KMT/DIZ2 Číselné obory na ZŠ (číslo a číslice, různé významy čísla,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Slouží ke grafickému znázorn ě ní množin, vztah ů mezi množinami a operací s množinami. Vennovy diagramy Projekt OP VK - CZ.1.07/1.1.26/ „Matematika.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_28_HLEDANI CISEL Téma: Hledání čísel Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číselné množiny - přehled
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektronická učebnice - II
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Početní operace v oboru přirozených čísel
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Matematika Parametrické vyjádření přímky
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Kritéria dělitelnosti
Matematický rychlokvíz 3
Matematický rychlokvíz 3
Poměr v základním tvaru.
Číslovky Bc. K. Matějková.
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Dělitelnost přirozených čísel
Společný dělitel … a jak ho najít.
Stavební fakulta ČVUT, B407
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MNOŽINY.
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vy_32_INOVACE_66_Číslovky
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Aritmetické operace s binárními čísly
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Matematika – přirozená čísla
Matematika + opakování a upevňování učiva
Opakování 2. písemná práce
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Početní výkony s celými čísly: dělení
Dělitelnost přirozených čísel
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Dělitelnost přirozených čísel
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Nejmenší společný násobek,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

KMT/DIZ2 Číselné obory na ZŠ (číslo a číslice, různé významy čísla, vytváření pojmu přirozené číslo)

číslice (cifra) = znak, symbol, 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 Číslo x číslice Jaký je rozdíl mezi číslem a číslicí? číslice (cifra) = znak, symbol, 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 číslo – zapisováno pomocí cifer, vyjadřuje počet 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 10,11,12, …, 99 100,101, …, 999, …………………..

– hodně, mnoho, málo, několik, strašně, děsně, fůra, ažaž Různé významy čísla Jaký význam může mít číslo? Uveďte několik vět, v nichž bude mít číslo různý význam. 1. kvantita neurčitá – hodně, mnoho, málo, několik, strašně, děsně, fůra, ažaž – mám sto chutí, tisíce nápadů, za sedmero horami a sedmero řekami určitá – počet objektů (osm opic) – veličina (dvacet dva kilogramů)

Různé významy čísla 2. identifikátor jméno, kód (náhodné označení) – telefonní číslo, PIN, rodné číslo, označení linky MHD, startovní číslo adresa (pořadí, uspořádání) – orientační čísla domů, 17. 11., osmé poschodí, čísla pokojů, body na číselné ose

Různé významy čísla 3. operátor porovnávání – Petr měří o 5 cm méně než Pavel. změny – Nezaměstnanost absolventů se oproti předchozímu roku o pětinu zvýšila. části – třetina dětí

Vytváření pojmu přirozené číslo Kardinálně -množinám se stejným počtem prvků je přiřazeno jedno kardinální číslo -rozdělení systému M = {A, B, …} na základě relace „množina A má stejně prvků jako množina B“ („množina A je ekvivalentní mn.B“) -„stejná početnost“ se zjistí přiřazováním prvků jedné množiny prvkům druhé množiny (bijekce) Ordinálně -ordinální číslo je přiřazeno dobře uspořádaným množinám -dvě množiny mají stejné ordinální číslo, když mezi nimi existuje bijekce, v níž pořadí vzorů určuje pořadí obrazů. („množina A je podobná množině B“) Kardinálně Ordinálně  číselné představy vázané na pořadí – ordinální představa (posloupnost, sukcese) číselné představy vázané na počet jako celek – kardinální (gestalt, tvar)

slyší číslovky a čísla mezi ostatními slovy Vytváření pojmu číslo 1. pasivně slyší číslovky a čísla mezi ostatními slovy 2. zárodky číselných představ oddělí číslovky a čísla od ostatních slov, cca 2 roky 3. vytváření představy množství neurčitá kvantita, porovnávání množství, méně, více větší, menší 4. etapa separovaných modelů počítání objektů po jedné (3 kostky x 3 sušenky) 5. první abstrakční zdvih u počítaných předmětů není barva a tvar podstatný dosavadní modely lze nahradit univerzálními číslo – abstraktní pojem, nelze vnímat smysly, smysly lze vnímat jen reprezentanty čísla říkanka – auditivní reprezentace čísla objekty – vizuální reprezentace po zdvihu –zařazení pojmu do struktury

Vytváření pojmu číslo 6. etapa univerzálních (generických) modelů počítání na prstech, počitadle správné přiřazení slov k počítaným objektům 7. druhý abstrakční zdvih jeden model zastupující číslo 8. etapa abstrakce s číslem pracuje v představě, bez konkrétních objektů, číslo je možno nahradit symbolem

KMT/DIZ2 PŘIROZENÁ ČÍSLA Co je dělitelnost? (dělitelnost) dělitelnosti na 1. st. ZŠ násobek a dělitel vlastnosti dělitelnosti součtu, rozdílu a součinu dvou čísel kritéria/znaky dělitelnosti nsn, NSD pojmy – násobek, dělitel, prvočíslo, složené číslo, soudělná a nesoudělná čísla, základní věta aritmetiky kritéria – 10, 5,2,3x4,9,20,25,50, 6,12 Proč potřebujeme

Co znají o dělitelnosti děti na 1. st. ZŠ malá a velká násobilka

Co znají o dělitelnosti děti na 1. st. ZŠ algoritmus písemného násobení dvou libovolných přirozených čísel algoritmus dělení libovolného přirozeného čísla jednociferným (dvojciferným) číslem sudé a liché číslo

– cena různého množství zboží při dané ceně za jednotkové množství Dělitelnost na 2. stupni Jak lze motivovat pojem násobku a dělitele? 1. násobek – cena různého množství zboží při dané ceně za jednotkové množství – skoky o stejný počet polí – posloupnost násobků 5, 6, 7, … 2. dělitel – rozdělení objektů do skupin o stejném počtu objektů – např. rozdělování 12 žáků do družstev po 2, 3, 4 … Základní pojmy – upřednostňovat „násobek“, „dělitel“ vystupuje v M ve dvou různých významech (dělitel – číslo, kterým dělíme a podíl vyjde bez zbytku, ale i číslo, kterým dělíme bez ohledu na podíl) Dělitel – při reálném dělení (asi 3. třída – dělení se zbytkem) modely – říkanka, kolotoč, tabulka číslo je dělitelné beze zbytku jiným číslem – 1) přímé vydělení, 2) kritéria dělitelnosti, 3) rozklad na součin prvočísel [CP6] Pomocí předchozích pojmů vyjádřete třemi různými způsoby vztah: a = b . c

Dělitelnost na 2. stupni - vlastnosti Co platí pro dělitelnost součtu, rozdílu a součinu dvou čísel? Jestliže jsou oba sčítance dělitelné daným číslem, je tímto číslem dělitelný i jejich součet. Jsou-li dvě čísla dělitelná daným číslem, je tímto číslem dělitelných i jejich rozdíl. Je-li v součinu několika čísel aspoň jeden z činitelů dělitelný daným číslem, je jím dělitelný i celý součin. [HKDělitelnost]

Dělitelnost na 2. stupni - vlastnosti Znaky dělitelnosti – 10, 5, 2, 3 – 6, 9, 4, 8,100, 1 000, 20, 25, 50, 12 kritéria dělitelnosti 10 a 5 - induktivní přístup (1) násobení („Vypočti součiny …“) (2) dělení beze zbytku („Která čísla můžeme vydělit…“) kritéria dělitelnosti založená na ciferných zápisech čísel – nejprve vyřešit několik úloh týkajících se cifer daného čísla (1) „Najdi dvojciferná čísla s ciferným součtem …“ „Vytvoř z cifer 2, 3, 4 číslo dělitelné …“ (2) „Jaký je ciferný součet čísla, které je rozdílem 4ciferného čísla s ciferným součtem 9 a trojciferného čísla s cif. součtem 9?“ (3) „Pro jakou cifru * je 31 52* … dělitelné …“ znaky dělitelnosti – motivace násobení 10, ?Jde vydělit beze zbytku? Nápověda, čeho si mám všímat – poslední cifra Důležitější než odříkávání pravidel je jejich vyvození – hlubší pohled do struktury 10tkové soustavy – až pomocí písmen Znaky dělitelnosti nepřinášejí pro malá přirozená čísla žádnou úsporu. [Hk] – vyvozují nejprve dělitelnost 9, pak 3

Dělitelnost na 2. stupni - postupy Rozklad na součin prvočísel – „strom“ – „tabulka“ Nejmenší společný násobek – př. závody do schodů – postupy určení (definice, rozklad, užití n.D = a.b) – n(12, 18); n(54, 72) Největší společný dělitel – postupy určení (definice, rozklad, Eukleidův algoritmus) – D(12,18), D(648,1 092)