakcíně infikovanost okolí Stupeň imunity organizmu VÍRY PROTILÁTKY infikovanost okolí Stupeň imunity organizmu

IBR: proč a jakým způsobem se má skontrolovat úspěšnost imunity? Min. jednou za rok: jsou jalovice pořád neinfikované? Příliš dlouhá doba—jakékoli imunosupresivní účinky, chyby Náklady na udržování imunity se ztratí!! Testovat: věkovou skupinu, která byla v minulém roce negativní Počet vzorků: založena na principu rozpoznání nízké prevalence

Proč není nutné vyšetřit všechna zvířata? Pokud zvíře byl jednou séropozitivní, měl by být tak považován do konce života! Herpes virus—latentní nosič viru— může se stát séronegativním! Reaktivace—potenciální zdroj infekcí Zacházet s danou věkovou skupinou jednotně Přítomnost mateřské protilátky v poměru infikovanosti skotu Deklarace neinfikovanosti

IBR: Proč se živou vakcínou? MSD odborná poradna pro úspěšnou imunizaci Snížení vylučování viru Ochrana Herpes virus: humorální a celulární imunita Poměr šíření (R0-hodnota) Více než dvě třetiny stáda se živým Program adaptovaný na farmu!!

BVD: proč se oplatí imunizovat? Situace v Evropě Neinfikovaný Celostátní plán dobrovolníků Celostátní povinný plán ???

BVD: co je princípem imunizace? Jaké zdroje infekce přichází v úvahu? Zvířata perzistentně infikované Přechodně infikované zvířata Infikovaná sperma Jiné

BVD: co je princípem imunizace? Neexistuje latentní nositel viru vs. IBR Po přechodní viremii nezůstane ve zvířetech (bílé krvinky ho mohou obsahovat ještě 60-80 dní) Odstráněním zdroje infekce poměr se zlepší Existuje vakcína, která se liší od uličních virů! (NS) Vyloučení virů ve výtoku z nosu: přechodní viremie 105-106 /ml 10-14 dní Perzistentně infikovaný: 107-108/ml do konce života

BVD: co je princípem imunizace? Najít a odstránit PI jednotlivce na základě diagnostických testů (do 1 roku) Zabránění vniknutí nových PI jednotlivců použitím ochranných opatření k tlumení nákaz Prevence vytvoření nových PI jednotlivců efektivním očkováním

Jak očkovat? Základní imunizace po vyloučení mateřských protilátek (třeba i 6 měsíců) Použití vakcíny poskytující ochranu plodu u dospělých zvířat 4 týdny před oplodněním jalovic Skot každých 6 měsíců

Děkuji za pozornost! Opodstatněná diagnóza prevence/očkování—oplatí se!