Zmyslové orgány človeka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
OKO Marcela Hanáková.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
ZMYSLOVÉ ORGÁNY STAVOVCOV
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Sluch.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prírodopis pre 9.ročník Zmysly.
Ľudské oko Zuzana Buvalová 2012/ A.
Denisa Schwarczová, III.C
Mechanoreceptory Väčšina z nich je uložená v koži
ZMYSLY Kristína Knapová 9.C..
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
Lidské smysly.
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Zmyslové orgány človeka Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť/Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ Zmyslové orgány človeka Názov projektu: Moderným učením do úspešného života

Zmyslové orgány človeka OČI - zmyslový orgán zraku UŠI - zmyslový orgán sluchu a rovnováhy NOS - zmyslový orgán čuchu JAZYK - zmyslový orgán chuti KOŽA - zmyslový orgán hmatu

ZRAK – najdôležitejší zo všetkých zmyslov Stavba oka bielko cievovka spojivka sietnica vráskovcové teliesko dúhovka sklovec zrenička žltá škvrna rohovka šošovka komorová voda zrakový nerv predná očná komora zadná očná komora slepá škvrna

Tri koncentrické vrstvy oka dúhovka vráskovcové teliesko rohovka bielok cievovka Sietnica Sietnica – tyčinky – čiernobiele videnie čapíky – farebné videnie Slepá škvrna – miesto, kde vstupuje zrakový nerv Žltá škvrna – miesto najostrejšieho videnia

očná časť horného viečka spojovka horného viečka s meibomskými žľazami slzná žľaza horný slzný vývod obočie slzný bod slzný váčok zrenička dúhovka horné viečko riasy bielko dolné viečko spojovka dolného viečka s meibomskými žľazami očná časť dolného viečka žliabok horného viečka slzný bod slzná bradavka slzovod dolný slzný vývod

Refrakčné chyby oka

UCHO – orgán sluchu a rovnováhy Stavba ucha kladivko ušnica nákovka sluchový nerv strmienok oválne okienko kostený slimák blanitý slimák (vyznačený hrubšou čiarou) Eustachova trubica okrúhle okienko zvukovod bubienok stredné ucho nosohltan

nákovka krátke ramienko nákovky kladivko Sluchové kostičky strmienok základňa strmienka rukoväť kladivka predné ramienko strmienka Vnútorné ucho polkruhovité kanáliky vertikálny horizontálny oválne okienko(utriculus) Predsieňovoslimákový nerv – VIII. slimák kruhovité okienko (sacculus)

ČUCH – receptory čuchu sú uložené v nosovej dutine Čuchové bunky sa nachádzajú v čuchovej oblasti sliznice nosovej dutiny -na strope, vnemy sú vedené vláknami čuchového nervu do čuchového centra v mozgu. Človek rozlišuje tieto pachy: Kvetinový Ovocný Živočíšny Korenistý Spáleninový Hnilobný čuchové vlákno jadro nervové vlákno Čuchová bunka

CHUŤ – chuťové poháriky sú v ústnej dutine Analyzátorom chuti sú chuťové bunky, ktoré vytvárajú chuťové poháriky v epiteli ústnej dutiny, na jazyku, mäkkom podnebí v hornej časti hltana a na zadnej strane hrtanovej príchlopky. Rozlišujem 4 základné chute: - sladká - slaná - kyslá - horká chuťový pór chuťové bunky podporné bunky chuťový pohárik

CHUŤ – chuťové poháriky sú v ústnej dutine - na jazyku koreň jazyka horká chuť – žltá zóna kalichovité papily chrbát jazyka kyslá chuť – modrá zóna stredný žliabok hubovité papily slaná chuť – zelená zóna sladká chuť – červená zóna

HMAT – v koži sú uložené hmatové telieska a voľné nervové zakončenia

pomocou hmatových teliesok získavame informácie o povrchu a tvare predmetov - v koži sú umiestnené receptory citlivé na teplo, chlad, voľné nervové - zakončenia sprostredkúvajú pociťovanie bolesti HMAT

RNDr. Beáta Kralovičová Zdroje: http://detskechoroby.rodinka.sk/uploads/pics/ucho_02.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Menschliches_auge.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Nose.jpg http://img.blesk.cz/img/1/full/371608-img-jazyk.jpg http://4.bp.blogspot.com/-gQKR8Oi4azs/UP0_u-Xs0QI/AAAAAAAAA8A/BGGGwbTDXsc/s1600/pile+of+hands.JPG http://www.biopedia.sk/images/clovek/koza.gif http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0110000/00164.png http://www.latinsky.estranky.cz/img/mid/184/oko-a-vicka.png.jpg http://www.latinsky.estranky.cz/img/mid/294/kladivno--kovadlinka-a-trminek.png.jpg http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0110000/00277.jpg http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0110000/00287.jpg http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0110000/00283.jpg http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0110000/00282.jpg http://www.oskole.sk/userfiles/image/11mat/Stavba_a_cinnost_NS_zakladne_aug_html_61a6b9f0.jpg http://www.latinsky.estranky.cz/img/mid/298/stredni-ucho.png.jpg http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Medium/0110000/00192.png http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0110000/00154.png http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0110000/00158.png RNDr. Beáta Kralovičová