Lékařská orální mikrobiologie I (ZLLM0421p)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
VY_32_INOVACE_23_BĚŽNÉ DĚTSKÉ NEMOCI_P_HORKÁ. BĚŽNÁ ONEMOCNĚNÍ DĚTSKÉHO VĚKU.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Alergie a přecitlivělost Kurs Imunologie. Definice Alergie – zvýšená imunitní odpověď (často zánětlivá) na antigeny z vnějšího prostředí (alergeny) která.
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Krev Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ – VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Zánět, SIRS, sepse + transplantační imunita Kurs Imunologie II.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Odraz imunity na zdraví selat a prasat
Základy imunologie.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Riskuj Přírodopis VI. třída.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
IMUNITA VY_32_INOVACE_ září 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Krev - opakování.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Tělní tekutiny krev.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ POJMY ANTIBIOTICKÉ TERAPIE
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola, Hradec Králové
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Kontrola prostředí a sterility
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Úvod do imunologie Martin Liška.
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
MIKROBY A MAKROORGANISMUS
Zánět
Pamatujete si ještě na svojí první lásku?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo

Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Lékařská orální mikrobiologie I (ZLLM0421p) Týden 11: Nespecifická odolnost těla vůči infekci Ondřej Zahradníček 777 031 969 zahradnicek@fnusa.cz ICQ 242-234-100

Co dovedou obranné systémy? Brání usídlení mikrobů na tělesném povrchu Zamezují jejich pronikání do tkání Brzdí jejich šíření uvnitř organismu Zneškodňují jejich toxiny a další produkty Ničí proniknuvší mikroby Odstraňují jejich zbytky

Základní rozdělení mechanismů obranyschopnosti organismu Anatomické bariéry a funkční mechanismy (považují se za součást nespecifické imunity) Vlastní imunita Nespecifická buněčná Nespecifická látková Specifická buněčná Specifická látková Specifická imunita je fylogeneticky mladší (vyskytuje se až u obratlovců) I když se imunita rozděluje „abychom se v tom vyznali“, ve skutečnosti oba systémy spolupracují a vzájemně se ovlivňují

Hrad Imunštejn 1 – vnější hradba (kůže) 2 – vnitřní opevnění (hematoencefalická bariéra) 3 – dubová brána (sliznice – slabší než hradby, ale pevná) 4 – stoka (teoreticky možnost vniknout dovnitř, ale proud odpadní vody brání vniknutí) 5 – obránci hradu (buněčná imunita) 6 – vylévání horké vody přes hradby (vylévání produktů toxických pro útočníka, humorální imunita)

Nespecifická rezistence Působí nespecificky proti celým velkým skupinám mikrobů (bakteriím, virům aj.) Je vrozená – existuje již od narození Působí stejně, ať jde o první nebo opakovaný styk s mikrobem Vymezuje „pravidla hry“ pro mikroby běžné flóry a jiné málo patogenní mikroby Proti primárním patogenům je málo účinná Působí ale okamžitě, a proto rozvoj infekce většinou stačí alespoň zpomalit

Nástroje nespecifické rezistence Anatomické bariéry: anatomické překážky (kůže a sliznice) + normální mikroflóra – brání usídlení a průniku mikrobů Funkční mechanismy: ochranné reflexy, pohyb řasinek; komplexnější působení má horečka a zánět (dolor, tumor, rubor, calor, functio laesa), které souvisejí s nástroji ad 3) a 4) Buněčné nástroje uvnitř organismu: fagocyty, mízní uzliny, buňky NK Humorální nástroje uvnitř organismu: komplement apod.

Anatomické bariéry Kůže – neporušenou kůží proniká jen málo mikrobů; při poranění, zejména plošném, se zvyšuje riziko infekcí Sliznice – zranitelnější, ale zase má spoustu mechanismů, jak čelit infekci Anatomické bariéry uvnitř těla – lymfatické uzliny, výstelka dutin, fascie, opouzdření infekčních ložisek, hematoencefalická bariéra

Funkční mechanismy Funkční mechanismy – pohyb řasinek, kýchání, kašlání, smrkání, zvracení, průjem, močení (vypuzení proudem moče) Prostředí nevyhovující mikrobům – nízké poševní pH, zvýšená teplota u viróz apod. Horečka a zánět jako zvláštní komplexní funkční mechanismy

Povrchové bariéry – kůže Kůže: vysoce účinná bariéra tuhá, suchá, olupuje se v potu lysozym a kyselina mléčná, v mazu nenasycené mastné kyseliny normální mikroflóra (koagulasanegativní stafylokoky, propionibakteria) v pokožce fagocytující keratinocyty, v podkoží nástroje specifické imunity Neporušenou kůži překonávají: larvy parazitů (ankylostomat, schistosom) viry bradavic, molluscum contagiosum, kravských neštovic, dojičských hrbolů leptospiry a francisely

Povrchové bariéry – sliznice Sliznice: zdánlivě zranitelné, ale též účinné Hlavní nástroje: obměna buněk a hlen Obměna buněk → odstranění přilnutých bakterií (pozor po ozáření a chemoterapii) Hlen: mechanicky brání přilnutí bakterií a virů chemicky: lysozym ničí G+ bakterie polysacharidy imitují buněčné receptory laktoferin váže železo laktoperoxidasa tvoří toxické radikály sekreční protilátky IgA brání adhezi mikrobů Oplachování tekutinou (sliny, slzy, moč) Specifické nástroje některých sliznic (řasinky, pH)

Povrchové bariéry – funkční překážky Funkční překážky kolonizace a pronikání mikrobů = ochranné reflexy a funkce (patogeny je často zneužívají ke svému přenosu na jiné jedince) Respirační trakt: pohyb řasinek, kýchání, zvýšená expektorace, kašel Zažívací trakt: zvracení, zrychlená peristaltika (→ průjem) Oko: slzení, mrkání

Povrchové bariéry – normální mikroflóra Normální mikroflóra = mikroby běžně přítomné u zdravého jedince Celkový počet: cca 1014 = o řád víc než počet našich buněk Složení: závisí na místě, věku, výživě a okolí Význam: brání usídlení patogenů, stimuluje imunitní systém, snad tvoří některé vitaminy Nebezpečí: schopnost proniknout do jinak sterilních oblastí těla → vyvolat onemocnění Antibiotika některé druhy potlačí → jiné se přemnoží a způsobí onemocnění

Dýchací cesty dýchání nosem (zvlhčování vzduchu) záchyt prachu a mikrobů (profilovaný povrch nosní dutiny, hlen, alveolární makrofágy) pohyb řasinek (tzv. elevátor, výtah vdechnutých částic) kýchání, vykašlávání normální mikroflóra (do nosní dutiny jen přechází kožní mikroflóra – stafylokoky, korynebakteria; specifickou flóru má hltan, tato flóra přechází do ústní mikroflóry)

Trávicí cesty Dutina ústní: sliny (lysozym, laktoferin, rhodanid), normální flóra (jako v nosohltanu + anaeroby Peptostreptococcus, Porphyromonas, Prevotella aj.) Žaludek: kyselé pH, pepsin Duodenum: žlučové soli, trypsin Střevo: odlučování epitelií, hlen, mikroflóra (v tenkém je poměrně málo mikrobů, zato v tlustém je jich 1012/g, 99 % anaerobů, zbytek E. coli, ostatní enterobakterie, enterokoky, kvasinky, prvoci

Močové cesty a pohlavní systém Urethra: oplachování proudem moče, u muže prostatický sekret (Zn, spermin) Močový měchýř: odlučování zanícené sliznice i s nasedlými bakteriemi; u muže relativní délka urethry (× tzv. líbánková cystitida u žen) Pochva: normální mikroflóra (hlavně Döderleinův bacil = Lactobacillus acidophilus: glykogen → kys. mléčná → pH cca 4,5) Cervix: hlenová zátka

Nespecifická buněčná imunita v užším slova smyslu Profesionální fagocyty: neutrofily – proti původcům hnisavých nákaz (stafylokoky, streptokoky, neisserie, enterobakterie, hemofily, anaeroby a spousta dalších, převážně extracelulárních bakterií) makrofágy – proti intracelulárním agens (mykobakteria, Salmonella Typhi, brucely, listerie, treponemata, viry) Další buňky: NK-buňky (ničí buňky infikované viry) eosinofily (proti helmintům), bazofily

Různé typy bílých krvinek http://dispourquoipapa.free.fr/imgfiches/ho0044/leucocyte.jpg www.lmbe.seu.edu.cn/.../chapt13/NK%20cell.htm http://svtboudier.free.fr/classede3eme/immunite/lympho.png

Stádia fagocytózy Chemotaxe (příblížení leukocytů k bakteriím): chemotaxiny = oligopeptidy z rozbitých bakterií, C5a, C3a, leukotrieny, IL-8 Adherence: mikrobiální molekulové vzorce (PAMPs) na vzorcové receptory. K usnadnění pohlcení slouží opsoniny nespecifické (např. složka komplementu C3b) a specifické (protilátky) Vlastní pohlcení: účinkem aktinu a myosinu → fagosom → fagolysosom ← vylití obsahu granul (se spoustou enzymů) Nitrobuněčné ničení: respirační vzplanutí (O-2, H2O2, 1O2, OH.), enzymy, laktoferin, bazické proteiny (defensiny), NO

Nespecifická humorální imunita 1 Histamin a další látky uvolňované bazofily – rozvoj takzvaných atopických příznaků – rýma, astma, kopřivka Komplement = 7–10 % sérových globulinů, hlavně z b-frakce; může být aktivován nespecificky (pomalu) nebo pomocí protilátek (rychle). Funkce: chemotaxe – "přilákání" baktérií opsonizace – "ochucení" baktérií, aby "chutnaly" leukocytům podíl na ničení baktérií a jiných cizorodých faktorů

Nespecifická humorální imunita 2 Interleukiny – produkovány různými leukocyty po kontaktu s cizorodým materiálem, mnoho typů, funkce: horečka (protože zvýšená teplota ničí některé mikroby, zejména viry) mobilizace některých hormonů a naopak utlumení těch, které nejsou při infekci potřeba spousta dalších vlivů na chování makroorganismu Lymfokiny – produkovány některými lymfocyty, funkce: "přilákání" a aktivace buněk, zodpovědných za zánět (neutrofily, makrofágy) podpora množení aktivovaných lymfocytů Interferon – účinný proti virům a některým nádorům

Komplement Komplement (C) = složka normálního séra, systém 9 bílkovin, nejdůležitější je C3 Normálně je systém téměř v klidu Aby začal působit, musí být aktivován Tři dráhy aktivace komplementu: alternativní (povrch mikrobů, endotoxin) lektinová (MBL = mannanvázající lektin) klasická (komplex protilátka-antigen)

Obranná úloha komplementu Podpora fagocytózy: chemotaxe (C5a, C3a – přitahování) anafylaxe (C3a, C5a – zesílení zánětu) opsonizace (C3b – podpora pohlcování) aktivace (C3b – podpora ničení mikrobů) Lýza buněk: membránový útočný komplex (C5b678n9)

Obranná úloha horečky I Zvýšená tělesná teplota: >37 °C (v axille, >37,5 °C rektálně) Horečka: >38 °C (v axille, >38,5 °C rektálně) Hyperpyrexie: >40 °C (v axille, >40,5 °C rektálně) Exogenní pyrogeny: především endotoxin Endogenní pyrogeny: cytokiny (IL-1, IL-6, TNF, IFN-α, IFN-β) Horečka přináší výhody a zvyšuje šanci na přežití. Přílišná horečka (hyperpyrexie), způsobovaná hlavně exogenními pyrogeny, však škodí.

Obranná úloha horečky II Přímý vliv: hlavně na viry (rychleji se inaktivují, hůře množí); nad 39 °C se hůře množí gonokoky, pneumokoky, treponemy, Mycobacterium leprae, mnohé houby Nepřímý vliv: zrychlená fagocytóza, zesílené nitrobuněčné zabíjení Je chyba snažit se horečku bez rozmyslu okamžitě odstranit Při běžném nachlazení předtím zdravých jedinců by se teploty do 38,5 až 39 °C (přesná hodnota je věcí diskuse) vůbec snižovat neměly

Obranná úloha zánětu Základní znaky zánětu: dolor, tumor, rubor, calor, functio laesa Dolor: bolest omezuje pohyb → brzdí šíření infekce Tumor: otok z nahromadění zánětlivých buněk → snaha odstranit mikroby Rubor: zarudnutí – rozšířené kapiláry přinášejí buničky a humorální obranné složky Calor: zvýšená teplota – zvyšuje schopnost obrany Functio laesa: postižená funkce může rovněž působit ochranně

Obranné složky zánětu Zánětlivé buňky: Humorální faktory: neutrofily makrofágy Humorální faktory: komplement a další reaktanty akutní fáze (CRP, fibrinogen) jiné složky hemokoagulačního systému další mediátory Prostředí v místě zánětu: nižší pH změny v parciálním tlaku O2

Nespecifická rezistence – znovu 1. Působí nespecificky proti celým velkým skupinám mikrobů 2. Je vrozená – existuje již od narození 3. Působí stejně, ať jde o první nebo opakovaný styk s mikrobem 4. Je podstatou druhové odolnosti – chrání především proti nepatogenním agens 5. Proti patogenům je však málo účinná 6. Působí ale okamžitě, a proto rozvoj infekce většinou stačí alespoň zpomalit

Děkuji za pozornost Příště úvod do sérologie