Kultura v 17. a 18. století, barokní výtvarné umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kultura v 17. a 18. století, barokní výtvarné umění
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Opakování, shrnutí Sochařství a architektura v českých zemích v období baroka Materiál je zpracován v rámci.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis -. Barokní malířství,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice AUTOR: Mgr. Marcela Horká NÁZEV: Barokní malířství TEMA: Baroko ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.1.05/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
UNESCO UNESCO je Organizace pro výchovu, vědu a kulturu založená při OSN v roce 1946 v roce 1972 přijalo UNESCO Úmluvu o ochraně nejvýznamnějšího světového.
Život Karla IV. Jeho život a kdo to byl Karel se narodil v Praze 14.května roku 1316 Byl to první český král Karel IV byl synem Přemyslovců Elišky a českého.
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
16. století – polovina 18. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo: 1.4 Baroko Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola : ZŠ Choltice.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
Druh učebního materiálu
RENESANCE STOLETÍ Mgr. Iveta Vališková
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Název školy: ZŠ Průhonice
Základní škola Čelákovice
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_D8.11 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_sada 2_94
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
Téma (název prezentace)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Křesťanství a středověká Evropa
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výtvarné aktivizační činnosti
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
ŠABLONA III/2 Baroko u nás
Téma (název prezentace)
Raný novověk - společnost
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Společnost Označení materiálu:
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_01
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_Z Evropa Autor: Mgr
Svitavské památky – sochařství
První Habsburkové na českém trůnu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Kultura v 17. a 18. století, barokní výtvarné umění Označení materiálu: VY_32_INOVACE_10_17_18_stoleti_baroko_vytvarne_umeni.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis, mezi třicetiletou válkou a Francouzskou revolucí, kultura v 17. – 18. století, barokní výtvarné umění ZŠ Wagnerovo náměstí, Beroun Předmět, ročník: Dějepis, 8. ročník Autor: Ivana Flíčková Datum: 21. 10. 2011 Anotace: (popis způsobu použití výukového materiálu): Barokní výtvarné umění – nejvýznamnější evropští představitelé. Tučný text slouží jako výchozí text pro tvorbu poznámek, ostatní text vysvětluje souvislosti nebo upozorňuje na zajímavé podrobnosti. Obrázky, které podporují lepší názornost, jsou opatřeny odkazem na zdrojovou stránku pro žáky s hlubším zájmem pro učivo. Prezentace jsou žákům k dispozici na www.jaknadejepis8.webnode.cz

Kultura v 17. a 18. století Baroko – výtvarné umění

Výtvarné umění Sochařství sochy zdobily uč. str. 45 průčelí kostelů, interiéry, venkovní schodiště, zahrady motivy: uč. str. 45 náboženství antická mytologie – zachycení výrazu morové sloupy – sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci – památka UNESCO https://www.youtube.com/watch?time_continue=33&v=-1bLgYE1ATU

naši nejznámější sochaři: uč. str. 45 Ferdinand Maxmilian Brokof – sochy na Karlově mostě Matyáš Bernard Braun – Karlův most, zámek Kuks – sochy ctností a neřestí nejproslulejší evropský sochař: uč. str. 45 Gian Lorenzo Bernini (Ital) http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=917

Bernini http://cs.wikipedia.org/wiki/Gian_Lorenzo_Bernini

Svatopetrské náměstí http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rome_st_Peters_place_to_East.JPG

Ferdinand Maxmilián Brokoff sochy na Karlově mostě Svatý Vojtěch Ferdinand Maxmilián Brokoff sochy na Karlově mostě Svatý Vojtěch Svatá Barbora, Markéta a Alžběta http://cs.wikipedia.org/wiki/Sochy_na_Karlov%C4%9B_most%C4%9B

Matyáš Bernard Braun – sochy na Karlově mostě, alegorické sochy Ctností a Neřestí v Kuksu (hrabě Špork) http://ihned.cz/c1-17001550-kuks-barokni-zazrak

Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci - UNESCO Pamětní sloup, vztyčený v prvních letech 18. století, je výjimečným příkladem druhu památky velmi typického pro střední Evropu. Dosahuje výšky 35 m a je v charakteristickém stylu, známém jako "olomoucké baroko", vyzdoben množstvím soch vynikajícího moravského umělce Ondřeje Zahnera. http://travelasist.vachta.cz/index.php?lan=cs&right=karta&action=detail&id=316818

http://zpravy.idnes.cz/radni-si-postavili-8-parkovacich-mist-stala-ctvrt-milionu-slouzila-4-mesice-1uq-/domaci.asp?c=A110307_1544315_olomouc-zpravy_stk

Malířství výzdoba kostelů : uč. str. 45 náboženské motivy - malby na stropech, velké oltářní obrazy, malování falešného mramoru sídla šlechty : uč. str. 45 obdobná výzdoba – antické náměty, válečné scény, portréty technika malby: uč. str. 45 olejové malby na plátno, šerosvit, dramatičnost

nekatolické oblasti – Nizozemí: uč. str. 46 zakázky od měšťanů – výjevy z běžného života, zátiší významní evropští malíři: uč. str. 46 Ital Caravaggio, Holanďan Rembrant van Rijn a Petr Pavel Rubens Španěl Diego Velazquez umělci: http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=58 Češi: uč. str. 46 Karel Škréta, Jan Kupecký, Petr Brandl

Ital Caravaggio – monumentální obrazy pro římské kostely http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=199 Jeho přínos spočíval ve větší realističnosti zobrazovaných mytologických a biblických postav, jejichž předobrazem byli prostí lidé jeho doby. Je považován za posledního velkého náboženského malíře v Itálii.

Povolání svatého Matouše autorův portrét http://cs.wikipedia.org/wiki/Caravaggio

Vzkříšení Lazara Stětí sv. Jana Křtitele http://cs.wikipedia.org/wiki/Caravaggio

Holanďan Rembrandt van Rijn Rembrandt vnesl do své malířské tvorby šerosvit neboli temnosvit, způsob malby, který pracuje s kontrasty světla a stínu. Za svůj život namaloval Rembrandt nesmírné množství obrazů a pláten. Zajímavé je velké množství autoportrétů. Rembrandt za svůj život namaloval na 800 obrazů, 300 grafických listů a 2000 kreseb.

Autoportrét Návrat ztraceného syna http://gv.wikipedia.org/wiki/Coadan:Rembrandt_van_rijn-self_portrait.jpg http://www.slavneobrazy.cz/funkce/pruvodce-obrazy.php?obraz=809

Noční hlídka  (363 x 437 cm) http://cs.wikipedia.org/wiki/Rembrandt

Obraz starého muže, okolo 1660, olej na plátně Obraz starého muže, okolo 1660, olej na plátně. V poslední době se historici umění přiklánějí k tomu, že starý muž na obraze je český exulant Jan Ámos Komenský http://www.euroskop.cz/8613/10657/clanek/co-opravdu-ohrozuje-evropu

Holanďan Petr Pavel Rubens Jeho umělecká produkce byla obrovská. Vytvořil si vlastní sloh. Šerosvit v jeho podání dostává specifickou formu, mizí ostré protiklady mezi světlem a stínem. Sám načrtává skici k jednotlivým dílům, obrazy dokončují učednici a pomocníci. Mistr jim pak několika dotyky štětce vdechne život. Ve své malířské dílně proto zaměstnává specialisty. malíře květin , krajináře, malíře zátiší. Největší podíl na malířské produkci Rubensovy dílny měl v této době A. van Dyck, Rubensův umělecký nástupce. V Rubensově dílně vznikají tehdy i nové malířské druhy, jako lovecké obrazy a krajiny. On sám maloval především podobizny vlastní rodiny, žánry a krajiny.

Tři Grácie autoportrét http://www.sarkagondekova.mypage.cz/menu/fotogalerie/obrazky-k-maturite-z-dvk/baroko http://cs.wikipedia.org/wiki/Peter_Paul_Rubens

Apoteóza Jindřicha IV. a vyhlášení vlády Marie Medicejské 14 Apoteóza Jindřicha IV. a vyhlášení vlády Marie Medicejské 14. května 1610 http://www.crg.cz/sekce/historie/referaty/novovek/holandsko/rubens.htm

Diego Velazquez Kromě ztvárnění scén historického a kulturního významu, se proslavil především řadou portrétů španělské královské rodiny a dalších významných evropských osobností.

Dvorní dámy – Las meninas, nejslavnější obraz http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/velazquez/

princezna Margareta (Markéta)- dcera šp. Filipa IV.

Antoon van Dyck Stal se malířem anglického královského dvora a portrétoval nejen krále a jeho rodinu, ale také tamní dvořany a šlechtice. Stal se významným zakladatelem aristokratického portrétu a také školy anglických portrétistů v 18. století. http://cs.wikipedia.org/wiki/Anthonis_van_Dyck

http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anthonis_van_Dyck_041.jpg Karel I.

Anglický král Karel I. na lovu (cca 1635) nejznámější obraz http://obrazy.reprodukce.cz/obraz/dyck-sir-anthony-van-anglicky-kral-karel-i-na-lovu-cca-1635

Karel Škréta Po bitvě na Bílé hoře odešel s rodinou do emigrace. Pobýval v Itálii, seznámil se s holandskými mistry. Konvertoval ke katolické víře a přes Salcburk se vrátil do Čech. Od roku 1638 žil v Praze, kde maloval kostelní oltáře (např. pro Týnský chrám nebo kostel sv. Prokopa). Vynikl také jako portrétista, kreslíř a ilustrátor.

Autoportrét Paris a Helena (Dvojportrét Františka Antonína Berky hraběte Hovory z Dubé a Lipého a Aloisie Ludoviky Anny de Montecuccoli, okolo 1672) http://www.praguecityline.cz/osobnosti-prahy/karel-skreta-vyznamny-barokni-malir http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta

Petr Brandl http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Brandl

Jan Kupecký – portrétista autoportrét http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Kupeck%C3%BD

Václav Hollar – grafik, žijící v Nizozemí a Anglii http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Hollar

zdroje: text: Dějepis 8 pro základní školy, novověk, SPN 42 – 46 obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Gian_Lorenzo_Bernini http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rome_st_Peters_place_to_East.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Sochy_na_Karlov%C4%9B_most%C4%9B http://ihned.cz/c1-17001550-kuks-barokni-zazrak http://travelasist.vachta.cz/index.php?lan=cs&right=karta&action=detail&id=316818 http://zpravy.idnes.cz/radni-si-postavili-8-parkovacich-mist-stala-ctvrt-milionu-slouzila-4-mesice-1uq-/domaci.asp?c=A110307_1544315_olomouc-zpravy_stk http://cs.wikipedia.org/wiki/Caravaggio http://gv.wikipedia.org/wiki/Coadan:Rembrandt_van_rijn-self_portrait.jpg http://www.slavneobrazy.cz/funkce/pruvodce-obrazy.php?obraz=809 http://cs.wikipedia.org/wiki/Rembrandt http://www.euroskop.cz/8613/10657/clanek/co-opravdu-ohrozuje-evropu

http://www. sarkagondekova. mypage http://www.sarkagondekova.mypage.cz/menu/fotogalerie/obrazky-k-maturite-z-dvk/baroko http://cs.wikipedia.org/wiki/Peter_Paul_Rubens http://www.crg.cz/sekce/historie/referaty/novovek/holandsko/rubens.htm http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/velazquez/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Anthonis_van_Dyck http://obrazy.reprodukce.cz/obraz/dyck-sir-anthony-van-anglicky-kral-karel-i-na-lovu-cca-1635 http://www.praguecityline.cz/osobnosti-prahy/karel-skreta-vyznamny-barokni-malir http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Brandl http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Kupeck%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Hollar