v mikroregionu Dačicko Koncept mobility v mikroregionu Dačicko JIKORD, s. r. o.
Mikroregion Dačicko počet obyvatel: 19 870 počet obcí: 21 rozloha: 472 km2 hustota zalidnění: 42 obyvatel/km2 pro srovnání – kraj 63 obyvatel/km2 ČR - 133 obyvatel/km2 ekonomicky aktivních obyvatel: 47 % seniorů nad 65 let věku: 15 % nezaměstnanost: 17,3 % = nepříznivé podmínky z hlediska ekonomiky veřejné dopravy
Mobilita obyvatelstva Vyjížďka do zaměstnání 8 350 osob (42 %) z toho denně mimo obec 2 585 osob (13 %) Vyjížďka do škol 910 žáků (4,6 %) Spádové obce: Dačice (7,8 tis.) Slavonice (2,6 tis.) Studená (2,4 tis.) mimo mikroregion:Jindřichův Hradec, Jemnice, Telč a Moravské Budějovice Dopravní síť odpovídající potřebě osídlení Nízké využití přepravní kapacity: - železnice cca 40 % - linková doprava průměrný počet osob na spoj 1 – 36 osob
Silniční infrastruktura Silnice I.třídy 7,5 km (I/23 Jindřichův Hradec – Brno) Silnice II.třídy 150 km Silnice III.třídy 175 km Přeshraniční význam: II/406 Telč – Dačice – Slavonice/Fratres neuspokojivý stav silnic, zejména III. třídy a mostů
Železnice Kostelec u Jihlavy – Slavonice 2 stanice, 7 zastávek v mikroregionu - průměrná vzdálenost stanic a zastávek 2,5 km Dačice a Slavonice - nová nástupiště připravována investice – revitalizace celé tratě (dálkové řízení, zabezpečení přejezdů, nástupiště…) Obnovení tratě do Rakouska přes přechod Slavonice – Fratres v současné době nereálné (příprava cyklostezky) žst.Slavonice žst.Dačice
Dopravní nabídka veřejné dopravy: Železniční doprava: 9 párů vlaků prac. dny, 6 párů vlaků dny prac. klidu,102 000 vlkm/rok dopravce České dráhy a.s. Veřejná linková doprava: cca 2 mil. ujkm/rok hlavní dopravci ČSAD Jindřichův Hradec, Štefl-tour 43 linek v závazku veřejné služby 13 dálkových linek Sezónní linka cyklobus ČB – J.Hradec – Znojmo 152 zastávek veřejné linkové dopravy
Závěry analýzy veřejná doprava obsluhuje všechny obce v mikroregionu stav dopravní infrastruktury neumožňuje zvýšení cestovní rychlosti rozsah dopravní obslužnosti je přiměřený (nejsou zásadní připomínky obcí) potřeba „doladění“ koordinace mezi železnicí a silnicí neefektivnost systému ve vztahu k vynakládaným finančním prostředkům: ○ kapacita vozidel neodpovídá frekvenci - používají se velké autobusy ○ vlaky v okrajových hodinách s nízkou frekvencí v souběhu s autobusovou linkou Dačice – Slavonice ○není dostatečně řešena poptávka malých skupin obyvatel v přepravních sedlech (úřady, lékař apod.) chybí veřejná přeshraniční doprava nejsou předpoklady pro zásadní změny celého systému do doby tarifní integrace (zavedení IDS – politické rozhodnutí kraje)
Inovace nabídky veřejné dopravy: úprava organizace železniční dopravy zlepšení koordinace železniční a autobusové dopravy (odstranění přímých souběhů v úseku Dačice – Slavonice) postupná náhrada velkých autobusů na méně vytížených linkách malokapacitnímu posouzení možnosti využití „spojů na zavolání“ (radiobusů) na vybraných linkách, aplikace pilotního projektu Milevsko -veřejná přeshraniční doprava – projekt česko-rakouské územní spolupráce „Dosažitelnost spojuje“
Úprava organizace železniční dopravy na trati č. 227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice (v úseku Slavonice – Dačice) náhrada málo využívaných spojů v časných ranních a pozdních večerních hodinách veřejnou linkovou dopravou se zajištěním obsluhy dotčených obcí i jejich místních částí redukce 6 vlaků - roční úspora výkonů 26 800 vlkm zvýšení kvality vozového parku železniční dopravy (motorové jednotky Stadler pro kraj Vysočina kofinancované z EU) - roční úspora dotací 2,27 mil.Kč Stadler provoz od 28.10.2011
Náhrada velkých autobusů malokapacitními uzavřeny smlouvy s dopravci do 31.12.2019 zpracován harmonogram náhrady u dvou rozhodujících dopravců v mikroregionu roční úspora dotací 0,3 mil.Kč rok dopravce linka trasa počet spojů 2011 Josef Štefl-tour 340816 Dačice – Staré Hobzí – Písečné - Jemnice 2 340821 Dačice - Slavonice 4 2012 7 340817 Dačice - Mrákotín 2013 340815 Dačice – Český Rudolec 12 340818 Dačice - Studená 6 ČSAD Jindřichův Hradec 340610 Dačice – Mrákotín - Telč 340700 Dačice – Staré Hobzí – Písečné - Vranětín 2016 340820 Slavonice - Jemnice 3 2018
Spoje na zavolání Navrženými linkami pro možnost využití „spojů na zavolání“ jsou linky dopravce Josef Štefl-tour, kde průměrný počet přepravovaných osob na spoji nepřesahuje 10 osob: 340814 Dačice-Třebětice-Ostojkovice-Dačice 340816 Dačice-Staré Hobzí-Písečné-Jemnice 340817 Dačice-Mrákotín 340822 Slavonice-Český Rudolec, Markvarec – Český Rudolec, Lipnice Jedná se zejména o přepravu seniorů.
Veřejná přeshraniční doprava Turistická linka Raabs a.d. Thaya – Telč návaznost na linku Dobersberg – Zwettl a železnici ve Schwarzenau Operační program Cíl Evropská územní spolupráce ČR – Rakousko 2007-2013 Termín realizace projektu: 1.9.2011 – 31.12.2013 Plánované zahájení provozu linky - prosinec 2011 Vedoucí partner: VOR (Verkehrsverbund Ost-Region) Wien Partneři projektu z ČR: Kraj Vysočina, JIKORD s.r.o. - provoz linky pátek, sobota, neděle/svátky - 3 spoje v každém směru přeprava jízdních kol marketing, doprovodné nabídky pro turisty
Ekonomický přínos projektu postupné nasazování malokapacitních autobusů přinese úsporu oproti současně vynakládaným dotačním nákladům cca 300 000 Kč/rok náhrada málo využívaných vlakových spojů autobusovou dopravou přinese úsporu dotačních nákladů cca 2 270 000 Kč/rok úspory bude možno využít pro rozšíření dopravního konceptu - možnost nasazení „spojů na zavolání“ po vyhodnocení zkušebního provozu v pilotním projektu mikroregion Milevsko (červen 2012).
Očekávaný vývoj úspor dotačních prostředků v létech 2012 – 2016 (údaje v tis.Kč) Zahájení racionalizačních opatření od změny JŘ – 10.června 2012
Využitelné dotační prostředky pro léta 2012-2016 (údaje v tis.Kč) pro nárůst dotačních potřeb dopravců pro zvýšení rozsahu dopravní obslužnosti (např. „spoje na zavolání“)