Číslo: VY_32_INOVACE_14_04 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DROGY.
Advertisements

DROGY a ŠKOLA POZNÁVÁNÍ NEBEZPEČÍ.
Drogy a jejich účinky MUDr. Jakub Minařík.
DROGY.
Referát DROGY Daniel Fröhlich Pomáhala mi tato stránka
DĚLENÍ DROG.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Prozac – lék proti depresi i tam, kde byste jej nehledali Lenka Milfortová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity České Budějovice.
Číslo: VY_32_INOVACE_14_09 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Opiáty Opiáty neboli narkotika jsou drogy, které utišují bolesti, často způsobí usnutí, zklidňují a navozují stav příjemného uvolnění, působí na CNS Tělo.
Návykové látky, závislosti
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Drogová závislost.
Návykové látky, alkaloidy, drogy
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
..a co jste o nich nevěděli
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_12 - Závislosti
KOFEIN - Kofein je pravděpodobně nejrozšířenější stimulant na světě, který se užíváním ve větším množství stává drogou. Kofein je hořká, bílá krystalická.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách IV. -
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách II. (Vánoce)
NEBEZPEČÍ TOXIKOMANIE A PROMISKUITNÍHO ŽIVOTA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/3_ Téma: Drogové závislosti Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Zdravý životní styl v boji s návyky Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Ilegální drogy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Základní dělení drog Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák DROGY Co je vlastně droga? Měkká droga - proč? Může být doping droga? Tvrdá.
O DROGÁCH Drogová závislost.
Rizika ohrožující zdraví
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Anežka Simková Anna Krikunova
Opiáty VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_OPIÁTY
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_DROGY Výchova ke.
Odvrácená strana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Alkoholová závislost Martina Švaříčková.
číslo: VY_32_INOVACE_14_10 číslo:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Číslo: VY_32_INOVACE_14_05 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Drogy – nebezpečí návykových látek
Drogy Chemie ohrožuje zneužívané přírodní látky a návykové látky
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Doping Chemie ohrožuje užívání zakázaných látek nebo metod ve sportu
Transkript prezentace:

číslo: VY_32_INOVACE_14_04 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Stimulační drogy Autor: Mgr. Gabriela Illeová Vzdělávací oblast: Člověk a zdravi Předmět: Výchova ke zdraví Ročník: 9. ročník

Anotace DUM je výkladovou prezentací představující skupinu stimulačních drog. Nevšímá si pouze jednotlivých zástupců skupiny (pervitin snímek č. 6 - 13, kokain snímek č. 16 – 17) – tedy charakteristiky účinků, způsobu aplikace, vzhledu, …, ale zmiňuje i nezbytnou první pomoc, a to specificky právě pro uživatele stimulantů. Snímek č. 18 – 19 shrnuje téma stimulantů „ano x ne“ otázkami s následným řešením pro kontrolu.

Podkapitola okruhu „Závislosti“ Stimulační drogy Podkapitola okruhu „Závislosti“

Co jsou to stimulanty? budivé látky vyvolávají tělesné a duševní povzbuzení různá míra povzbuzení organismu od pocitu svěžesti až po nekontrolovatelné vzrušení uvolňují lehkou depresi zvyšují aktivitu a energii

Zástupci nelegální kokain (přírodní) pervitin (syntetický) extáze (syntetická) stimulační léky legální káva čaj mírnější účinky

Pervitin slang česky: perník, péčko, peří, piko anglicky: ice, meth, MA, speed, crystal, tschecho

Pervitin tradiční „česká“ droga výroba byla v domácích laboratořích běžná již před rokem 1989 v současnosti v ČR nejvýznamnější „tvrdá“ nelegální droga vzhled: čistý - mikrokrystalický bílý prášek, bez zápachu, hořké chuti (na černém trhu často zabarven žlutavě či fialově = zbytky látek používaných při domácí výrobě)

Aplikace šňupání ústně injekčně (!místní infekce, riziko nákazy virovou hepatitidou a virem HIV)

Užití denní užívání není typické tzv. jízdy/tahy = opakované užití několik dní po sobě, po kterém následuje období abstinence, čerpání sil na nový tah na počátku většinou užívání příležitostně - o víkendech postupně zvyšování frekvence (nejen o víkendech, ale i během týdne

Účinky, jež uživatel očekává odstranění únavy zrychlení a usnadnění myšlení zvýšená hovornost pocit síly (zvyšuje pocit sebejistoty a rozhodnost) pocit velkého množství energie navozuje pocity euforie a empatie, lásky a štěstí

Účinky nežádoucí sucho v ústech při intoxikaci, zvýšené pocení bolesti na hrudi, možnost selhání krevního oběhu nechutenství spojené s výrazným hubnutím vyčerpání organismu po odeznění účinku (tzv. dojezd) vyvolání strachu a úzkosti pocity pronásledování a ohrožení, vzahovačnost, podezřívavost (tzv. stíha) halucinace a bludy nepřehlédnutelné rozšíření zornic, často nereagují na světlo nadměrné soustředění na nějakou (mnohdy nesmyslnou) činnost (tzv. záseky)

RIZIKO návyk a závislost, zvyšování dávky nevzniká po jednorázovém užití ani po užívání trvajícím např. měsíc rozvoj závislosti trvá několik měsíců (rok i déle) = VELMI ZRÁDNÉ - závislost se rozvíjí plíživě, mylný dojem, že závislost neexistuje, neboť dotyčný vydrží několik dní bez obtíží abstinovat závislost psychická fyzické obtíže spojené s vysazením pouze charakter vystupňované únavy

Jak poznám, že je jedinec pod vlivem pervitinu? hovorný zrychlený nápadné množství energie prakticky nulová potřeba spánku ustupuje pocit únavy organismus pracuje až do úplného vyčerpání po odeznění účinků drogy – únava, spavost, „vlčí“ hlad 

První pomoc zklidnění (např. vyvedení do klidného prostředí) stálý dohled (nejlépe více osob, intoxikovaný může jednat nesmyslně a nebezpečně) opatrnost - násilné chování není vyloučené (jedinec může být nebezpečný sobě i svému okolí - v tomto případě je nutné vyhledat lékařskou pomoc) při somatických obtížích (bolesti na hrudi, kolaps) okamžitě volat záchranku lékařskou pomoc je vhodné vyhledat i v případě, že halucinace přetrvávají i po odeznění účinku drogy a při předávkování

Jak je možné prokázat užití? jednorázové užití a užití s malou frekvencí: testy z moči 4 - 5 dní opakované a dlouhodobé užívání:  testy z moči 7 - 10 dní

Kokain keř koka pravá, Jižní Amerika Andy kokain připravený ke šňupání

Slang: koks, kokeš, cukr, pudr, sníh vysoká cena v ČR není zneužíván masově evidovány pouze malé počty léčených uživatelů kokainu (2011 - kolem 0,3 % ze všech léčených uživatelů drog v ČR) vzhled: bílý prášek - bílé šupinovité, lesklé krystaly bez zápachu, nahořklé chuti a znecitlivující jazyk

Otázky k shrnutí – které tvrzení je pravdivé Pervitin je českým vynálezem a proto se mu říká tschecho. Při předávkování může dojít k akutnímu selhání srdce s možností úmrtí. Účinky kokainu trvají asi 2 hodiny. Stimulační drogy potlačují chuť k jídlu. Znakem intoxikace jsou u stimulantů rozšířené zornice.

Řešení Nikoli, byl syntetizován již v r. 1888, a to v Japonsku. U nás se však v současnosti hojně vaří. Ano. Ne. Účinky se dostaví za několik vteřin a trvají pouze 30-40 min. Nepříjemné pocity (těžká kocovina) po odeznění řeší uživatel mnohdy další dávkou.

Zdroje Kalina, K. a kol., Drogy a drogové závislosti, Úřad vlády, 2003, ISBN 80-86734-05-6 Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Metamfetamin [online]. c2013 [citováno 5. 04. 2013]. Dostupný z WWW: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Metamfetamin&oldid=10676517 Obrázky snímek č. 5: citováno 5. 4. 2013, dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Roasted_coffee_beans.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tea_leaves_steeping_in_a_zhong_%C4%8Daj_05.jpg Obrázek snímek č. 6: citováno 5. 4. 2013, dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crystal_Meth.jpg Obrázky snímek č. 16: citováno 5. 4. 2013, dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Erythroxylum_coca_002.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cocaine_lines_2.jpg