školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK SE DÁ LÉTAT S KLUZÁKEM VE VZDUŠNÉM PROSTORU ČESKÉ REPUBLIKY
Advertisements

Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Změny v rozdělení vzdušného prostoru platné od
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Školení pilotů 2014 Jaroslav Vašík.
ODPOVÍDAČ SEKUNDÁRNÍHO RADARU
Změny pravidel a postupů
SLNS BRNO Školení pilotů 2010 část 2. Jaroslav Vašík.
pro všeobecné letectví
FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák
Letiště Praha Ruzyně Úvod: Obsah prezentace:
Změny ve vzdušném prostoru České republiky Platné od 8. dubna 2010.
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
Co vás tady čeká??? V 1.ročníku získáte základní informace o všech druzích dopravy.
LAA sobě Jihlava 2013 VZDUŠNÝ PROSTOR ČR.
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Letová meteorologická dokumentace
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
Funkční bloky vzdušného prostoru Karla Dostálová.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Automatizace řízení letového provozu Jakub Kolář SPŠ Stavební Liberec.
Tlak vzduchu, tlakové útvary
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Zimní školení pilotů všeobecného letectví
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
LIS pro všeobecné letectví 2015
Letecká záchranná služba
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Změny struktur vzdušného prostoru Účinnost od
Změna tloušťky převodní vrstvy na min.1000ft - od
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro GA ZMĚNY STRUKTURY VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR K
0 Školení pilotů Jaroslav Vašík ŘLP Brno.
Předpisy v civilním letectví Prezentace připravená v rámci kampaně Doletíš?!
Jarní školení 2016 Letový prostor ČR – 2016 Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací Jiří Pruša Exkluzivní nezávislý časopis o letectví od profesionálů.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 Letecká informační služba od LIS k AIM Seminář pro všeobecné letectví Marek Dočkal/vedoucí Střediska LIS.
1 FIC PRAHA SEMINÁŘ PRO GA Václav Janout – instruktor FIC/AMC.
Přechod na 8,33 kHz Informace, diskuse
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Změny kmitočtů s přechodem na kanálovou separaci 8.33 kHz v LKAA
ATN Data Link services v podmínkách ŘLP ČR, s.p.
Letecká informační služba pro GA 2017
APP/TWR PRAHA Provoz letů VFR a kombinovaných letů VFR/IFR
SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018
ZMĚNY V ROZDĚLENÍ VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR 2017
FIC Praha 2018 Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC 1.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Co je dobré připomenout únor 2017 Ing. Ivo Lengál
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Seminář pro všeobecné letectví Pavel Běleš
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Aktuální informace ÚCL s dopadem na provoz všeobecného letectví
Tlak vzduchu a chyby v nastavení výškoměru
Prezentace AIM/LIS Lukáš Čuřík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací
Transkript prezentace:

školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík Dobrá zpráva – oproti loňsku má prezentace o polovinu slidů méně, takže to snad bude taky kratší! Kromě nutného opakování mám pro vás pár zásadních novinek, proto buďte pozorní! Budu opravdu rád, když se budete ptát. Nestyďte se, využijte této příležitosti vyjasnit si nejasnosti. Začneme něčím, co jistě všichni dobře znáte, přesto to stále porušujete. Pozn.: Uvedené informace jsou platné pouze v rámci ČR.

Třídy vzdušného prostoru FIR PRAHA Třídy vzdušného prostoru

Rozdělení tříd vzdušných prostorů v ČR Třída C FIR Praha VFR/IFR Vis 5 km/ nad FL100 8km ŘLP Ano VFR/IFR FPL Ano VFR/IFR SSR ano VFR/IFR Od oblačnosti 300m 1,5km 300m VFR nesmí letět v žádné z těchto tříd nad oblačností pokud je více jak 4/8 pokrytí Vzdálenost od oblačnosti stejná jako v E,C Třída C LKPR Třída D ostatní TMA/MTMA FL 95 Třída E Od oblačnosti VFR/IFR Vis 5 km/ nad FL100 8km ŘLP Ano VFR/IFR FPL ne/IFR ano SSR nad FL60 ano IFR -SSR vždy 300m VFR/IFR Vis 5 km ŘLP ne/IFR ano FPL ne/IFR ano SSR nad FL60 ano IFR -SSR vždy 1.5km 300m Třída D CTR 1000 ft AGL Třída G Vis5km nebo 1.5km*, vně oblaků, FPL ne, ŘLP ne SSR ne ,IFR ne ZVFR

Rozdělení vzdušného prostoru LKP2 5000 AMSL GND P – zakázané prostory – tam se nesmí nikdy letět a vždy se vyhneme!! R – omezený prostor – pouze LKR 9 (žádný jiný již neexistuje –Praha hlavní nádraží) TRA – dočasně rezervované prostory - můžeme letět, jen pokud obdržíme a dodržíme povolení stanoviště, které za tento prostor odpovídá, jinak ne!! TSA – dočasně vyhrazené prostory - nelze do něho vstoupit, slouží pro nízké lety stíhaček a střelbu D – nebezpečné prostory - v době publikace je nutno se jim vyhnout nebo nadletět, jsou to např. kontrolní stanice plynu LKR9 5000 AMSL GND LKTRA33 FL 245 5000 AMSL LKTSA27 1000 AGL 300 AGL LKD4 1000 AGL GND

Minimální výšky

Zvláštní lety VFR Pouze v CTR, nežádat ZVFR ve třídě G!!! CTR třída D VMC minima viz obrázek Vis 5km Oblačnost 450m= 1500ft BKN ale ne níže než 600ft Pokud je oblačnost níže než 1500ft nebo dohlednost pod 5km nutno žádat ZVFR!! 300m od mraků Vis 5km 150m AGL Mezi ZVFR lety a ZVFR a IFR lety se zajišťují rozstupy stejné jako u IFR!! Počet letů ZVFR v CTR bude omezený a to z důvodu zajištění rozstupů……. NELZE VYHOVĚT VŠEM

Stanoviště ATS AFIS/RADIO – poskytuje služby v ATZ FIC Praha – poskytuje služby v sektoru ČECHY TWR (MTWR) – poskytuje služby v CTR (MCTR) APP (MAPP) – poskytuje služby v TMA (MTMA) APP Brno – poskytuje služby FIS v sektoru Morava South a ATS pro IFR v CTA Brno APP Ostrava – poskytuje služby FIS v sektoru Morava North a ATS pro IFR v CTA Ostrava APP Vary – poskytuje služby FIS pod TMA LKKV a ATS pro IFR v CTA Karlovy Vary ACC – poskytuje služby v CTA Praha

Poskytování FIS (letové informační služby) Nejčastěji poskytované služby: Informace o oblastním QNH Aktivace letového plánu Informace o aktivovaných prostorech Informace o okolním provozu Informace o počasí na trati a na letištích

FIS – Kdo, Kde a na jaké Freq. 11

předletová příprava – aktuální informace Před zahájením letu je velitel letadla povinen seznámit se se všemi dostupnými informacemi, které se týkají zamýšleného letu jako např. meteo podmínky, omezení ve vzdušném prostoru, atd. Každý den (do 14:00 LOC) se publikuje plán využití prostorů na další den (AUP), který obsahuje jak prostory trvalé, tak prostory dočasné (pomocí NOTAM). Kde najdu aktuální informace? grafické znázornění plánu na http://aisview.rlp.cz/ aktuální informace o aktivaci podá stanoviště FIC Praha na frekvencích nebo telefonu (220 374 039) a také ostatní stanoviště ŘLP (Pozor: Platnost takové informace je pouze 15 minut!) frekvence i telefonní kontakty ve VFR příručce: VFR-GEN-6 a na ICAO mapě NOTAM viz narušení Vrbětic

Přelety mezinárodních hranic Obecná pravidla létání jsou ve všech státech téměř stejná, nicméně před letem je třeba zjistit místní specifika, tedy zejména: horní hranici neřízeného vzdušného prostoru (třída G, respektive E); rozmístění a aktivaci zakázaných (P), omezených (R, TSA, TRA) a řízených prostorů (CTR, TMA); aktuální zprávy NOTAM; požadavky na vybavení (odpovídač), případně letový plán a aktuální frekvence a tel. čísla Kde najdu aktuální informace? Na internetu hledejte Letecké informační příručky (AIP) daného státu, případně volejte na služebny Letecké informační služby (FIC) daného státu Letový plán (FPL): Obecně se FPL pro mezinárodní lety vyžaduje, nicméně pro lety do Německa, Polska a Slovenska se letový plán již nevyžaduje, pokud nebudete vstupovat do řízených prostorů Ukončení letového plánu: Pilot musí ukončit FPL po přistání do 30min telefonicky na příslušné stanoviště, popř. po frekvenci pokud to je proveditelné. Letový plán je možné ukončit i za letu po dohodě s ATS.

Odpovídač (SSR, TRANSPONDER) Povinnost vybavení odpovídačem Všechny lety nad 5000ft AMSL Lety v CTR Ruzyně a TMA Praha Traťové lety VFR v noci (tzn. všechny, kromě letů v CTR) Jaký typ odpovídače? Všude nad FL95 a v celém TMA Praha je nutný mód S, v ostatních případech stačí mód A a C Co je mód S? Starší typy odpovídačů vysílají pouze mód A a C (tedy kód a výšku), zatímco odpovídač módu S navíc vysílá identifikaci letadla (např. OKABC). Pokud si budete pořizovat odpovídač, doporučuji již s módem S.

Postupy pro nastavení výškoměru Letové hladiny (FL) - používáme standard 1013,25hPa Stoupání na 1013,25 Klesání na 1013,25 + odpovídač! FL060 / 70 / 80 - převodní hladina převodní vrstva – tady se nelítá! Alt 5000ft AMSL – převodní nadmořská výška Stoupání na QNH Klesání na QNH Nadmořské výšky – Altitude – AMSL - používáme QNH letiště/oblastní Pozn.: převodní nadmořská výška - různé hodnoty v jiných státech Rakousko a Slovensko zavedlo TA 10 000ft, Polsko má 6500ft. V ČR zůstává 5000ft AMSL!

QNH? – kde ho nastavit a kde ho zjistím? Lety VFR do nadmořské výšky 5000 ft (1500 m) musí mít na výškoměru nastaven QNH. Kde nastavit letištní QNH a kde oblastní QNH? QNH řízeného letiště − v CTR, TMA a v ATZ, jejíž horní hranici nebo její část tvoří spodní hranice TMA a 1000ft pod spodní hranicí TMA Oblastní QNH (=regionální, =REG QNH) nebo QNH nejbližšího neřízeného letiště − v ostatních případech. Kde zjistím QNH? Letištní QNH – informace v ATIS nebo ze stanoviště ATS (ŘLP nebo FIC) Oblastní QNH – na aisview.rlp.cz, meteo. vysíláních nebo na žádost ze stanoviště ATS (volmet freq: 128,605 -125,525 nebo tel.: 220 378 100) Oblastní QNH – metar, volmet: 125,525, tel.: 220 378 100 ATIS – možno odposlechnout i telefonicky (v AIPu u jednotlivých letišť) REG QNH společné pro celý FIR

Vstup do Řízených prostorů – letové povolení Před vstupem do řízeného prostoru je nutné obdržet letové povolení. Řízeným prostorem jsou všechna CTR, TMA, také TRA a lety nad FL95 Velitelé letadel žádají letové povolení na základě údajů o letu předaných příslušnému stanovišti ŘLP. Údaje o letu se předávají na kmitočtu nebo na zemi telefonem nejméně 3 minuty před vstupem do řízeného prostoru Pokud je zřejmé již před letem, že do řízeného prostoru vstoupíte, žádejte povolení i telefonicky před letem. Např. nacházíte se na zemi uvnitř CTR a podobně….. Nezapomeňte, že povolení ke vstupu do řízeného prostoru nemusí být vydáno.

Vektorování VFR a ZVFR V případě radarového vektorování letu VFR a zvláštního letu VFR má velitel letadla odpovědnost za zabránění srážky s terénem a překážkami a je povinen: dodržovat meteorologické podmínky, které nebudou horší než podmínky stanovené v ENR 1.2.1.1; b) neprodleně ohlásit příslušnému stanovišti letových provozních služeb, pokud přidělený kurz vede letadlo do prostoru, ve kterém nebude možno dodržet předepsaná minima dohlednosti a vzdálenosti od oblačnosti nebo stanovenou výšku nad terénem

Pohotovostní služba VFR letům Pohotovostní služba se musí poskytovat: všem letadlům, kterým se poskytuje služba ATC; b) pokud je to proveditelné, všem ostatním letadlům, která mají podaný letový plán nebo letadlům, jinak známým letovým provozním službám; a c) kterémukoliv letadlu, o kterém je známo nebo se předpokládá, že je předmětem protiprávního činu.

Plánování letů – VFR lety s FPL Pro aktivaci / ukončení let. plánu musí být předána zpráva o vzletu/přistání. Zpráva o vzletu/přistání se předává v ČR na: FIC Praha, nebo APP Brno (uvnitř Morava South), nebo APP Ostrava (uvnitř Morava North ),nebo APP Karlovy Vary (pod TMA LKKV) Nejbližšímu stanovišti ATC s žádostí o předání

Letecká nehoda / INCIDENT – povinnosti Pilot letadla nebo provozovatel má povinnost ohlásit každou leteckou nehodu nebo incident na území ČR bez zbytečného odkladu ÚZPLN (Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod) a ÚCL. Letecká nehoda - událost spojená s provozem letadla, při které některá osoba byla smrtelně nebo těžce zraněna (tzn. zlomeniny, silné krvácení, popáleniny 2./3. stupně,…), nebo letadlo bylo zničeno, nebo významně poškozeno. Incident - událost jiná než letecká nehoda, spojená s provozem letadla, která ovlivňuje nebo by mohla ovlivnit bezpečnost provozu. Jedná se o chybnou činnost osob nebo zařízení. Pozn.: podrobný popis viz definice v předpisu L13 Kontakty: ÚZPLN - www.uzpln.cz , hotovostní služba: 724 300 800 ÚCL – caa.cz Příklad – nehoda u Globusu

Změny a důležité informace pro rok 2018 Zavedení RMZ I a RMZ II pro AD LKHK – AIP Publikace k 29.3.2018 v mapě ICAO, v AIP, Platnost bude pozastavena NOTAM do doby publikace pravidel létání v RMZ; Cvičení Sky Avanger 2018 - 18. – 29.6.2018) – AIP SUP; Cvičení Ample Strike 2018 - 2. – 14. 9. 2018 – AIP SUP; Zavedení prostorů pro Global Hawk Vznik prostoru TRA75 PRACHATICE (29.3.2018) a zrušení TRA80 a TRA81 – AIP; Změny prostoru TRA6 PROSTĚJOV (sesouhlasení s ATZ k 29.3.2018) – AIP; Zavedení LKD10 Dolní Dunajovice a zrušení nebezpečných prostorů LKD4 Dolní Dunajovice 2 a LKD8 Dolní Dunajovice – AIP. Sjednocení horní hranice prostorů TSA 1 až 5 na FL 660 – AIP. Laskavě si pořiďte novou ICAO mapu! (Nyní pouze přes internet na http://order.rlp.cz)

Prostory GLOBAL HAWK

Prostory GLOBAL HAWK Účinnost nových prostorů je od 24.5.2018. Tyto prostory ponesou označení LKD11, LKD13 a LKD14. Jedná se o nebezpečné prostory „D“, které budou takzvaně „AMC-manageable“, tedy prostory budou vyhrazeny jako nebezpečné pouze v určitých časech. Z číselného označení lze z druhé číslice poznat, nad kterým TSA se nacházejí (LKD11 nad TSA1, LKD13 nad TSA3 a LKD14 nad TSA4). Přestože se jedná o prostory „D – Dangerous“ a je tedy možné jimi prolétat na vlastní nebezpečí, důrazně se nedoporučuje v době aktivace do nich vlétávat.

Prostory GLOBAL HAWK Plánování nebezpečných prostorů LKD11/13/14 bude plánováno v AUP vždy dle podaného letového plánu GH. Prostor bude aktivován vždy 30minut před plánovaným vstupem do českého vzdušného prostoru a ukončen 30minut po plánovaném opuštění českého vzdušného prostoru. Doporučuje se pilotům při všech letech mimo ATZ, CTR, TMA být ve spojení na FRQ PrahaINFO/OstravaRADAR/BrnoRADAR, minimálně alespoň na „příposlechu“.

Děkuji za pozornost A nebojte se kdykoliv zeptat služby ŘLP ……