PAMĚŤ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.
PAMĚŤ.
Psychologie MK Učení a zapomínání
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
7. Paměť.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť.
Paměť Milana Reichlová.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Cvičení se zaměřením na paměť
RISKUJ PSYCHOLOGIE.
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
CNS a psychika Milana Reichlová.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
PSGE1 Přednáška č.3. Paměť Analogie knihovna, knihy = informace, uspořádány podle určitých pravidel třídění Knihovník = vyhledávácí procesy Pokud knihovna.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
REFLEXY, UČENÍ, PAMĚŤ. ANOTACE Prezentace navazuje na látku objasňující pojmy z nervové soustavy Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Objasňuje látku k.
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Inteligence,tvořivost, paměť
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
Pozornost a paměť, představivost
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Témata kognitivní psychologie
Pozornost, soustředění, paměť
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

PAMĚŤ

3) vybavení(reprodukce) + znovupoznání(rekognice) fyz. podklad 1) vštípení(recepce) 2) uchování(retence) 3) vybavení(reprodukce) + znovupoznání(rekognice) fyz. podklad engram – okruh aktivních neuronů v mozkové kůře reverberační okruhy – stálé kroužení vzruchu (u krátkodobé paměti – večer se ukládá do dlouhodobé) funkce paměti

paměť 1) druhová – vrozené instinkty typické pro biologický druh 2) individuální – pameť jednotlivce

druhy paměti 1) podle druhu informace: a) vizuální b) auditivní c) verbální d) motorická 2) podle délky trvání: a) ultrakrátká (senzorický sklad) (ms) b) krátkodobá (sekundy až minuty) – 7±2 prvky (tzv. chunks) c) dlouhodobá (i celý život) 3) podle sdělitelnosti: a) deklarativní (sdělitelná): poznatky, fakta, zkušenosti b) nedeklarativní (nesdělitelná): senzomotorické dovednosti

zapamatování 1) bezděčné 2) záměrné – učení, regulováno vůlí a) logické b) mechanické - důležitou roli hraje okolí, soustředění, motivace, pocity (limbický systém), forma informace(obrázek, zvuk, vůně,...), propojení s již poznaným(lepší uchování) – pozitivní transfer - užití mnemotechnických pomůcek - pro udržení je důležité opakování - zhoršení se stářím

Ebbinghausova křivka

zapomínání - i ochranná funkce 1) rozpadem, vyhasnutím pamětní stopy - nemožnost si vybavit naučené - i ochranná funkce 1) rozpadem, vyhasnutím pamětní stopy 2) překrytí novou zkušeností – interference ( + represe – viz Freud) - po 1 hod 56% info zapomeneme, po 9 hod 64%, po 2 dnech 72%, po 31dnech 79% - mozek „vyhazuje“ to nepotřebné – pameť si selektivní a ekonomická

choroby amnézie – nepamatujeme si nic (např. po autonehodě) hypermnézie – pamatujeme si vše (většinou nedůlžité jednotlivosti – např počet židlí v místnosti) hypomnézie – snížená schopnost zapamatování si paramnézie – vybavování si smyšlených vzpommínek, může vést k schizofrenii Alzheimerova choroba, demence – ochabování paměti až ztráta schopnosti provádět základní návyky

zdroje http://etext.czu.cz/img/skripta/64/pamet-1.pdf ftk.upol.cz/fileadmin/user_upload/FTK.../prednaska2.pptx welcome.wz.cz/psychologie/pamet_uceni.doc http://zpameti.cz/pamet/