Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Úvod do metodologie vědy
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Lineární regresní analýza
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy sociální psychologie
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
Helena Vaďurová, Metodologie Helena Vaďurová,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Úvod do psychologie II. přednáška
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková

Ukončení předmětu Konzultační hodiny: úterý 16.30 – 18.00 (nebo dle domluvy) Kontakt: slepicka@mail.muni.cz K úspěšnému ukončení kurzu je třeba úspěšně absolvovat test, který proběhne ve zkouškovém období. Minimální počet bodů je 21 (z 35).

Program: 1. setkání (14. 11.) 1. Úvod. Vědecká metoda. Věda versus zdravý rozum. Přírodní versus sociální vědy. Korelace, kauzalita, experiment. Co je to výzkumný problém? Výzkumné otázky. Jak si vybrat téma? Jak zformulovat otázku? Výběr výzkumné strategie. Hlavní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem. 2. Kvantitativní výzkum. Logika kvantitativního výzkumu. Od teorie k praxi. Hypotéza jako hlavní nástroj kvantitativního výzkumu. 3. Základní kvantitativní metody. Populace, vzorek, reprezentativita. Dotazník jako jeden z nástrojů sběru dat. Jak sestavit dotazník? . Problém návratnosti, validity a reliability výzkumu.

Program: 2. setkání (12. 12.) 3. Logika kvalitativního výzkumu. Indukce, generování hypotéz. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Kdy zvolit kvalitativní přístup? Základní tradice kvalitativního výzkumu. Případová studie, etnografie, zakotvená teorie. 4. Jak sbírat kvalitativní data? 5. Jak ANALYZOVAT kvalitativní data?

Doporučená (rozšiřující) literatura Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. (283-311) Silverman, D. 2005: Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická príručka. Bratislava: Ikar. Keith F. Punch – Úspěšný návrh výzkumu (Portál 2008) Martin Skutil - Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství (Portál 2011) Štefan Švec – Metodologie věd o výchově (Paido 2009) Jiří Reichl – Kapitoly metodologie sociálních výzkumů (Grada 2009) Jean Claude Kaufmann – Chápající rozhovor (SLON 2010) - nejen o technice vedení rozhovoru, ale o kvalitativním výzkumu a kvalitativní analýze obecně   Peter Gavora – Úvod do pedagogického výzkumu (Brno, Paido 2000) Zdeněk Konopásek – (1997): Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu: Program Atlas/ti v akci. Biograf (12): 106 odst. – o principech kvalitativní analýzy obecně  Roman Švaříček, Klára Šeďová – Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (Portál 2007) – shrnující učebnice o kvalitativním výzkumu, včetně příkladů provedených výzkumů R. J. Chenail: Jak srovnat kvalitivní výzkum do latě? Biograf (15-16), 1998. Pěkný text o tom, jak je nutné dodržovat vždy soulad mezi naším tématem, otázkami a metodou sběru dat, včetně příkladů. Miroslav Chráska – Metody pedagogického výzkumu (GRADA 2007) – základy statistického zpracování kvantitativních údajů, sociometrie atd. Keith F. Punch – Základy kvantitativního šetření (Portál 2008) Hlavní látku knihy tvoří kvantitativní šetření o vztahu proměnných, jehož základem je změření určitého počtu proměnných u vzorku lidí použitím dotazníku vyplněného respondenty. Takto získaná data pak slouží jako základ pro zkoumání vztahu mezi proměnnými. Znalosti získané tímto postupem se přenášejí také na ostatní typy šetření, takže příručka bude dobrou pomůckou pro všechny, kdo se vydávají na pole statistického výzkumu. Elektronická učebnica pedagogického výzkumu - výborná příručka renomovaného odborníka Petera Gavory, obsahuje to nejdůležitější ke kvantitativnímu výzkumu, včetně interaktivních úloh k procvičování http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ http://surveysimply.cz/ - jedná se o komerční organizaci nabízející provádění dotazníkových průzkumů na klíč, nicméně na jejích stránkách v sekci „začínáme“ a „návody“ najdete dobré a odborníkem zpracované informace o metodologii on-line dotazníkového výzkumu i ukázkový dotazník

Kvalitní (!) časopisy Využívejte je jako metodologickou inspiraci inspiraci k tomu, jak psát (strukturovat text, psát o metodologii svého výzkumu, volit jazyk) a také jako zdroje k vašemu konkrétnímu výzkumnému tématu (často mají elektronickou formu nebo alespoň archiv): Biograf Sociologický časopis Sociální studia Orbis scholae Studia Paedagogica Pedagogická orientace Lidé města Aula

Dotazy?

Věda jako metoda zkoumání a vytváření znalostí (věda x zdravý rozum) Věda přijímá autoritu empirických dat - otázky ve vědě zodpovídáme pomocí dat a její představy jsou prostřednictvím dat testovány. Pro vysvětlení dat věda vytváří teorii, kterou testuje pomocí dalších dat.

Teorie "Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit a předpovědět tyto jevy." (Kerlinger, 1972, s. 2)

Vědecké zkoumání je Empirické Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie …………………………….. Systematické, organizované, plánované Respektující pravidla Objektivní Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) Otevřené kontrole Kumulativní

Věda jako sociální aktivita „Kritéria rozlišující to, co je a co není věda, se utvářejí uvnitř jednotlivých společenství vědců.“ (Hendl, 2005, s. 31). " ... věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru.“ (Disman, 1993, s. 13)

Přírodní vs. sociální věda 4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) an = a1 + (n - 1)d s = v . t Deterministické závěry x pravděpodobnostní závěry Univerzální platnost závěrů x omezená platnost závěrů Kauzalita x obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (3 podmínky kauzality) (Disman, 1998:15)

Proč? Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení) Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně

Co z toho vyplývá? Nelze dosáhnout úplně popsaného přirozeného systému, pracujeme vždy s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek)

Kvantitativní výzkum jako výzkum hledající vztahy mezi proměnnými Co je to proměnná? Jaké známe druhy proměnných? Jak jsou v kvantitativním výzkumu vyjadřovány vztahy mezi proměnnými? Jaký je rozdíl mezi korelací a kauzalitou?

Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem

Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínky kauzálního vztahu)

Zkreslení CO JE TO INTERVENUJÍCÍ PROMĚNNÁ? Značka vozu ovlivňuje sex! Řidiči vozů Porsche mají sex častěji než řidiči vozů Škoda. Zavedení uniforem ve školách zlepšuje morálku dětí – půl roku po zavedení uniforem ve škole xy klesla absence o 47 % a snížil se počet násilných incidentů o 71 %. Manželství tlumí deprese – lidé žijící v manželství mají o 48 % méně depresivních stavů než singles. Děti, které navštěvovaly jeden ročník přípravné třídy mají horší skóre v testu zralosti než děti, které navštěvovaly dva ročníky – přípravná třída zlepšuje školní zralost. CO JE TO INTERVENUJÍCÍ PROMĚNNÁ?

Pomůže nám experiment? Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon)

Klasický experiment Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) Měření Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami?

Limity experimentu Alternativa klasického experimentu: následné pozorování na dvou skupinách; kvaziexperiment Hawthornský efekt Retenční test

Lze použít experiment? Vliv dramaterapie na socializaci osob bez domova Srovnání lázeňské a medikamentózní léčby epilepsie Co lépe působí na rozvoj vědomostí a znalostí žáků: týmové nebo tradiční vyučování? Jaké dítě dosahuje lepších školních výsledků, dítě vychované chůvou, nebo rodiči?

Dělení výzkumu: výzkum základní a aplikovaný Základní výzkum: jeho výsledky přispívají k rozvoji samotné vědy, ať už k rozšíření jejich metodologické výbavy, či stavu teoretického poznání. Aplikovaný výzkum: zabývá se řešením otázek, které mají spíše praktický význam, zkoumá konkrétní problémy, či získává informace o problémových jevech.

Dělení výzkumu podle účelu Exploratorní Elaboratorní Deskriptivní Explanační Evaluační

Dělení výzkumu: kvalitativní x kvantitativní Kvantitativní výzkum – existence jedné objektivní reality, venkovního světa, který nezávisí na našich citech a přesvědčení (pozitivismus, objektivismus); deduktivní postup – CÍLEM JE OVĚŘOVÁNÍ TEORETICKÉHO PŘEDPOKLADU Kvalitativní výzkum – existuje více realit, které je možné různě interpretovat, induktivní postup (konstruktivismus, interpretativismus) – CÍLEM JE TVORBA TEORIE

8 faktů o výzkumu (Hills, 2001 podle Mareš, Vlčková, 2014) Výzkum je zkoumání, které vede k novým poznatkům. Výzkumná otázka a poznatky musí být diskutovány v kontextu předchozích znalostí. Každý výzkum spočívá na nějakých předpokladech – různí badatelé nevyhnutelně pracují s různými paradigmaty. Ve výzkumu děláme teoretická a praktická rozhodnutí, přičemž se držíme etických principů. Postupy ve výzkumu by měly být systematické, přísné a musí být natolik jasné, aby se daly replikovat. Výzkumná zjištění by měla být jasná a přesvědčivá pro druhé. Výzkum jen zřídka úplně zodpoví výzkumnou otázku; obvykle vede spíše k nápadům na další zkoumání. Do výzkumu se pouštíme, protože máme zájem a chceme něco změnit – publikace a sdílení s kolegy je přirozenou součástí výzkumného procesu.

Jak plánovat výzkum? Obsah plánu výzkumu Co? o čem je navrhovaný výzkum, co je tématem, co se o něm ví, jaké jsou dosavadní způsoby řešení problému (stávající odpovědi na otázku), jaká je návaznost výzkumu na předchozí teorii a výzkum co se pokouší odhalit nebo čeho chce dosáhnout Proč? Proč potřebujeme (další) výzkum v dané oblasti, popis nedostatků, rozporů, omezení, nezodpovězených otázek z předchozích výzkumů jaké bude ponaučení, co se dozvíme a proč to je cenné Jak? jak se bude postupovat (jakou strategii použijeme, od koho získáme data – velikost vzorku a jak je vybrán, jak se data získají, jak se budou analyzovat)

Od „něco o autismu“ ke dvěma návrhům Co je to výzkumný problém a kde jej vzít? Příběhy geneze výzkumných problémů Od „něco o autismu“ ke dvěma návrhům A. Specifika pedagogické práce s osobami/žáky s PAS: vzdělávání jako permanentní udržování emoční stability (práce jako permanentní vyhodnocování možností a emocí) B. Dospělý jedinec s PAS jako rébus pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb: Co se změní s reformou psychiatrické péče?

2. Od „něco o tom, jak psychologové radí“ k „Jak odráží populárně psychologická literatura současné trendy v rodinných a partnerských vztazích?“ 3. Od „dobrovolná bezdětnost“ k „Životní dráhy dobrovolně bezdětných žen: Srovnání vyučených a vysokoškolaček“

Téma, problém, otázka Téma: Sebevražednost mladistvých Možnosti problému: Faktory ovlivňující sebevražednost mladistvých Kultura mladistvých a význam sebevražd Otázka

Časté chyby Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením?  2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? Ovlivňuje výchova chůvou školní výsledky dítěte? Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? Jak ovlivňuje nedostatek mateřské lásky začlenění dítěte do společnosti?

3. Otázka „objevuje Ameriku“ Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? 

4. Otázka je etickým nebo politickým problémem Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? Proč si dnes nikdo neváží rodiny? Mají učitelé používat tělesné tresty?

Formulace cíle výzkumu Jakým způsobem projekt přispěje k rozšíření odborného poznání? (intelektuální cíl) Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity (praktický cíl)? Slovník: Cílem výzkumu může být …. Analyzovat, zjistit, ukázat, porovnat, prozkoumat, vysvětlit, popsat, porozumět, odkrýt, poskytnou zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně, ukázat řešení Cílem výzkumu nemůže být … poukázat na XY, dokázat, že; vyřešit situaci XY, vytvořit manuál, seznámit veřejnost, vyhledat případy, představit…., nabídnout