Mgr. Zdeňka Sokolová PPP a SPC Semily Pracoviště SPC Turnov Inkluze studentů s poruchami autistického spektra na středním stupni vzdělávání Mgr. Zdeňka Sokolová PPP a SPC Semily Pracoviště SPC Turnov
Základní informace o PPP a SPC Semily – pracoviště SPC Turnov Pedagogicko - psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum Nádražní 213 513 01 Semily pracoviště Speciálně pedagogické centrum ul. 28. října 1872 511 01 Turnov Tel.: 481 312 140 E-mail.: spc@pppsemily.cz
Speciálně pedagogické centrum Turnov Vznik v 90. letech při Zvláštní škole, ul. Sobotecká, Turnov, původně jako SPC pro děti a žáky s mentálním postižením Po roce 2000 postupné zaměřování se na děti, žáky a studenty s PAS Od roku 2003 – Speciálně pedagogické centrum pro děti, žáky a studenty s PAS + mentálním postižením, krajské koordinační centrum pro vzdělávání žáků a studentů s PAS v Libereckém kraji Od 1.1. 2015 se z rozhodnutí Rady Libereckého kraje SPC stalo součástí organizace s názvem PPP a SPC Semily, Nádražní 213, 513 01 Semily. SPC fyzicky nadále sídlí v Turnově, ul. 28. října 1872 – v blízkosti nemocnice v Turnově (budova internátu SZŠ) Aktuální klientela: děti, žáci a studenti s PAS – působnost Liberecký kraj, děti, žáci a studenti s MP – působnost bývalý okres Semily Speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení. Zajišťuje poradenské služby v oblasti vzdělávání (psychologické a speciálně pedagogické) pro klienty s mentálním postižením na Semilsku a klienty s PAS v Libereckém kraji Věkové rozmezí klientů - 3 - 26 let (pokud jsou ve vzdělávacím systému), fungujeme také pro rodiče klientů, pedagogy a další osoby, kteří se podílejí na jejich péči
Výskyt poruch autistického spektra Obecně: Prevalence: 4 – 5 / 10 000 (Dětský autismus – Krejčířová) 0,8/100 (Krejčířová – hraniční typy) Chlapci : dívky – 3 – 5 : 1 Důvody vyššího výskytu osob s PAS Liberecký kraj: klienti SPC s PAS v řádu stovek Střední stupeň vzdělávání – necelá stovka klientů
Základní informace k PAS AUTISMUS – PERVAZIVNÍ (tj. „vše prostupující“) VÝVOJOVÁ PORUCHA Vývoj dítěte je narušen do hloubky a v mnoha směrech Projeví se vždy v prvních letech života Vrozené postižení různých mozkových funkcí – 3 oblasti narušených funkcí = autistická triáda - komunikace (řeč, gesta, mimika, expresivní i receptivní složka) - sociální interakce (sociálně – emoční dovednosti) - představivost (hra, volný čas, používání předmětů…. – stereotypie)
ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI a PAS - Všechny úrovně rozumových schopností u PAS FUNKČNOST Z POHLEDU INTELEKTU Nízkofunkční (LFA) – 70 % osob s PAS Vysocefunkční (HFA) – 30 % osob s PAS SPECIFIKA INTELEKTU Nerovnoměrný profil rozumových schopností Nadání u dětí s PAS X nadané děti X savantismus 1 -10 %
JEDNOTLIVÉ PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA „MKN“ – Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize (1992) - Duševní poruchy a poruchy chování F 8 – Poruchy psychického vývoje F 84 – Pervazivní vývojové poruchy Dětský autismus F 84.0 Atypický autismus F 84.1 Aspergerův syndrom F 84.5
SOUBĚŽNÉ DIAGNÓZY K PAS Mentální retardace Vývojové poruchy řeči ADHD Elektivní mutismus Emoční poruchy se začátkem v dětství Poruchy chování Deprivace Specifické vývojové poruchy učení Specifické poruchy motorických funkcí
Podpůrná opatření u studentů s PAS na středním stupni vzdělávání METODY VZDĚLÁVÁNÍ úprava (přizpůsobení) přístupu ke studentům s PAS - vstřícný, laskavý, otevřený, podněcující přístup - respektování základních diagnóz a speciálních vzdělávacích potřeb pomoc s oslabeními v oblasti komunikace (v expresivní i receptivní složce) pomoc s oslabeními v oblasti sociální a oblasti emocí (pomoc se začleněním do kolektivu vrstevníků, rozvoj sociálních dovedností a kompetencí, budování individuálního vztahu učitel- žák) pomoc s oslabeními v oblasti stereotypních projevů a narušené představivosti (problémy s přijímáním změn a dodržováním režimu a řádu, problémy se smyslovými specifikami – např. přílišný hluk a chaos ve třídě, možnost vyniknout v silných oblastech a oblastech svých zájmů, respektování snížené flexibility, dodržování zásad TEACCH programu) respektování osobního tempa a zvýšené unavitelnosti (možnost relaxace, přestávky, možnost zkrácení zadávané práce a navýšení časové dotace)
OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ - na středním stupni vzdělávání obvykle neupravujeme, rozhodující je vhodný výběr školy a oboru ORGANIZACE VÝUKY - úpravy je často třeba - otázky rozsahu výuky (zkrácení vyučování a způsob jeho náhrady, zkrácení vyučovacích hodin, možnosti odpočinku a relaxace, způsob trávení přestávek, předměty výchovného rázu, způsoby stravování….) SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ PÉČE A PEDAGOGICKÁ INTERVENCE - doporučené hodiny „navíc“, které by měly rozvíjet oblasti oslabení - individuální nebo skupinové (1 – 4 žáci) - pedagogická intervence (vyučuje pedagog) – procvičování nezvládnutého učiva, rozvoj nadprůměrných schopností - speciálně pedagogická péče (je třeba odbornější vzdělání vyučujícího) – u PAS např. rozvoj sociálních dovedností a kompetencí, rozvoj komunikačních schopností, budování vztahu učitel – žák, sdílení, práce s emocemi….)
- v současné době možnosti doporučení na 10, 20, 30 nebo 40 hod./týdně ASISTENT PEDAGOGA - v současné době možnosti doporučení na 10, 20, 30 nebo 40 hod./týdně - zatím se doporučuje pouze přímá práce AP (částečná změna s novelou vyhlášky) - možnosti sdíleného nebo individuálního AP - dopomoc ve výuce (případně mimo ni), cílem je co možná nejvyšší míra osamostatnění studenta SPECIÁLNÍ POMŮCKY - méně než na ZŠ a u malých dětí - pomůcky pro rozvoj nadprůměrných schopností - pomůcky pro rozvoj a nácvik sociálních dovedností a kompetencí - pomůcky pro relaxaci
ÚPRAVA PODMÍNEK K PŘIJETÍ A UKONČENÍ STUDIA - žáci s PAS (jsou žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) – mají na úpravy nárok - navýšení časové dotace - přítomnost asistenta pedagoga nebo jiné pověřené osoby v místě konání zkoušky (obvykle před začátkem a po ukončení) - kontrola porozumění zadání Specifika vzdělávání a konkrétní podpůrná opatření jsou zakotvena v individuálním vzdělávacím plánu studenta