Jan Neruda Povídky malostranské

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

Česká poezie 2.poloviny 19.století
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Vzdělávací obor: Literatura
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_48_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Český kritický realismus
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Vítězslav Hálek Májovci
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Český kritický realismus a naturalismus
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Jan Neruda –
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Jan Neruda Povídky malostranské Pojďme se společně podívat do 19. století... 0:00 - 0:40 s.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
Jan Neruda Básník a fejetonista. Májovci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda - dílo.
CHARAKTERISTIKA JAN NERUDA Mgr. Michal Oblouk
Jan Neruda - život.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
JAN NERUDA Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda 8. ročník.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Jan Neruda Open Presentation.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Májovci.
Božena Němcová Divá Bára
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
Kritický realismus - úvod
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Jan Neruda Povídky malostranské Autor: Mgr. Kamila Martínková

Rozbor knih k maturitní zkoušce Tematický okruh Rozbor knih k maturitní zkoušce Anotace Prezentace je určena žákům 4. ročníku pro přípravu k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V prezentaci si žáci zopakují základní údaje o době, životě a tvorbě autora Jana Nerudy a prakticky si procvičí rozbor ukázky z knihy Povídky malostranské. Metodický pokyn Prezentace je rozdělena na dvě části. První část slouží jako doplnění výkladu literárněhistorického kontextu knihy Povídky malostranské. Druhá část je interaktivní, zaměřená na spolupráci s žáky, kteří pracují s ukázkou z povídky podle zadaných otázek. Druh materiálu prezentace Datum tvorby 8. 1. 2013 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Mar1_11 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Literárněhistorický kontext Realismus snaha o pravdivé a věrné zachycení skutečnosti píše se i o do té doby zakázaných tématech (rozpad rodiny, nevěra, alkoholismus, chudoba, práce dětí,…) zobrazuje průměrného člověka uplatňuje se typizace hlavní žánry - román, povídka, drama klasický, historický, kritický, venkovský, vědecký, socialistický, naturalismus, … A. Jirásek, K. V. Rais, J. Neruda, G. Preissová, T. G. Masaryk Ch. Dickens, H. de Balzac, F. M. Dostojevskij, L. N. Tolstoj EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Májovci literární skupina 60. lét 19. století mladá literární generace kolem Jana Nerudy a Vítězslava Hálka 1858 vydali almanach Máj – veřejně se přihlásili k odkazu K. H. Máchy snaha o modernizaci české literatury a o propojení s evropskou literaturou chtěli zobrazovat skutečnost pravdivě (pronikaly realistické principy) zájem o současnost, odklon od minulosti J. Neruda, V. Hálek, K. Světlá, J. Arbes, A. Heyduk EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Jan Neruda (1834 – 1891)

Životopis básník, prozaik, dramatik, žurnalista, redaktor Národních listů narodil se v Praze na Malé Straně v Ostruhové ulici (dnešní Nerudově) v domě U Dvou slunců po maturitě vystřídal řadu zaměstnání studium práv ani filozofie nedokončil poté se rozhodl pro dráhu spisovatele a novináře působil v řadě redakcí milostné vztahy ovlivnily jeho tvorbu (Anna Holinová, Karolina Světlá, Kateřině Macháčková), ale nikdy se neoženil cestoval – Paříž, Balkán, Egypt, Itálie, severní Německo EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Dílo Poezie: Próza: Fejetony: Hřbitovní kvítí (1858) Knihy veršů (1868) Písně kosmické (1878) Balady a romance (1883) Prosté motivy (1883) Zpěvy páteční (1896) Próza: Arabesky (1864) Trhani (1872) Povídky malostranské (1878) Fejetony: Studie krátké a kratší I, II (1876) Žerty hravé a dravé (1877) napsal přes 2000 fejetonů – vycházely v novinách nebo čaopisech EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Povídky malostranské (1878) Týden v tichém domě (1867) Pan Ryšánek a pan Schlegl (1875) Přivedla žebráka na mizinu (1875) O měkkém srdci paní Rusky (1875) Večerní šplechty (1875) Doktor Kazisvět (1876) Hastrman (1876) Jak si nakouřil pan Vorel pěnovku (1876) U tří lilií (1876) Svatováclavská mše (1876) Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo rozbořeno (1877) Psáno o letošních Dušičkách (1876) Figurky (1877) EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

vrcholné prozaické dílo jedno z nejvýznamnějších literárních děl české literatury vůbec soubor třinácti povídek, které původně samostatně vycházely v různých časopisech (Květy, Národní listy, Podřipan, Lumír) sestavil a prvně společně vydal v roce 1878 náměty k povídkám autor čerpal ze vzpomínek na své dětství a dospívání strávené na Malé Straně předkládá v nich věrný obraz každodenního života měšťanů i prostých obyvatel města v polovině 19. století postavy jsou vždy pečlivě a podrobně vylíčeny a charakterizovány velký význam zaujímá i přesný místopis prostředí, v němž se děj povídek odehrává EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Přečtěte si ukázku: Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Převyprávějte obsah ukázky: Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Vyhledejte v textu archaismy a historismy: Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Vysvětlete rozdílné užité uvozovek: Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Charakterizujte podržené pojmy: Ale u Hlubokého sklepa stála setníkovic slečna Poldýnka a právě vypravovala paní radové Kdojekové: „On tam má tolik kouře, že je všechno jako uzené." A když přišla v poledne krupicová polívka na stůl, tvrdila slečna Poldýnka určitě, že "z ní cítí tabákový kouř", a položila lžíci. Do večera si vyprávěli již veškeří sousedé, že v krámě páně Vorlově zapáchá všechno tabákovým čmoudem, mouka že je jakoby pražena a kroupy uzeny. A již neříkali panu Vorlovi jinak než "uzený krupař" - osud jeho byl rozhodnut. Pan Vorel netušil ničeho. První den byl chudičký, dobře. Druhý, třetí den - no však to ještě půjde! Na konci téhož dne neměl strženy ani dva zlaté šajnu - to je přec jen -! NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje: BALAJKA, Bohuš, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ Použité zdroje: BALAJKA, Bohuš, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Přehledné dějiny literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2006, 269 s. Maják. ISBN 80-042-5316-4. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. AUTOR NEUVEDEN. Jan Neruda [online]. [cit. 8.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Neruda VILÍMEK, Jan. www.wikipedia.org [online]. [cit. 8.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Jan_Neruda.jpg Použitá ukázka: NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: SPN, 1966, s. 129. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154