Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Advertisements

Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Internetové stránky Co se všechno naučíme???
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_12_16_Excel. Excel Tabulkový procesor pro vytváření tabulek a grafů Pochází z kancelářského balíku Microsoft Office Nejčastěji.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Procvičování slovní zásoby
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Česká republika Obyvatelstvo
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Středověká filozofie PATRISTIKA
Číslo v digitálním archivu školy
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
Digitální učební materiál
Výzkum přírodních geochemických a remediačních procesů a jejich využití pro sanace po těžbě nerostů GEOCHEM Kontrolní den ‘04 GEOCHEM – KD 2004.
Jazyk a jazyková komunikace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Středověká kolonizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace
Měření délky.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Informatická školení F1 Office Pro Plus
GEOTECHNICKCÝCH STAVEB
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výukový materiál pro 9.ročník
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Informatika – Základní operace s buňkami
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
TRANSKRIPCE Transkripce českých textů Transkripce německých textů
Dvousemestrální celouniverzitní předmět: (možná i zkrácená verze jednosemestrální komerční) Úvod do terminologie a psaní textu v univerzitním prostředí.
Transkript prezentace:

Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5. Písmo, jeho vývoj, používání v genealogických zápisech, příklady textů, pravopis

Základní pojmy a historie Písmem se zabývá pomocná historická věda – paleografie (původ palaia grafé „staré písmo“) Paleografie starověká, středověká a novověká, další dělení dle zkoumaného písma (latinská, ruská, řecká, arabská...) Dělení písma dle velikosti: písmo majuskulní a minuskulní ( majuskula – stejně velká písmena - 2-linky, minuskula – trojí rozměr – 4 linky. První latinské písmo, které Římané přejali prostřednictvím Etrusků od Řeků bylo majuskulní Dělení písma dle způsobu užití: knižní a zběžné knižní – krasopisné, stojaté, estetické - majuskulní i minuskulní zběžné – psané, kurzivní, spojené, zjednodušené, nakloněné , méně úhledné a na čtení obtížnější

Majuskula - minuskula

Vývoj latinského písma - přehled Archaické období: poč. existence – 2.stol př.n.l. Římské či antické období: 2.stol.př.n.l. - 5. stol. n.l. Románské či raně středověké: 5. – 12. stol. n.l. Gotické či pozdně středověké: 12. – 15. století Humanistické a novogotické: 15. století – současnost Počátky 16. století - přechod v novogotické písmo Konec 18. století - používání německého novogotického písma tzv. kurentu (Kurentschrift). Použití hlavně Německo i ostatní středoevropské země. Použití i českých textech do 2.poloviny 19. století (matriky 1867), v německých textech až do roku 1941 Od 16. století souběžné používání humanistického písma (humanistica cursiva), ze kterého se vyvinula dnešní latinka

Příklady gotického písma Gotická kurzíva – 1.pol. 14.století Gotická kurziva – 70. léta 15. století

Novogotické písmo Vyvinulo se z gotického písma Rozdělení : a) tištěné (švabach – 80. léta 15. století – přechod mezi gotickým a novogotickým písmem, fraktura, švabach použit pro tisk Bible kralické 1579 - 1594 b) psací (kreslené, polokurzivní, kurzivní) – české texty 16. - 18. století, německé texty Kurrentschrift (lat. currere – běžet), základní typy - fraktura, kanzlei, kurent, od konce 18. století kurent zcela převládl

Švabach - fraktura České země švabach až do 19 století, německá oblast fraktura, v lidové češtině se tak označují všechna novogotická písma i psaný kurent

České novogotické písmo – německý kurent

Humanistické písmo Vyvinulo se z písma zvaného „karolina“ ( 8. století – Karel Veliký), vyvíjelo se především v Itálii

Humanistické písmo Druhy humanistického písma: a) humanistická minuskula – antikva, brzy zaniklo b) humanistická polokurziva – italica, ovlivněno papežskou kanceláří v 15. století, celkem dobře čitelné c) humanistická kurzíva – vývoj z polokurzivy, slova jedním tahem, spojování písmen atd – směr vývoje k latince (17. a 18.stol. F.A,N) Číslice – původně výlučně římské (C,L,M,D,X,V,I), od 14 stol. přechod na arabské

Staré písmo v genealogii S jakým písmem se vlastně rodopisec může potkat? Možno demonstrovat na příkladu matrik a) 17. století, české zápisy, české novogotické písmo b) 18. století, české zápisy – novogotické písmo, latinské zápisy - latinka c) od 1784 Morava, německé zápisy – kurent, Čechy, české zápisy – novogotické písmo d) od 1867, české zápisy, latinka

Převod starých textů do současné podoby 2 základní způsoby a) transliterace – písmeno po písmenku ze starého textu pomocí dnes používaných písmen, text se nemění, vše se zachovává vč. zkratek, mezer, spřežek, interpunkce Transliterace je důležitá při výuce čtení starých textů, není nutno všemu rozumět, ale dobře to přepsat. Pak lze překládat – slovníky atd. Pozor na gramatiku – stará němčina i čeština se liší od dnešní, všeobecná gramatická pravidla neexistoval Matriky – výhoda, texty se opakují b) transkripce – převod starého textu do současně používané řeči Při čtení starých textů není důležitá rychlost, ale kvalita

Transliterace - transkripce Matrika 1199, farnost Drásov (strana 457/157, snímek 217) 12 ditto (Februarii Anno 1696) Potwrzeni Jsau W stav S. Manželstwi Mladenecz Jirzik Wlastni Syn Martina Doskoczyla Sauseda Drasowskeho Z dieweczku Barboru Pozustalu Czeru po Nebo: Jirzikowi Ambroskowi tež Niekdeyssim Sausedu drasowskym. Testes Jan Lazenskius a Ssimon Panačzek oba z Drasowa. Copul: vt Supra (R.P.B. Nabinger ten Czas Pan Fararz Miest. Tissnowsky a Drasowsky)

Transliterace - transkripce Letha Paniě 1655 O saudiě držienem z gistym dowolením wrchnostj, gest ten grundt se wssým k niěmu od starodawna pržislussenstwim Pržypsan témuž Ssymkowý Wlasakowý za summu 300 hrzyw. A nasslo se wedle sečztení, žie týž Ssýmek ten grundt wýplacený ma až na 94 hrz. Placením rok Po roce Počznaucz y hned Pržy Negprw Przísstím Stym Martíniě Po 6 hrz. Napadníkum tiěmto Patržytj bude totiž Po Nebo: Bartossowj Medkowj Syrotkum do Bržezyny Zuzanie, Thomassowj, Gírowj, Maryně a Margkytie Materži tech dietj Na 5 dilu po 18 hr. a 29 gr. Léta Páně 1655 při soudu konaném s jistým povolením vrchnosti je ten grunt se vším k němu od starodávna příslušenstvím připsán témuž Šimkovi Vlasákovi za sumu 300 hřiven. A po sečtení se zjistilo, že tentýž Šimek má ten grunt vyplacený kromě 94 hřiven. Placením rok po roce počínaje nejprve při příštím svatém Martině po 6 hřivnách bude patřit dědicům, totiž sirotkům po nebožtíkovi Bartošovi Medkovi do Březiny, Zuzaně, Tomášovi, Jírovi, Maryně a Markétě matce těch dětí na 5 dílů po 18 hřivnách a 29 groších.

Jak číst písmo Písmena ve starých textech Číst jako cz c nebo č čz nebo cž č tz c rz nebo rž ř ss š g j y y někdy j J, ij, ii dlouhé měkké í v na zač. slov u ie ě au ou w v Nq, tq,.... Nus (v latinských slovech - dominus)

Používané značky a zkratky Značka, zkratka význam česky Nº, Nro numero číslo ( u domů) dº detto téhož dne ( datumy) S summa celkem A Anno v roce uts ut supra jako výše ide idem totéž, týž R.D. Reverendus Dominus důstojný pán Joes Joannes Jan Jois Joannis 2. pád od Jan ecclea ecclesia kostel (farnost, církev)Oes, oes, oibus omnes, omnibus všichni (3 a 6.pád) deftus, defti defunctus, defuncti zemřelý, zemřelého Dnus, Dna dominus, Domina pán, paní 7bris,8bris,9bris, Xbris měsíce

Příklady textů Zápisy o narození a sňatcích Česky, 17. století , Bořitov 136 - 2, 61 , Bořitov 137 - 80 Česky, latinsky, 18. století Blansko 47 – 4, 320 Německy, 18. století, Blansko 50 – 2, 51 – 170, Blansko 77 -3, 60 Německy, 19. století, Blansko 95 – 3, česky 96 - 3