Věda zabývající se studiem znaků-erbů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český stát za vlády Jagellonců
Advertisements

Úvod do studia dějepisu
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Státní symboly České Republiky
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Státní symboly České republiky
Úvodní přehled o Kanadě
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Španělsko Vpřed Kummer Tomáš.
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
Raný středověk 5. – 11. století
Rytíři Dějepis - 7. ročník Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová
MÉ KRÁLOVSTVÍ.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ZNAK MĚSTA PLZEŇ.
Mé království.
ERBY Heraldika.
TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk
SYMBOLY PLZEŇSKÉHO KRAJE
Heraldika.
Středověká Anglie, Svatá říše římská
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Pomocné vědy historické
Heraldika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PŘEMYSLOVCI.
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
VY_32_INOVACE_1D.7.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Státní symboly Petr Machala.
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Augusta, P. a kol.: DĚJINY STŘEDOVĚKU A RANÉHO NOVOVĚKU – 2. DÍL – VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK. SPN.
pomocné vědy historické
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Zpracováno v rámci projektu E-grow CZ.1.07/1.1.07/
Podle kronikáře Dalimila (Dalimilova kronika) ji získal již Břetislav I. ( ) s právem při cestách v císařských službách : "..vypalovat každý.
Významné postavy rodu Lucemburků OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
AUSTRÁLIE. Austrálie  Název z „Terra Australis (Incognita)“ = (neznámá) Jižní země  Označení použil poprvé Ptolemaius v 1. st. n. l. pro předpokládanou.
Tematická oblast Diplomatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Tematická oblast Pomocné vědy historické Datum vytvoření Ročník7. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Vynálezy přírody Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Zpracováno v rámci projektu E-grow CZ.1.07/1.1.07/
RYTÍŘI Vypracoval Štěpán Rakovič. Kdo vlastně byli rytíři Rytíři byli šlechtici, kteří bojovali na koních a často žili v hradech. Tento způsob života.
SEZNÁMIT ŽÁKY SE STÁTNÍMI SYMBOLY ČESKÉ REPUBLIKY VÝUKOVÝ MATERIÁL ANOTACE.
Anotace Žáci pomocí prezentace se seznamují se státními symboly. Učí se je pojmenovávat i popisovat. Aktivně odpovídají na otázky označené v prezentaci.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_03 TÉMA: Erbovní znamení.
Heraldika 1 Je to PVH, která se zabývá studiem znaků neboli erbů, jejich vznikem, užíváním a vývojem. Odvozena od slova Herold – znalec symboliky a erbovních.
Heraldika 2 Je to PVH, která se zabývá studiem znaků neboli erbů, jejich vznikem, užíváním a vývojem. Znaky českých zemí v minulosti, znaky šlechtické.
Dějepis HERALDIKA Referát Přemysl Vyhnal. Nauka o erbech odvozeno od slova herold 3 skupiny erbovní umění erbovní nauka erbovní právo HERALDIKA Je to.
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ
Pomocné vědy historické
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
STÁTNÍ SYMBOLY 1) 2) 3).
DUM - Digitální Učební Materiál
Úvod do středověku.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
REKVALIFIKAČNÍ ARCHIVNÍ KURZ
Rožmberkové.
1 2 FIGURE 1.
Transkript prezentace:

Věda zabývající se studiem znaků-erbů. HERALDIKA Věda zabývající se studiem znaků-erbů. Herold, hariowald mhd. Původně znalec symboliky související s pohanskými božstvy, ve středověku a raném novověku znalec erbovních zvyklostí, prověřuje správnost erbů.

Blason Blasonování – popis erbu sestavený podle určitých pravidel tak, aby erb bylo možno podle jasného, stručného a jednoznačného popisu správně nakreslit. Popis erbu o jednom poli Tinktura pole Tinktura a druh figury, uvedení která figura (je-li jich více) je základní a doplňující Typ přilby, zda nese točenici nebo korunu

Přikrývadla Klenot B. Popis erbu o více polích Rozdělení štítu Popis shora dolů/zprava doleva Má-li erb více přileb-popis zprava doleva (heraldicky)! Honosné kusy atd. Postup: od štítu do stran

Tinktury Barvy Kovy Kožešiny Platí pravidlo střídání kov-barva.

Typy štítů

Klenot Plasticky vytvořená heraldická ozdoba přilby Opakuje znamení ze štítu Vytvořena nezávisle na znamení štítu. Umístnění: Přímo na přilbu Na tzv. pomocný klenot (desky, rohy, křídla, čepice etc.)

Budai

Přilba

Přikrývadla Kus látky splývající po stranách přilby z klenotu Tam, kde přechází klenot v přikrývadla byly nýty a svorky, pro jejich zakrytí se užívala točenice, cca od 15. stol. koruna

Urban Nagylucsei, erbovní listina (1480-02-02); probošt Székesfehérvár, eps. Györ a Eger, vídeňský administrátor

Štítonoši a strážci štítu Michal Szerdahelyi Imreffi erbovní listina (1523-09-11), král. rádce a podkoní

Znakové pláště

Prapory a korouhve Portugalské království

Koruny, čepice, klobouky OL arcibiskupství

Ostatní honosné kusy A. Řády Báthory; Španělské království

B. Jiné odznaky Symboly světských nebo duchovních hodností (kurfiřti, klíče sv. Petra-papež, berla a mitra u infulovaných duchovních). Infulovaný opat

C. Příznaky používaly se pro identifikaci jednotlivých větví rodu Jedná se zejm. o změnu tinktury figury, příp. její pozměnění (určení vedlejších větví rodu, viz zejm. růže Vítkovců) U nemanželských potomků se vkládal do erbu šikmý proužek

D. Hesla rodová a válečná Znak anglického království z kon. 18. stol.

Erbovní figury Heroldské-vznikají rozčleněním štítu čarami Obecné-člověk, zvířata, rostliny, věci, nadpřirozené bytosti, obludy etc. Platí pravidlo, že obecné figury se nedotýkají štítu.

A. Základní heroldské figury Polcení

Dělení štítu

Kosmo

Šikmo

B. Obecné figury

Literatura Http://www.historie.hranet.cz/heraldika/ Krejčík, T.: Základy heraldiky, genealogie a sfragistiky, Praha 1987. Scharzenberk, Karel: Heraldika, Praha 1941.