WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí S prací s informacemi v online prostředí se potká každý žák: při hledání zdrojů pro domácí úkoly, při psaní referátů - nebo třeba v rámci kontaktů v sociálních sítích. A často bývá právě dovednost žáka vyhodnotit dostupné informace klíčová k tomu, aby byl produkt jeho práce odpovídající a kvalitní. Pokud je toto téma nosné i pro vaše žáky, přijďte si hrát s metodami kurátorství vzdělávacího obsahu a jejich variacemi, které se přesně trefí do vašich potřeb i učení vašich žáků. WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí Kdo je kurátor ? … a proč kurátorství ve škole? WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
KOLEKCE VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU téma obsahy názvy zdrojů popis zdrojů řazení
O CO JDE OBSAH ŠABLON TECHNIKÁLIE k výuce informatiky v projektu
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí JAK VYUŽÍT KOLEKCE pro vyhledávání informací (co jsou klíčová slova, v jakém jazyce hledat, jak rychle najdu a na kolik kliknutí, jaké jsou správné pojmy, které potřebuju) třídění informací (které zdroje jsou důvěryhodnější, který obsah je podrobnější – přesnější – lepší, které informace lépe korespondují s mou konkrétní situací, které typy informací mi v kolekci chybí) zpracování informací (proč právě toto do kolekce patří, zařadím či nezařadím do kolekce, jak popsat, o co ve zdroji ve vztahu ke kolekci jde) předávání informací (jaké požadavky mám na nástroj k předávání, který konkrétní zvolím, jak ho vhodně naplnit, jaké další kreativní možnosti využití nástroj nabízí) WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí Kdo je autorem? (počet kliků) WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí Kdo je autorem? (počet kliků) Které galerii obraz patří? (správnost odpovědi, rychlost odpovědi) WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí Kdo je autorem? (počet kliků) Které galerii obraz patří? (správnost odpovědi, rychlost odpovědi) Jak uchopit tento obraz v tématu vašeho předmětu? WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí Kdo je autorem? (počet kliků) Které galerii obraz patří? (správnost odpovědi, rychlost odpovědi) Jak uchopit tento obraz v tématu vašeho předmětu? Jaký nástroj zvolíte k předávání? WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
kurátorství obsahu: kolekce a práce s nimi
kurátorství obsahu: kolekce a práce s nimi https://pin.it/fbpbgpqlvkzoa3
kurátorství obsahu: kolekce a práce s nimi
KDY kurátorství UČITEL VYUŽIJE? kurátorství obsahu: kolekce a práce s nimi KDY kurátorství UČITEL VYUŽIJE? když nepracuje s učebnicí když pracuje s žáky na internetu když individualizuje výuku když se pohybuje ve vyšších patrech Bloomovy taxonomie když využívá aktuální téma když chce rozvíjet klíčové kompetence
STANOVTE SI CÍL, určete si cílovou skupinu kurátorství obsahu: kolekce a práce s nimi KUDY NA TO? STANOVTE SI CÍL, určete si cílovou skupinu POJMENUJTE SMYSL plánované kolekce VYTVOŘTE SI SCÉNÁŘ použití kolekce VYMEZTE TYPY ZDROJŮ, které potřebujete DOHLEDEJTE ZDROJE DEJTE SMYSL KOLEKCI DOPLŇTE KONTEXT do kolekce NAJDĚTE ZPŮSOB SDÍLENÍ kolekce se žáky SDÍLEJTE, DEJTE ZADÁNÍ, REALIZUJTE
MOŽNÉ SCÉNÁŘE POUŽITÍ kurátorství kurátorství obsahu: kolekce a práce s nimi MOŽNÉ SCÉNÁŘE POUŽITÍ kurátorství prázdný soubor zadání: vytvořte kolekci kolekce s chybou neúplná kolekce kolektivní kolekce individuální kolekce + sada všech kolekcí kolekce k doplnění smyslu/kontextu/seřazení a utřídění redigované kolekce na různá témata
k výuce (nejen) informatiky v projektu 1. šablona: O PROBLÉMU - kompletní práce s problémem v informatice: od analýzy až po transfer zkušeností 2. šablona: S DIFERENCIACÍ - žáci různé úrovně mají různé úkoly a rozvíjejí se svým vlastním tempem 3. šablona: KURÁTORSKÁ - různé způsoby práce s expertně ověřenými zdroji
k výuce (nejen) informatiky v projektu https://goo.gl/forms/dl3vPJtUBtUBgD4z2 kurátorská šablona https://goo.gl/forms/KbfTHzK6MhZuKGAx1 šablona s problémem https://goo.gl/forms/phBv0B8GoNmtyNdy1 šablona s diferenciací
KACA katerina.parvonic@gmail.com