Příkon, výkon, účinnost, účinník, elektroměr, harmonická

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Trojúhelník – výpočty Téma: Geometrie.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektromagnetická slučitelnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Senzory pro EZS.
Transformátory.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Termika – Fotovoltaika
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Proudové chrániče.
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Elektromotor a jeho využití
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Elektronické součástky a obvody
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
VY_32_INOVACE_ Regulace
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Poměr v základním tvaru.
Elektrické měřící přístroje
Elektromagnetická slučitelnost
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Digitální učební materiál
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_20 22 ÚČINNOST autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Číslicové měřící přístroje
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Měření výkonu elektrického proudu
ELEKTRICKÁ MĚŘENÍ MĚŘENÍ PROUDU Ing. Petr Hanáček.
Analogové násobičky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Přesnost a chyby měření
Poměr v základním tvaru.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Transkript prezentace:

Příkon, výkon, účinnost, účinník, elektroměr, harmonická

Příkon "Příkon" = energie dodaná do zařízení z elektrické sítě. Přičemž "činný příkon" je ten, který je celý zařízením spotřebován (přeměněn na jinou formu energie = teplo, světlo, ...). "Celkový příkon" je ten, který musí být k zařízení přenášen.

Příkon A "jalový příkon" je rozdílem mezi oběmi dříve jmenovanými, tj. ten, který sice zařízení po určitý čas odebírá, ale vzápětí jej zase do sítě vrací. Dalo by se to přirovnat k tažení auta na gumě po hrbaté cestě, tj. při nájezdu na hrb se auto přibrzdí a musíte táhnou mnohem více, abyste za chvíli, při sjezdu z hrbu, zase netáhl skoro vůbec. Tyto dočasné rozdíly energie absorbuje právě ta guma = jalová složka.

Výkon "výkon" = pro nás užitečně "vykonaná práce", tj. v našem případě energie dodávaná zdrojem do dalších komponent počítače. Pro zajímavost: i zde, na výstupu zdroje, bychom mohli změřit jalovou a činnou složku, ale u stejnosměrných obvodů je jalová složka prakticky zanedbatelná.

Účinnost "účinnost" = procentuální poměr mezi (činným) výkonem a !činným! příkonem. Prakticky: Když ze sítě odebírá zdroj 100W a do počítače dodává (na všech větvích dohromady) 82W, jsou ztráty ve zdroji 18W a jeho účinnost je 82%. Pozor ale na slovíčko činným, protože pokud vezmete (i TrueRMS) voltmetr a ampérmetr a změříte příslušné hodnoty na vstupu do zdroje, získáte prostým vynásobením těchto hodnot "nějaký příkon", většinou udávaný jako celkový příkon ve VA.

Účinnost Podle toho se právě pozná, jestli je uvedený údaj činný příkon (pak je ve Watech) nebo celkový příkon (a pak je ve VoltAmpérech). Ten ve VA je na první pohled zbytečný (vždyť jej neplatíte), ale pro výrobce i spotřebitele velmi důležitý, protože na něj musí být dimenzováno přípojné vedení, pojistky atp.

Účinnost Důležité je také, že píšu "nějaký příkon", protože různými měřidly naměříte na stejném zařízení různé hodnoty, a to proto, že měřené údaje nikdy neobsahují pouze základní harmonickou složku 50Hz, ale i vyšší harmonické, které každý měřicí přístroj změří s jinou přesností (rozdíl může být i 30% !)..

Účinnost Pokud navíc není přístroj tzv. TrueRMS (TrueRootMeanSquare = skutečná efektivní hodnota), měří pouze střední nebo dokonce vrcholovou hodnotu a přes vnitřní konstantu zobrazuje jakousi pseudo efektivní, která se rovná skutečně efektivní pouze pro čistě sinusový průběh

Účiník „účiník" = cos(fí) = poměr činného ku celkovému příkonu

Účiník Pozor ! všechny matematické definice účiníku jsou pouze pro sinusové, periodické průběhy proudu a napětí, což u spínaných zdrojů nikdy nebylo, není a nebude, takže pojem účiník doporučuji v této souvislosti vůbec nepoužívat ! Pojem účiník vznikl kdysi dávno, když byly pouze motory, transformátory, tlumivky a kondenzátory. A tyto všechny prvky pracovaly víceméně se sinusovými periodickými průběhy.

Elektroměr "elektroměr" = zařízení, které měří integrál součinu napětí a procházejícího proudu v čase. Kdo už si ze školy nepamatuje, co je integrál, tak to zařízení vlastně v každém okamžiku vynásobí aktuální hodnotu proudu a napětí (včetně znamének jejich polarit) a výsledek přičte na jednu hromadu. A hodnotu této hromady (počítadlo) jednou za čas odečte příslušný pracovník elektrárny a my to zaplatíme.

Elektroměr Díky tomu, že pracujeme se střídavými signály a násobí se včetně znamének, může se stát, že se v některém okamžiku z té hromady ve skutečnosti ubírá, tj. energie se vrací do sítě. U sinusového průběhu lze říci, že napětí a proud není ve fázi (posunutí = fí), tj. účiník = cos (fí) <> 1. Všechny elektroměry jsou tedy ze svého principu konstruovány tak, že měří pouze činnou složku procházející energie !

Vyšší harmonická složka "vyšší harmonická složka" = část signálu na násobcích základního kmitočtu, takže např. 3. harmonická od 50 Hz je 150 Hz a např. 100 kHz je již 2000. harmonická složka od výchozího kmitočtu!

Vyšší harmonická složka Obsah vyšších harmonických složek v signálu deformuje jeho průběh, tj. místo sinusovky se objeví obdélník (obsahuje liché harmonické složky) nebo trojúhelník (obsahuje liché harmonické v proti fázi) nebo pila (obsahuje sudé harmonické). Zjednodušeně lze říci, že čím je signál hranatější a s ostřejšími hranami nebo výstupky, tím více harmonických složek obsahuje.