České národní obrození

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Advertisements

České národní obrození
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
  Vznik univerzit v Evropě, Karlova univerzita  Zakladatel?   4 fakulty  V čele univerzity? V čele fakulty?  Bratrská výchova  Ideál.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_298_ČJ9 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Opakování učiva NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Počátky našeho písemnictví
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození 8. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
Kdo je kdo Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
Národní obrození Ivaniczová Ilona.
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
70.léta 18.století - pol. 19.století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky VY_32_INOVACE_173
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Informace z učebnice I..
Česká hymna a její tvůrci
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_22_Osvícenství_obrození_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
konec 18.století - polovina 19.století
Národní obrození – 1. fáze
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Předmět: vlastivěda Ročník: V.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
HABSBURSKÁ MONARCHIE DO ROKU 1848
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Renesance.
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
České národní obrození
Transkript prezentace:

České národní obrození

Úvod Ve 2. pol. 18. století zaváděna germanizace Úpadek českého jazyka a literatury, úbytek česky psaných knih, vytrácí se znalost jazyka Snaha zastavit tento úpadek = NÁRODNÍ OBROZENÍ Definice – proces utváření moderního českého národa a jeho kultury

Periodizace Počátky – 70./80. léta 18. století – reformy Marie Terezie a Josefa II. Povinná školní docházka Zrušení cenzury Zrušení nevolnictví 1. fáze („obranná“, generace Dobrovského) – do počátku 19. stol. 2. fáze („ofenzívní“, generace Jungmanna) – první pol. 19. stol. Historicky končí národní obrození až rokem 1918

1. fáze národního obrození Vliv osvícenství – vědecký zájem o studium českého jazyka a historie Zaměření na slavnou minulost vs. kritika současného stavu a skepse vůči budoucnosti Vznikají obrany českého jazyka Počátky moderního českého divadla První pokusy o moderní českou poezii Vydávání českých novin a literatury

Puristé („brusiči“) Snaha očistit češtinu od slov cizího původu. Co znamenala slova: Kladkobřinkostroj Čistonosoplena Citoň Sestromuž Knihovtipník Zelenochrupka Proč byly pokusy puristů komické a neúspěšné?

Josef Dobrovský (1753-1829) Zakladatel slavistiky a bohemistiky Geniální vědec, uměl 12 jazyků (česky se naučil až na gymnáziu) Přízvisko „modrý abbé“ Domácí učitel u Nosticů Psal odborná díla, a to německy a latinsky Nevěřil v budoucnost ČJ Osvícenský vědec, důraz na pravdivé poznání

Dílo Josefa Dobrovského Dějiny české řeči a literatury Psány německy Zlatý věk české literatury – doba veleslavínská Zevrubná mluvnice jazyka českého Psána německy Základy moderní spisovné češtiny Základy jazyka staroslověnského Psány latinsky Mluvnice staroslověnštiny, zakladatelské dílo slavistiky

Gelasius Dobner Zakladatel moderní české historie Osvícenský vědec – kritické zkoumání dějin Kritika Hájkovy Kroniky české (proč?)

Počátky českého divadla

Počátky českého divadla Proč bylo divadlo pro národní obrození důležitým médiem? V 18. století vznikají první divadelní scény ve městech Divadlo V Kotcích – německé hry, první česká hra Kníže Honzík Nosticovo (Stavovské) divadlo – odpolední česká představení, premiéra Dona Giovanniho Bouda – první české divadlo, dřevěná budova, fungovalo v letech 1786-89

Stavovské divadlo

Významní čeští dramatici Tvorba – lidové frašky, rytířské hry, historické vlastenecké hry, překlady světových dramat Václav Thám – zakladatel Boudy, herec a dramatik, vlastenecké historické hry (např. Břetislav a Jitka) Václav Kliment Klicpera – autor veseloher a historických her, technika „kuklení“ (např. Hadrián z Římsů, Blaník) Matěj Kopecký – nejslavnější český loutkář

První noviny a nakladatelství Václav Matěj Kramerius Vydával první významné české noviny (Pražské poštovské noviny) Česká expedice – nakladatelství a knihkupectví, vydával knížky lidového čtení a naučná díla

Počátky moderní české poezie Po době baroka úpadek poezie – vzniká pouze lidová slovesnost a kramářské písně J. Dobrovský – nová pravidla pro českou poezii: sylabotónický verš – pravidelný počet slabik ve verši, střídání přízvučných a nepřízvučných slabik pojmy trochej (-u), daktyl (-uu) a jamb (u-) První poezie – almanachy (sborníky textů různých autorů) – první vydal Václav Thám Z jakých důvodů lidé psali v době obrození poezii a proč ji píší dnes?