Doba kamenná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dějepis Doba kamenná 1.
Advertisements

Neolitická revoluce Klikni na rámeček, či slovo, zobrazí se odpověď.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Prezentace Powerpoint 1 Předmět:ČESKÝ JAZYK, ČLOVĚK A JEHO SVĚT Ročník:4. Tematický okruh:Zpracování informací, život předků na našem území Název učiva:LOVCI.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AnotacePrezentace pro 5. třídu ZŠ speciální k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji vlastivědných vědomostí o bydlení dříve a dnes. Je určeno pro.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ZEMĚPIS TEMA: Hospodářství.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_08 TÉMA:
Vývoj člověka Australopiték,Člověk zručný, Člověk vzpřímený, Člověk rozumný ; člověk neandrtálský, Člověk dnešního typu.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Člověk neandertálský a jeho pomůcky. Člověk neandertálský Neandertáleci žili odloučeně v Evropě,kde řádili kruté zimy. Po stovky let však tento světadíl.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Exkurze z muzea.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pravěk Vývoj člověka.
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_07_12_vyjmenovaná slova
Co považuješ za největší „vynález“ pravěku? A proč?
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Pravěk – doba kamenná a objev kovů
Vznik a vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
LOVCI A SBĚRAČI V DOBĚ KAMENNÉ
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
ENEOLIT.
Z dávných dob Lovci mamutů.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
PRAVĚK.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_11
Opakování – dějepis 6.třída Milan Šimek
U lovců a sběračů potravy, zemědělci
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
PRAVĚK.
Pravěk.
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Doba kamenná.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Doba kamenná

Doba kamenná nejdelší období pravěku kámen kost, dřevo, paroží starší a mladší

1 2 3 4 Doba kamenná 1. Starší doba kamenná - paleolit 2. Střední doba kamenná – mezolit 2 3. Mladší doba kamenná – neolit 3 4. Pozdní doba kamenná - eneolit 4

Starší doba kamenná (4 mil – 9500 př. n. l.) ochlazení doby ledové, doby meziledové sever – led Afrika – potrava příroda, sběr, rostliny, vejce lov – zvěř, ryby skupiny – tlupy, rody

Australopiték (4 mil – 2,5 mil. př. n. l.) objevení před 4 miliony let primáti – blízcí opicím hranice mezi lidským a zvířecím po dvou, vyvinutí rukou nevyrábí nástroje, používá, co najde – klacky, kameny, kosti, rohy

Člověk zručný Homo habilis (2,5 – 1,5 mil. př. n. l.) nejstarší vyrábí první nástroj kamenné sekáče sběr plodů, rostlin, ptačích vajec lov menších zvířat malé tlupy přemisťování skály, větve stromů posunky, hrdelní zvuky

Člověk vzpřímený Homo erectus (1,5 mil. – 300 000 př. n. l.) mozek, vzrůst, napřímení rostliny, plody, lov velkých zvířat dřevěné oštěpy pěstní klín – otloukání kamenů o sebe do mandlovitého tvaru užívá oheň, ale neumí rozdělat větší tlupy převisy, jeskyně dělba práce muži – lov, nástroje, zbraně ženy – sběr, příprava jídla, děti posunky, zvuky šíří se do Asie a Evropy

Shrnutí Nejstarší období dějin nazýváme pravěk. Podle materiálu, ze kterého předchůdci vyráběli své nástroje, dělíme pravěk na dobu kamennou, bronzovou a železnou. Vývoj člověka probíhal v době kamenné. V tomto období se pravěcí lidé živili sběrem plodů, částí rostlin a lovem zvěře.

Člověk rozumný Homo sapiens (300 000 – 40 000 př. n. l.) sever – sobi střední Evropa – mamuti, srstnatí nosorožci sběr, kožešiny, jednoduché oděvy dokonalejší nástroje – škrabadla, drásadla, nože, oštěpy – hroty rozdělává oheň jeskyně, přístřeší z kmenů, větví a kůží jednoduchá řeč Afrika, Asie, Evropa

Člověk současného typu Homo sapiens sapiens (od 40 000 let př. n. l.) tělesně se neliší od dnešních Afrika rozšíření po celém světě přizpůsobení přírodním podmínkám  rasy lov velkých zvířat luk, šípy maso suší, udí putování za zvěří, stálejší tábořiště jednoduchá obydlí z kostí, kůlů, hloubená do země, pokrytá kůžemi výroba nástroj – čepelová technika rody – pokrevně příbuzní lidé vyvinutější řeč

Člověk současného typu vlk pohřbívání – zbraně, šperky, jídlo umělecké výtvory, sošky z hlíny zvířata obřady sošky žen – venuše kult ženy – matky kresby, malby – jeskyně, rytiny tance, obřady, lov  náboženství

Shrnutí Předchůdci člověka prodělali dlouhý vývoj. Postupně zdokonalovali výrobu nástrojů, kameny opracovávali otloukáním a štípáním. Časem se naučili rozdělávat oheň. Památkou na tyto doby jsou především malby v jeskyních, sošky zvířat a en. Nejstarším druhem člověka byl člověk zručný, dokonalejším druhem člověk vzpřímený. Následoval člověk rozumný a člověk současného typu.

Mladší doba kamenná (5500 – 4000 př. n. l.) před 10000 lety končí poslední doba kamenná  změna podnebí – oteplení, tání ledovců, stoupají hladiny oceánů rozšíření stepí, lesostepí – zvířata, vyhynutí velkých zvířat nebo jejich přesun rybolov změna způsobu života

První zemědělci na Blízkém východě před 12 000 lety obilky – sběr a vysévání chov dobytka + zemědělství  hlavní obživa oblast tzv. úrodného půlměsíce – Palestina, Sýrie, Turecko, Irák, Írán usazení první stálé příbytky první vesnice kámen, dřevo broušení, vrtání zasazování čepelí do rukojetí ze dřeva či parohu

První zemědělci ve střední Evropě od 6. tisíciletí př. n. l. horší přírodní podmínky vykácení, vypálení porostu – žďáření popel – hnojivo kypření – kamenné motyky, hák srp mouka – drcení – žernovy chlebové placky, kaše pšenice, ječmen, hrách, čočka, boby, len spřádání na tkalcovských stavech  tkaní látek

První zemědělci ve střední Evropě ovce, kozy, hovězí dobytek, vepři ohrady hrnčířství – ručně velké obdélníkové domy velkorodina – rodiče, děti, vnoučata kult ženy-matky rody stařešina půda společná

Shrnutí S koncem poslední doby ledové a s oteplením se mění způsob života. Hlavní obživou ses stává zemědělství a chov dobytka. Lidé se usazují na jednom místě a staví si domy ze dřeva a hlíny. Vznikají první vesnice, kde lidé žijí v rodech, včele stařešina. Zemědělci používají kamenné nástroje, avšak opracovávají je technikou vrtání a broušení. Naučili se vyrábět nádoby z hlíny a na jednoduchých tkalcovských stavech vyráběli oděvy ze lnu a vlny.

Konec doby kamenné (4000 – 1800 př. n. l.) Blízký východ – počasí, záplavy, vynálezy oradlo, tažené dobytkem, čtyřkolý vůz s plnými koly kovy – zlato, stříbro, měď tavení rudy, čistý kov – měď střední Evropa – stále kámen ozdoby, nástroje, měkká – ohýbání

Konec doby kamenné menší rodiny, ne všichni příbuzní ve vesnici řemeslníci muž osady – příkopy, hradba z kamení a hlíny či dřevěných kůlů osady – výšiny – hradiště menší domy, částečně zasazené do země – polozemnice a zemnice

VIDEA https://www.youtube.com/watch?v=_FLS5eJoH_U https://www.youtube.com/watch?v=RXRnvZz5C9k https://www.youtube.com/watch?v=u42qV38T6S4 https://www.youtube.com/watch?v=i28eEEpXRdo https://www.youtube.com/watch?v=Aaojx4__5as