DÔKAZOVÉ REAKCIE Dôkazy niektorých chemických látok v učive chémia 8.ročník ZŠ Autor: Jozef Jankovič.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty podle chemických rovnic
Advertisements

Měď, stříbro, zlato Cu – biogenní (měkkýši – krevní barvivo)
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Jak vznikají soli.
Halogenidy Richard Horký. Vlastnosti a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1FotografieMoře
Názvosloví - opakování I.
Názvosloví - opakování III.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_29_Galvanické články Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Soli a jejich chemické vlastnosti
Stříbro (Ag).
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obecná a anorganická chemie
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_52_INOVACE_16 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová Využití.
SOLI.
Kyselina octová Viktória Svetkovská.
Voda a jej kontaminácia
Technológia anorganických látok
Vypracoval: Slavomír Sremaňák 4.D GJAR 2008/2009
Hnojivá a ich využívanie
Skladanie síl rovnakého a opačného smeru
Kyselina Pozorne si pozrite obrázky a určte pojem, ktorý ich spája.
Miroslava Kyselová Ester Marešová 7. trieda
MATURITA Miroslava Drahošová
Elektrolýza Kód ITMS projektu:
Molová hmotnosť M.
Dva prístupy k vyučovaniu SJ
17 skupina.
Rýchlosť chemických reakcií
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
PaedDr. Jozef Beňuška
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
FUJIFILM EUROPE OZ Rybničná Bratislava Graphic Arts systems.
Karboxylové kyseliny I
Maturitná skúška v školskom roku 2017/2018
Rozdelenie kovov Kovy delíme na: železné, neželezné (ľahké a ťažké),
Vápenec.
Kyselinotvorné a hydroxidotvorné oxidy
PaedDr. Jozef Beňuška
9. ročník Mgr. Hilda Petríková
Autor: Gabriela Pokorná Antašová
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
ALKALICKÉ KOVY Autor: Mária Marecová.
Vznik chemickej väzby..
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Prečo rastliny rastú a starnú?
Border Colia Simona Minárová – 7. ročník.
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Poznávačka minerály.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
S-prvky Jan Dvořák 4.A.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Zápisy atomů a molekul Zápisy atomů provádíme značkou
Transkript prezentace:

DÔKAZOVÉ REAKCIE Dôkazy niektorých chemických látok v učive chémia 8.ročník ZŠ Autor: Jozef Jankovič

AKO DOKÁŽEME ? Kyslík Vodík Oxid uhličitý Oxid siričitý Sulfán Halogenidy Zlúčeniny alkalických kovov

Dôkaz kyslíka (O2): tlejúca trieska sa vznieti a horí jasným svietivým plameňom Dôkaz vodíka (H2): v zmesi so vzduchom vybuchuje, steny skúmavky sa orosia: 2H2 + O2 2H2O

Dôkaz oxidu uhličitého (CO2): po zavedení do číreho roztoku Ca(OH)2 vznikne biely zákal: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3↓ + H2O biely zákal

Dôkaz oxidu siričitého (SO2): po zavedení do nasýtených roztokov barytovej alebo vápennej vody vznikajú biele zrazeniny: SO2 + Ba(OH)2 → BaSO3↓ + H2O SO2 + Ca(OH)2 → CaSO3↓ + H2O

Dôkaz sulfánu (H2S): Po zavedení do roztoku Pb(NO3)2 vznikne tmavá zrazenina: H2S + Pb(NO3)2 → PbS↓ + 2HNO3 (k dôkazu stačí i papierik namočený v roztoku Pb(NO3)2 → sčerná)

Dôkaz halogenidov: (žltá ↓) roztokom AgNO3: a) chloridy: NaCl + AgNO3 → AgCl↓ + NaNO3 (biela↓, tmavne) b) bromidy: NaCl + AgNO3 → AgBr↓ + NaNO3 (slabo žltá↓) c) jodidy: NaI + AgNO3 → AgI↓ + NaNO3 (žltá ↓)

Dôkaz zlúčenín alkalických kovov: Zlúčeniny alkalických kovov charakteristicky farbia plameň: Zlúčeniny Li ..... červeno Na ...... žlto K ...... ružovofialovo Sfarbenie plameňa sa využíva na dôkaz prítomnosti alkalických kovov – ich iónov Li+, Na+, K+ ... v skúmanej látke

Literatúra: 1. Adamkovič,E. a kol.: Chémia 8 ZŠ, SPN, Bratislava, 2000 2. Siváková, M., Adamkovič, E.: Vzdelávací štandard z chémie pre 2.st. ZŠ, s platnosťou od 1.9.2002 3. Velikanič,A., Šramko, T.: Chemická čítanka pre ZŠ, SPN, Bratislava, 1991 4. www.google.sk 5. www. animationfactory.com

(alebo z nej ...?) Ďakujeme za pozornosť! Všetci sa ponáhľajú na hodinu chémie. (alebo z nej ...?) Ďakujeme za pozornosť!