Mgr. Zdeňka Sokolová PPP a SPC Semily Pracoviště SPC Turnov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Koncepce vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Bc. Magdalena Zábranská
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Vzdělávání žáků s autismem ve Speciální ZŠ Chrudim Mgr. Jarmila Mazánková.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
31 Základní typy zdravotnických systémů
Techniky práce s mentálně postiženými
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
Individuálně vzdělávací plán
Pedagogika školního sportu
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenství Mgr. Alice Vašáková.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
Psychologie test.
Středisko výchovné péče - ALFA
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Orientujeme se v prostoru
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Život bez střeva , Praha.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Odbor školství, mládeže a sportu Mgr. Terezie Doleželová
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Mgr. Zdeňka Sokolová PPP a SPC Semily Pracoviště SPC Turnov Inkluze studentů s poruchami autistického spektra na středním stupni vzdělávání Mgr. Zdeňka Sokolová PPP a SPC Semily Pracoviště SPC Turnov

Základní informace o PPP a SPC Semily – pracoviště SPC Turnov Pedagogicko - psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum Nádražní 213 513 01 Semily pracoviště Speciálně pedagogické centrum ul. 28. října 1872 511 01 Turnov Tel.: 481 312 140 E-mail.: spc@pppsemily.cz

Speciálně pedagogické centrum Turnov Vznik v 90. letech při Zvláštní škole, ul. Sobotecká, Turnov, původně jako SPC pro děti a žáky s mentálním postižením Po roce 2000 postupné zaměřování se na děti, žáky a studenty s PAS Od roku 2003 – Speciálně pedagogické centrum pro děti, žáky a studenty s PAS + mentálním postižením, krajské koordinační centrum pro vzdělávání žáků a studentů s PAS v Libereckém kraji Od 1.1. 2015 se z rozhodnutí Rady Libereckého kraje SPC stalo součástí organizace s názvem PPP a SPC Semily, Nádražní 213, 513 01 Semily.  SPC fyzicky nadále sídlí v Turnově, ul. 28. října 1872  – v blízkosti nemocnice v Turnově (budova internátu SZŠ) Aktuální klientela: děti, žáci a studenti s PAS – působnost Liberecký kraj, děti, žáci a studenti s MP – působnost bývalý okres Semily Speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení.  Zajišťuje poradenské služby v oblasti vzdělávání (psychologické a speciálně pedagogické) pro klienty s mentálním postižením na Semilsku a klienty s PAS v Libereckém kraji Věkové rozmezí klientů - 3 - 26 let (pokud jsou ve vzdělávacím systému), fungujeme také pro rodiče klientů, pedagogy a další osoby, kteří se podílejí na jejich péči

Výskyt poruch autistického spektra Obecně:  Prevalence: 4 – 5 / 10 000 (Dětský autismus – Krejčířová) 0,8/100 (Krejčířová – hraniční typy) Chlapci : dívky – 3 – 5 : 1 Důvody vyššího výskytu osob s PAS Liberecký kraj: klienti SPC s PAS v řádu stovek Střední stupeň vzdělávání – necelá stovka klientů

Základní informace k PAS AUTISMUS – PERVAZIVNÍ (tj. „vše prostupující“) VÝVOJOVÁ PORUCHA Vývoj dítěte je narušen do hloubky a v mnoha směrech Projeví se vždy v prvních letech života Vrozené postižení různých mozkových funkcí – 3 oblasti narušených funkcí = autistická triáda - komunikace (řeč, gesta, mimika, expresivní i receptivní složka) - sociální interakce (sociálně – emoční dovednosti) - představivost (hra, volný čas, používání předmětů…. – stereotypie)

ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI a PAS   - Všechny úrovně rozumových schopností u PAS FUNKČNOST Z POHLEDU INTELEKTU Nízkofunkční (LFA) – 70 % osob s PAS Vysocefunkční (HFA) – 30 % osob s PAS SPECIFIKA INTELEKTU Nerovnoměrný profil rozumových schopností Nadání u dětí s PAS X nadané děti X savantismus 1 -10 %

JEDNOTLIVÉ PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA   „MKN“ – Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize (1992) - Duševní poruchy a poruchy chování    F 8 – Poruchy psychického vývoje F 84 – Pervazivní vývojové poruchy Dětský autismus F 84.0 Atypický autismus F 84.1 Aspergerův syndrom F 84.5

SOUBĚŽNÉ DIAGNÓZY K PAS Mentální retardace Vývojové poruchy řeči ADHD Elektivní mutismus Emoční poruchy se začátkem v dětství Poruchy chování Deprivace Specifické vývojové poruchy učení Specifické poruchy motorických funkcí

Podpůrná opatření u studentů s PAS na středním stupni vzdělávání METODY VZDĚLÁVÁNÍ úprava (přizpůsobení) přístupu ke studentům s PAS - vstřícný, laskavý, otevřený, podněcující přístup - respektování základních diagnóz a speciálních vzdělávacích potřeb pomoc s oslabeními v oblasti komunikace (v expresivní i receptivní složce) pomoc s oslabeními v oblasti sociální a oblasti emocí (pomoc se začleněním do kolektivu vrstevníků, rozvoj sociálních dovedností a kompetencí, budování individuálního vztahu učitel- žák) pomoc s oslabeními v oblasti stereotypních projevů a narušené představivosti (problémy s přijímáním změn a dodržováním režimu a řádu, problémy se smyslovými specifikami – např. přílišný hluk a chaos ve třídě, možnost vyniknout v silných oblastech a oblastech svých zájmů, respektování snížené flexibility, dodržování zásad TEACCH programu) respektování osobního tempa a zvýšené unavitelnosti (možnost relaxace, přestávky, možnost zkrácení zadávané práce a navýšení časové dotace)

OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ - na středním stupni vzdělávání obvykle neupravujeme, rozhodující je vhodný výběr školy a oboru ORGANIZACE VÝUKY - úpravy je často třeba - otázky rozsahu výuky (zkrácení vyučování a způsob jeho náhrady, zkrácení vyučovacích hodin, možnosti odpočinku a relaxace, způsob trávení přestávek, předměty výchovného rázu, způsoby stravování….) SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ PÉČE A PEDAGOGICKÁ INTERVENCE - doporučené hodiny „navíc“, které by měly rozvíjet oblasti oslabení - individuální nebo skupinové (1 – 4 žáci) - pedagogická intervence (vyučuje pedagog) – procvičování nezvládnutého učiva, rozvoj nadprůměrných schopností - speciálně pedagogická péče (je třeba odbornější vzdělání vyučujícího) – u PAS např. rozvoj sociálních dovedností a kompetencí, rozvoj komunikačních schopností, budování vztahu učitel – žák, sdílení, práce s emocemi….)

- v současné době možnosti doporučení na 10, 20, 30 nebo 40 hod./týdně ASISTENT PEDAGOGA - v současné době možnosti doporučení na 10, 20, 30 nebo 40 hod./týdně - zatím se doporučuje pouze přímá práce AP (částečná změna s novelou vyhlášky) - možnosti sdíleného nebo individuálního AP - dopomoc ve výuce (případně mimo ni), cílem je co možná nejvyšší míra osamostatnění studenta SPECIÁLNÍ POMŮCKY - méně než na ZŠ a u malých dětí - pomůcky pro rozvoj nadprůměrných schopností - pomůcky pro rozvoj a nácvik sociálních dovedností a kompetencí - pomůcky pro relaxaci

ÚPRAVA PODMÍNEK K PŘIJETÍ A UKONČENÍ STUDIA - žáci s PAS (jsou žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) – mají na úpravy nárok - navýšení časové dotace - přítomnost asistenta pedagoga nebo jiné pověřené osoby v místě konání zkoušky (obvykle před začátkem a po ukončení) - kontrola porozumění zadání Specifika vzdělávání a konkrétní podpůrná opatření jsou zakotvena v individuálním vzdělávacím plánu studenta