Dějepis Speciální část Mgr. Milan Šimek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropská kultura na prahu moderní doby
Advertisements

6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Péče o nehty Kód VM:VY_52_INOVACE_05 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Sochařství staré, střední a nové říše
KOSMETIČKA L /004.
Dějepis Speciální část Mgr. Milan Šimek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Řím.
ČR A EVROPA DÍL 1 KARLOVY VARY
Co tě napadne při slově království? Pokus se vytvořit definici tohoto slova.
Charakteristika umělecké památky
Egyptské umění.
Starověký Řím 6. ročník.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah NEJSTARŠÍ PSACÍ LÁTKY VOSKOVÉ DESKY PAPYRUS PERGAMEN PSACÍ NÁSTROJE KNIHOVNY.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Riskuj – hra pro chytré hlavičky
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Speciální část Dějepis Mgr. Milan Šimek
I. Starověké středomoří
Zvláštnosti XV. a XVI. století
Sakkára Autor: Titul. Jméno Příjmení Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Běžný život ve starověkém ŘECKU BYDLENÍ, BYDLENÍ, OBLEČENÍ OBLEČENÍ RODINA RODINA ÚČESY ÚČESY STOLOVÁNÍ STOLOVÁNÍ.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Péče o zdraví 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Hygiena ČISTOTA.
CHOLERA V LONDÝNĚ John Snow první epidemiolog. - ve 40. létech 19. století se v Londýně velmi rozšířila cholera19. stoletícholera - částečně to bylo způsobeno.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Etruskové a založení Říma
Počátky starověkého Říma
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1102Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek a DPFO Téma: Daňové kuriozity Jméno.
Evropská kultura na prahu moderní doby
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
Voda-její využití při hygieně člověka Voda-její využití při hygieně člověka.
MUMIE.  Kultura v dějinách  Egypt – Mumie  Šablona : III/2  Pořadové číslo:1.19  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová slova :
ZŠ Praktická a ZŠ Speciální Uherský Brod Projekt číslo CZ.1.07/1.4.00/ Prvouka 2. ročník Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_Základní hygienické návyky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_171_O klášterech TÉMA: STŘEDOVĚK.
Nejstarší kulturní oblast světa Marie Polanská, HKS - Duchovní kultura Evropy.
H ISTORIE POHOSTINSTVÍ Pohostinnost je jedna ze základních vlastností člověka. Úroveň je poměrná úrovni společnosti a jejímu rozvoji. Původně byla poskytována.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Egypt 5000let př. n. letopočtem-3500l.př.n.l. 1.Období 5000 let př.n.l. 2.Období 3500 let př.n.l.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
ZŠ Brno, Řehořova 3 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01_02_osobní hygiena Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Zvláštnosti XV. a XVI. století
Historie pohostiství Předmět: Stolničení
Vytvořil: Jakub Řezníček
Čistota půl zdraví VY_52_INOVACE_26
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
VY_32_INOVACE_D8.16 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: leden 2012
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_14_předměty osobní hygieny
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
INDIE.
Hygienické předpisy v gastronomii
Věcné učení VY_32_INOVACE_02_11_osobní hygiena 1.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Byzantská říše.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Umění starověkého Říma
Počátky starověkého Říma
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Dějepis Speciální část Mgr. Milan Šimek DĚJINY HYGIENY Dějepis Speciální část Mgr. Milan Šimek

Vývoj hygieny BABYLOŇANÉ Čištění chrupu žvýkacími klacíky 3500 př.n.l. EGYPŤANÉ Žvýkání kořene Umývání rukou před jídlem Aromatický klacík

Vývoj hygieny EGYPŤANÉ Koupel obohacená mlékem, medem, otrubami, voskem a léčivým bahnem SUMEROVÉ 2000 př. n. l. – výroba mýdla (pomáhalo k hojení ran)

Vývoj hygieny ŘEKOVÉ -Rozvoj kosmetiky, dbaní na čistotu těla, špína jen jako projev zármutku nad smrtí blízkého (sypání si popele na hlavu), mytí nohou několikrát denně,sprcha ŘÍMANÉ Hygiena jako nezbytná součást každodenního života (soukromé i veřejné lázně) (soukromé i veřejné lázně)

Vývoj hygieny - středověk Církev propagovala chudobu, hlad a špínu Čistota podle ní znamenala neřestné bohatství (pouze 2 koupele ročně) čištění zubů – párátka, nehty 15. stol. – Číňané – kartáček z kančích štětin Mytí rukou jen kvůli náboženskému rituálu Dotýkání se chleba – daru božího

Vývoj hygieny - novověk V období baroka a rokoka – páchnoucí tělo bylo eroticky přitažlivé Lidé si do vody namáčeli jen prsty, obličej si nemyli (koupel v přírodě jen v šatech) Prostí venkované se v zimě nemyli vůbec OSVÍCENSTVÍ – odklon od kultu špíny, prosazování čistoty

Vývoj hygieny - novověk Mýdlo se nepoužívalo na mytí, ale pouze na praní prádla Lazebnice (dívky lehčích mravů) – kádě s teplou vodou, v kádích se jedlo i pilo Kvůli nemravnostem lazebny po třicetileté válce zrušeny

Vývoj hygieny - novověk Potní lázně (předchůdce sauny) – používali i severoameričtí indiáni Vyznavači islámu považovali stojatou vodu za nečistou, proto si pořizovali bazénky (fontánky) s tekoucí vodou Důsledné mytí rukou po vykonání tělesné potřeby a před modlitbou

IBN SINA Avicenna – výrazná osobnost islámské civilizace

Hygiena vyměšování 3000 – 1400 př. n. l. – záchody pro aristokracii Faraón – záchod v podobě trůnu Antika – latríny (i ve veřejných lázních) – sloužily k rozmluvám Odpad odváděn do hlavní stoky (cloaca maxima) – ústila do Tibery Bohatí patricijové – mramorové latríny stěny ověšeny uměleckými díly

Hygiena vyměšování Římská republika – veřejné záchodky zdarma Císař Vespasianus (1. stol.n. l.) – zdanění záchodků („Pecunia non olet.“) Středověk – špatná hygiena, vylévání nočníků z okna Masové epidemie Nemravné obrázky na zdech

Hygiena vyměšování Středověké hrady – prevét (výsernice) – od 12. stol. 1597 – anglický splachovací záchod Johna Harringtona Novověk: budování záchodů s poklopem (v palácích)

Hygiena vyměšování 1739 – symbol panenky a panáčka poprvé v pařížské restauraci 1866 – korýtka pro muže (pisoáry), používány i ve starověkém Římě Kvůli analfabetům, pisser = močit

ZÁVĚR Teprve 20. století kladlo maximální důraz na dodržování hygieny Sterilní prostředí na operačních sálech a při lékařských zákrocích