Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: 26110130661 Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednotky objemu 1 Základní jednotky.
Advertisements

Převody jednotek Jednotky délky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_514_PŘEVODY JEDNOTEK Téma: PROCVIČOVÁNÍ JEDNOTEK.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Jméno autora: Mgr. Roman Holoubek Datum vytvoření:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Délka Délka jako fyzikální veličina. Fyzikální veličina základní –p–přímo měřitelná k měření délek (velikostí) těles k porovnávání délek (velikostí) těles.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_05 Délka.
Fyzika - 6.ročník Mgr. Zuzana Adamíková
Měření délky LC.
Měření délky pevného tělesa
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Převody délkových jednotek
zpracovaný v rámci projektu
VLASTNOSTI LÁTEK I délka, hmotnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Magnetické pole Kód ITMS projektu:
Využitie vlastností kvapalín
Dopplerov jav Kód ITMS projektu:
Funkcie štátu Kód ITMS projektu:
Jednotky dĺžky. Dĺžkové meradlá
Tolerancie rozmerov Kód ITMS projektu:
ELEKTRICKÉ NAPÄTIE, MERANIE ELEKTRICKÉHO NAPÄTIA
Historické jednotky Soňa Harvanová 1.B.
ROVNOMERNE ZRÝCHLENÝ POHYB
Zvuk Kód ITMS projektu:
Ľudská psychika Kód ITMS projektu:
Česko Kód ITMS projektu:
Výroba a výrobné činitele
Ústava Slovenskej republiky
Elektrolýza Kód ITMS projektu:
Zámorské objavy Kód ITMS projektu:
Stredná priemyselná škola dopravná,Sokolská 911/94, Zvolen
Pomer, mierka mapy.
JEDNOTKY DĹŽKY A ICH PREMENA
Slovné druhy PODSTATNÉ MENÁ.
Elektrické napätie. Meranie elektrického napätia
Obchod – charakteristika, význam, členenie
Pomer, mierka mapy.
Premeny jednotiek.
Priateľstvo Kód ITMS projektu:
1. Newtonov pohybový zákon
Afrika Kód ITMS projektu:
Mechanika kvapalín.
Karboxylové kyseliny I
Tematický celok: Kotúľnice
Pravouhlé (ortogonálne) premietanie VII. ročník
PaedDr. Jozef Beňuška
Stredná priemyselná škola dopravná,Sokolská 911/94, Zvolen
Pohybová a polohová energia
Vyrobil: PaedDr. Valter Sohler 2004
Autor: Valentína Gunišová
Úvod do tovaroznalectva
Galvanické články Kód ITMS projektu:
PaedDr. Jozef Beňuška
Čo je to Systéme Internacional d´Unites
Digitalizácia informácií
Fotoelektrický jav Kód ITMS projektu:
PaedDr. Eva Kulfasová ZŠ, P. Jilemnického 1035/2, Zvolen
Obsah obdĺžnika a štvorca
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Zopakujeme si jednotky délky, které už znáš.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Transkript prezentace:

Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika - Pavol Jozef Šafárik Gimnázium Rožňava Kód ITMS projektu: 26110130661 Názov projektu: Kvalitou vzdelávania otvárame brány VŠ Meranie dĺžky Vzdelávacia oblasť:  Človek a príroda Predmet  Fyzika Ročník, triedy: Príma Tematický celok:  Vlastnosti tuhých látok a telies Vypracoval:  Mgr. Jolana Szanková Dátum:  január 2015

Obsah Dĺžka Základná jednotka dĺžky Meranie dĺžky Jednotky dĺžky Premeny jednotiek Dĺžkové meradlá Pravidlá merania dĺžky Staršie jednotky dĺžky Zopakujme si Použite zdroje

Dĺžka Dĺžka je fyzikálna veličina Značka dĺžky: d (l, h, v, s) Základnou jednotkou dĺžky je: meter – m. Ďalšie jednotky: milimeter – mm, centimeter – cm, decimeter – dm, kilometer – km. Dĺžku telies určujeme meraním. Meradlom na určenie dĺžky sú dĺžkové meradlá.

Základná jednotka dĺžky Meter je základná jednotka dĺžky v medzinárodnej sústave jednotiek SI. Značka pre meter je m. Je definovaná ako dĺžka dráhy, ktorú prejde svetlo vo vákuu za 1/299 792 458 s. Prototyp metra uložený v archíve Medzinárodného úradu pre váhy a miery v Sèvres v Paríži. Archívny meter - konečnú podobu získal prototyp metra v roku 1886. Je to platinoirídiová tyč s prierezom v tvare H, na ktorej je dvoma vrypmi vyznačená vzdialenosť 1 m. Podľa toho prototypu bolo vyrobených celkovo 40 rovnakých tyčí. 4

Meranie dĺžky v praxi Kde sa stretávame s meraním dĺžky? hneď po narodení v pôrodnici v stolárstve v murárstve, v stavebníctve v sústružníctve v krajčírstve pri športoch (skoky, hody) v doprave v obchodoch pri predaji tovarov v strojárstve (výroba súčiastok) 5

Jednotky dĺžky 6

Premeny jednotiek 0, 25 m = dm 34 mm = cm 900 cm = m 2 dm = mm 0,5 km = m 20 m = km 15,0 cm = dm 1, 8 dm = cm 2, 5 500 3,4 0,02 9 1,5 200 18 7

Dĺžkové meradlá Meracie pásmo Krajčírsky meter Pravítko Zvinuteľné pásmo Skladací meter 8

Mikrometrické meradlo Dĺžkové meradlá Mikrometrické meradlo Posuvné meradlo Laserové meradlo Kojenecký dĺžkomer Tyčový meter Meter na stenu pre deti 9

Pravidlá merania dĺžky 1. Vyberieme si primerané meradlo (napr. pravítko). 2. Určíme si merací rozsah meradla, t. j. najmenšiu a najväčšiu hodnotu, ktorú možno daným meradlom určiť 3. Zistíme si aká hodnota zodpovedá najmenšiemu dieliku stupnice. 4. Začiatok meradla musí byť presne na začiatku meraného telesa. 5. Pri meraní dĺžky sa pozeráme na meradlo kolmo. 6. K číselnej hodnote dĺžky uvedieme jednotku dĺžky. 10

Staršie jednotky dĺžky Neboli presné. Viete prečo? 11

Zopakujme si Aká je značka dĺžky? Ktoré jednotky dĺžky poznáte a ktorá z nich je základná jednotka dĺžky?  V akých jednotkách meria dĺžku stolár, murár, automechanik, krajčír? Aké dĺžkové meradlá používame a kedy? Prečo sa ľudia dohodli na jednej dĺžkovej jednotke? Aké sú hlavné pravidlá pre správne meranie dĺžky? Ako sa dá odmerať hrúbka listu papiera? 12

Použité zdroje Lapitková V., Koubek V. a kol.: Fyzika pre 6. ročník základných škôl, 2010, EXPOL PEDAGOGIKA, s. r. o., Bratislava Macháček M.: Fyzika pre 6. ročník ZŠ - 1. diel, 1996, SPN Bratislava http://sk.wikipedia.org/wiki/Meter http://www.oskole.sk/?id_cat=1&clanok=17078 http://www.medihum.sk/img/userfiles/images/4389.jpg http://www.metrona.sk/metrona/images/predaj/laser.jpg http://www.homola.sk/obrazky/produkt/a/1179/posuvne-meradlo.jpg http://www.decor4walls.cz/files/JM1020-4.jpg