Matematika 7. ročník Mgr. Libuše Horvátová ZŠ Clementisova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Lineární rovnice 8.-9.ročník
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ekvivalentní úprava rovnic
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Lineární rovnice s jednou neznámou Autor: Vladislava Hurajová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Lineární rovnice – 1. část
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Lineární rovnice – 3. část
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika Lineární rovnice
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice – 2. část
Neúplné kvadratické rovnice
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
5,2 Milan Hanuš X Poznámky TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice diskriminant Autor: Mgr.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Elektronická učebnice - II
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Ekvivalentní úpravy rovnic
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
(řešení pomocí diskriminantu)
Ryze kvadratická rovnice
Mgr. Miloš Jurč Úvod do kombinatoriky.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC 2. METODA SČÍTACÍ Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Ekvivalentní úpravy rovnic
Úpravy algebrických výrazov
Úpravy algebrických výrazov
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Soustavy lineárních rovnic
Ekvivalentní úpravy rovnic
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Ryze kvadratická rovnice
Lineárna funkcia a jej vlastnosti
VY_32_INOVACE_09 09 rovnost, rovnice autor: Mgr. Tomáš Polák
Rovnost versus rovnice
Ekvivalentní úpravy rovnice
Matematická olympiáda
Zlomky Monika Makšinová.
Hmotnosť 6.ročník.
Vzájomné polohy rovín a priamok
Úvod. Porovnávanie celých čísel.
Aritmetický priemer.
POPULAČNÁ GENETIKA..
Operácie s mocninami s celočíselným mocniteľom
NÁZVY A VZORCE OXIDOV.
PaedDr. Jozef Beňuška
Grafické riešenie lineárnej rovnice
Ing. Zlatica Molčanová Košice
Počtové operácie s celými číslami: sčítanie a odčítanie
Etapy riešenia problému
Úlohy od Džina Mgr. Jana Kupková.
RIEŠENIE LINEÁRNYCH ROVNÍC A NEROVNÍC
Analytická geometria kvadratických útvarov
Matematika Lineární rovnice
Řešení lineární rovnice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Matematika 7. ročník Mgr. Libuše Horvátová ZŠ Clementisova Lineárne rovnice Matematika 7. ročník Mgr. Libuše Horvátová ZŠ Clementisova

Hodnota neznámej sa nazýva riešenie rovnice alebo koreň rovnice Rovnica Zápis 5x – 6 = 19 je rovnica s neznámou x Pravá strana rovnice Ľavá strana rovnice Hodnota neznámej sa nazýva riešenie rovnice alebo koreň rovnice V rovnici sú písmená, Nazývajú sa neznáme

Riešime rovnice Rovnicu si predstav ako váhy S váhami (rovnicou) musíš narábať tak, aby sa neporušila „rovnováha“

Ekvivalentné úpravy rovníc Slovo ekvivalentný znamená rovnaký, ten istý, rovnako hodnotný . Ekvivalentné úpravy rovníc sú také, pomocou ktorých rovnicu riešime. Výmena ľavej a pravej strany rovnice 5x - 6 = 19 19 = 5x - 6 Pri riešení rovnice, pokiaľ to je výhodné, môžeš navzájom vymeniť pravú a ľavú stranu rovnice.

Ekvivalentné úpravy rovníc Pričítanie toho istého čísla alebo mnohočlena k obidvom stranám rovnice 5x – 6 = 19 / +6 5x – 6 + 6 = 19 + 6 5x = 25 -6 a +6 sú navzájom opačné čísla. Ich súčet je 0 !

Ekvivalentné úpravy rovníc Odčítanie toho istého čísla alebo mnohočlena od obidvoch strán rovnice 2x + 8 = 20 / -8 2x + 8 – 8 = 20 – 8 2x = 12 Opäť sčítame dve navzájom opačné čísla

Ekvivalentné úpravy rovníc Vynásobenie obidvoch strán rovnice tým istým nenulovým číslom 5x – 6 = 19 / . 2 2.5x – 2.6 = 2.19 10x – 12 = 38 Vynásobiť musíš každého člena výrazu na pravej a ľavej strane rovnice takto:

Ekvivalentné úpravy rovníc Vydelenie oboch strán rovnice tým istým nenulovým číslom 2x + 8 = 20 / : 2 2x :2 + 8 :2 = 20 : 2 x + 4 = 10 : 2 vydelíš každého člena výrazov na ľavej a pravej strane rovnice

Ekvivalentné úpravy rovníc - zhrnutie Výmena ľavej a pravej strany rovnice Pričítanie toho istého čísla alebo mnohočlena k obidvom stranám rovnice Odčítanie toho istého čísla alebo mnohočlena od obidvoch strán rovnice Vynásobenie oboch strán rovnice tým istým nenulovým číslom Vydelenie obidvoch strán rovnice tým istým nenulovým číslom

Skúška správnosti Pri výpočtoch a úpravách sa môžeš pomýliť, preto si po vyriešení rovnice urob vždy kontrolu – skúšku správnosti Vypočítanú hodnotu premennej dosaď do pôvodnej rovnice. Ak sú hodnoty výrazov na pravej a ľavej strane rovnaké, Rovnicu si riešil správne

Riešenie rovníc - ukážka Rieš rovnicu a vykonaj skúšku správnosti 2x – 4 = 12 / +4 2x – 4 + 4 = 12 + 4 2x = 16 / : 2 2x : 2 = 16 : 2 x = 8 Skúška Ľ = 2.8 – 4 = 16 – 4 = 12 P = 12 Ľ = P Zjednodušený zápis riešenia 2x - 4 = 12 / +4 2x = 16 / : 2 x = 8 Skúška Ľ = 2.8 – 4 = 16 – 4 = 12 P = 12 Ľ = P

Rieš rovnice a vykonaj skúšku správnosti a) 15x + 1 = 8x -13 b) -2x – 2 = 4 – 3x c) 5 + 4x = 5x - 22 d) 2y – 6 = y + 5 e) -x + 10 = 3x + 2 f) 2z - 2 = 6 – 3z – 3

Skontroluj si riešenie a) 15x + 1 = 8x – 13 15x + 1 = 8x – 13 / -1 15x = 8x – 14 / -8x 7x = - 14 / : 7 x = -2 Skúška ( S ) Ľ= 15.(-2) + 1 =-30 + 1 = = -29 P= 8.(-2) – 13 = -16-13= = -29 Ľ=P b) -2x -2 = 4 – 3x -2x – 2 = 4 – 3x / + 3x x – 2 = 4 / +2 x = 6 S: Ľ= -2 .6 – 2 = -12 – 2 = -14 P= 4 – 3.6 = 4 – 18 = -14 Ľ=P

Skontroluj si riešenie c) 5 + 4x = 5x – 22 5 + 4x = 5x – 22 / - 4x 5 = x – 22 / + 22 27 = x x = 27 S: Ľ= 5 + 4.27 = 5 + 108 = 113 P= 5.27 – 22 = 135 – 22= = 113 Ľ=P d) 2y – 6 = y + 5 2y – 6 = y + 5 / +6 2y = y + 11 / -y y = 11 S: Ľ= 2.11 – 6 = 22 – 6 = 16 P= 11 + 5 = 16 Ľ=P

Skontroluj si riešenie e) –x + 10 = 3x + 2 -x + 10 = 3x + 2 / +x 10 = 4x + 2 / -2 8 = 4x 4x = 8 / :4 x = 2 S: Ľ= -2 + 10 = 8 P = 3.2 + 2 = 6 + 2 = 8 Ľ=P f) 2z – 2 = 6 – 3z – 3 2z – 2 = 6 – 3z – 3 2z – 2 = 3 – 3z / + 3z 5z – 2 = 3 / +2 5z = 5 / :5 z = 1 S: Ľ= 2.1 – 2 = 2 – 2 = 0 P = 6 – 3.1 – 3 = 6 – 3 – 3 = = 0 Ľ=P

Ďakujem za pozornosť