konec 18.století - polovina 19.století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Advertisements

České národní obrození
České národní obrození
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_298_ČJ9 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Opakování učiva NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození 8. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Kdo je kdo Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
Národní obrození Ivaniczová Ilona.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození – 2. fáze
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky VY_32_INOVACE_173
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Kateřina Křížová
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Novověk – devatenácté století
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Informace z učebnice I..
Česká hymna a její tvůrci
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_22_Osvícenství_obrození_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Národní obrození – 1. fáze
České národní obrození
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
NÁRODNÍ OBROZENÍ Národní obrození v Čechách:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

konec 18.století - polovina 19.století Národní Obrození konec 18.století - polovina 19.století

České národní obrození proces, který započal v naší literatuře a umění v 70.letech 18. století a vyvrcholil v roce 1848 Byla opět vytvořena takřka neexistující česká literatura, česká věda, novinářství a divadlo Byl vytvořen spisovný jazyk v 19. století také někdy „národní vzkříšení“ Mezi obrozence patřili: Josef Jungmann, Josef Kajetán Tyl, Karel Hynek Mácha, Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, Jan Evangelista Purkyně, Jan Svatopluk Presl, František Martin Pelcl, Magdalena Dobromila Rettigová, Josef Dobrovský, František Palacký

Někteří vědci - obrozenci: Ignác Born – mineralog, hlavní iniciátor vědeckého života a spoluzakladatel Společnosti Josef Stepling – právě díky němu máme od 80. let 18.století denní záznamy o počasí (z pražského Klementina) Stanislav Vydra – matematik, napsal první českou učebnici matematiky (profesora Vydru známe z knihy F.L.Věk) Jiří Procházka – fyziolog světového významu, zabýval se studiem duševních pochodů Jaroslav Schaller – odborník na místopis topografii

Příčiny: společenský vývoj (rozpad feudalismu) Osvícenství – důvěra v rozum,optimismus, víra v poznání, rovnoprávnost lidí, myšlenková svoboda + činnost fr. encyklopedistů,kteří v mnohém inspirovali naše vědce osvícenské reformy Marie Terezie a Josefa II. : povinná školní docházka (vyšší vzdělanost) zrušení jezuitského řádu(1773) a toleranční patent(1781) (1781)- zrušení nevolnictví (volný pohyb vesn. obyv =>počešťování měst) ve světě: Voltaire, Rousseau

3 fáze národního obrození : 1) 1771 – 1813 Obranná (konsolidační) fáze 2) 1813 – 1830 Ofenzivní fáze 3) 1830 – 1848 Vyvrcholení obrozeneckých snah

1.etapa - Obranná (konsolidační) fáze tzv. generace Dobrovského počátky českého divadla, básnictví a žurnalistiky doba hledání vlastenectví a stavění se na odpor josefínským centralizačním snahám Umělci a vědci této doby hledají inspiraci v klasicismu a osvícenství Nejvýznamnější osobnosti: historikové: Gelasius Dobner, František Martin Pelcl divadelníci: Václav Thám, Karel Ignác Thám a Prokop Šedivý Autoři české poezie: A.J.Puchmajer , Š.Hněvkovský , Vojtěch a Jan Nejedlý

Vydavatel: Václav Matěj Kramérius(1753-1808) Český spisovatel, nakladatel, novinář Krameriusovy c.k. vlastenecké noviny (původně Krameriusovy c.k. Pražské poštovské noviny) Česká expedice (zal. 1791) (legendární české nakladatelství a knihkupectví)

Pamětní deska v Husově ulici v Praze

Krameriusovy c.k. Pražské poštovské noviny

Jazykovědec: Josef Dobrovský (1753-1825) - jazykovědec a literární historik - vystudoval bohosloveckou fakultu a stal se vychovatelem u Nosticů - studijní cesty: Rusko, Švédsko - skeptický pohled na možnosti česky psané lit. - nedával se unášet vlasteneckými vášněmi - nevěřil v použití češtiny jako jazyka vědy a umění - usiloval o ustálení rozkolísané jazykové normy

Literární a vědecké dílo J.Dobrovský Ač velký vlastenec, ač velký znalec slovanských jazyků a českého jazyk zvlášť, napsal Dobrovský všechny své stěžejní vědecké práce německy či latinsky Ačkoliv celý svůj život zasvětil Dobrovský studiu českého jazyka, sám propadal skepsi a nevěřil ve vzkříšení jazyka. Byl přesvědčen,že jeho obroda je závislá na mnoha okolnostech, jež nebyly v moci současníků- Dobrovský byl v tomto směru realista a předpoklady ke změně neviděl Fanatik pravdy – tak se někdy Dobrovskému říká, jeho racionalismus a někdy až sžíravost a arogance vůči názorovým protivníkům způsobily, že byl později svými bývalými přáteli doslova nenáviděn

Literární a vědecké dílo J.Dobrovský Dějiny české řeči literatury (1792,psáno německy) Německo – český slovník – 2díly (1802,1821) Zevrubná mluvnice jazyka českého (1809,psáno něm.) Základy jazyka staroslověnského (1822,psáno latinsky)

Divadlo - velmi důležitá byla působnost mluveného slova - úkoly divadla: kulturní obohacení člověka mluvené české slovo vychovávat české herce vytvořit české hry zajišťovat pravidelná česká představení

Stavovské divadlo (Nosticovo)

Divadlo - od r.1738 – v Praze (v Kotcích) německá opera a činohra => r. 1783 uzavřeno - od r.1783 – Hraběcí Nosticovo Národní divadlo => r.1798 Stavovské divadlo - 1786 – v tzv. Boudě (hlavní postavou Václav Thám) zahajuje svou činnost Vlastenecké Divadlo - 1809 - Velký útlum představení ve všech divadlech - 1812 – opět se hrála česká představení na půdě něm. Stavovského divadla - 1826 - premiéra – Dráteník od Františka Škroupa

Osobnosti českého divadelnictví: Václav Thám – spisovatel a herec historické hry – Břetislav a Jitka, Vlasta a Šárka, Kutnohorský havíři Karel Ignác Thám – překlady: Loupežníci, Makbeth Prokop Šedivý – autor dvou frašek z městského prostředí Masné krámy a Pražští sedláci Jan Nepomuk Štěpánek Václav Klimet Klicpera - Veselohra na mostě, Hadrián z Římsů,Divotvorný Klobouk, Točník,..

Poezie Václav Thám Antonín Jaroslav Puchmajer (1765-1816) - spisovatel a herec "Básně v řeči vázané" - veršovaný sborník, jsou zde básně od starších českých autorů - chce tím dokázat vyspělost české poezie v minulosti Antonín Jaroslav Puchmajer (1769-1820) - napsal pět almanachů - založil 1. básnickou školu "Sebrání básní a zpěvů" - obsahovali básně milostné, epigramy i básně naučného rozsahu - dal dohromady několik básníků a vzniká tak první novočeská básnická škola - ódy, bajky, eposy, program vlastenecký - „Óda na Jana Žižku z Trocnova“ – oslava husitského hrdiny jako vlastence

2.etapa - Ofenzivní fáze Tzv. Generace Jungmannova Jednalo se o období vlastenecké agitace Josef Jungmann (1773 - 1825) - víra v budoucnost českého jazyka a lit. - básník, překladatel, organizátor, jazykovědec, historik - narodil se v Hudlicích u Berouna - učitel v Praze a Litom básně: první česká romance Oldřich a Božena Překlady: Ztracený ráj (John Milton) - epos Atala (Chateubriand) - povídky básnické básně Schillera a Goetha - chtěl dokázat, že se čeština vyrovná němčině - rozšíření sl. zásoby (přejímání, novotvary)

Josef Jungmann lit. Historie: Slovesnost - výuka češtiny - teorie lit. a čítanka historie Historie literatury české - 7 oddílů - 7 období dějin a hodnotí vzdělanost, situaci, jazyk,literaturu - bibliografická pomůcka Slovník německo český - ustálil a doplnil jazyk Zápisky - názory a zkušenosti - těsně před smrtí - sblížen s Voltairem - deník - sestavil plán na vytvoření české encyklopedie - vytvořil Jungmanovu básnickou a vědeckou školu

Další významné osobnosti: Pavel Josef Šafařík (1795 – 1861) Tatranská múza s lýrou slovanskou Dějiny slovanských literatur Dějiny slovanského jazyka a literatury ve všech nářečích - obě německy Slovanské starožitnosti - stěžejní dílo - Slované jsou praobyvatelé Evropy - nejstarší dějiny Slovanů

Další významné osobnosti: Jan Kollár - Slávy dcera - nejznámější sbírka znělek

Další významné osobnosti: František Ladislav Čelakovský Ohlas písní ruských (1829) Ohlas písní českých (1839) ep. báseň Toman a lesní panna sbíral české a slov. národní písně a přísloví a napsal - Slovanské národní písně a Mudrosloví národů slovanského

3) etapa - Vyvrcholení obrozeneckých snah Tzv. generace Palackého odpor proti Rakousko-Uherskému útisku a absolutismu vzniká samostatná česká politika odpoutávání myšlenky od slovanské vzájemnosti vznik politických proudů vznik a vývoj publicistiky (J. K. Tyl, K. H. Borovský) společenského života (plesy, divadlo, setkávání české inteligence) Mělo 3 části: 1. stále ještě spjatost s Národním obrozením 2. romantismus (Karel Hynek Mácha-zakladatel moderní poezie) 3. počátky realismu (Božena Němcová- lidová slovesnost,národní motivy)

František Palacký (1798 – 1876) - studoval estetiku historie: Dějiny národa českého v Čechách i v Moravě - od nejstarších dob až do r.1526- nejvýše cenní husitství - boj němčiny s češtinou - odvěký - nejprůbojnější knihy v 19. stol - též politicky činný - v r. 1848 - australoslavista Jako konec národního obrození bývá uváděn rok 1848, kdy došlo v Evropě k revoluci, která se nevyhnula ani českým zemím

Česká věda J.E.Purkyně - buněčná teorie

Česká věda K.Šternberk (sbírka fosílií, botanická zahrada) J.Presl (přírodovědná terminologie) J.G.Mendel (zakladatel genetiky)

Děkuji za pozornost Klára Dudová III.A Čerpala jsem z : - internetu - Dějin literatury od starověku do počátku 19.století a ze svých znalostí literatury z 1.ročníku =D Klára Dudová III.A