Jak postupovat při měření?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrotechnická měření Základní měření a analogové přístroje.
Advertisements

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Odborný výcvik, 1. ročník - Prezentace III Roman Hruška.
Technická dokumentace Mechanik elektronik 1. ročník OB21-OP-EL-TD-VAŠ-M Katalogové údaje a značení rezistorů.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Krokový motor.
Transformátor.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M-2-012
Senzory pro EZS.
Transformátory.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrotechnická měření Základní měření a analogové přístroje
Základy automatického řízení 1
Měření délky pevného tělesa
Měření síly.
Proudové chrániče.
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Hmotnost jako fyzikální veličina Převody hmotnostních jednotek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Krokový motor.
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Elektrické měřící přístroje
Elektromagnetická slučitelnost
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Měření elektrického proudu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslicové měřící přístroje
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Měření osciloskopem.
Číslicové měřící přístroje
Číslicové měřící přístroje
Měření výkonu elektrického proudu
Měření elektrického odporu
ELEKTRICKÁ MĚŘENÍ MĚŘENÍ PROUDU Ing. Petr Hanáček.
Měřící zesilovače.
Analogové násobičky.
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
Úvod do praktické fyziky
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
TRANZISTOROVÝ JEV.
Elektrické měřící přístroje
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Centrální limitní věta
Transkript prezentace:

Jak postupovat při měření? Jak zabránit vzniku chyb ?

Při měření dodržujeme tento postup: Přípravná fáze: seznámení s měřeným objektem seznámení s použitou metodou a měřícími přístroji Realizace měření: zapojení měřicího obvodu provedení vlastního měření a záznam údajů orientační kontrola shody výsledků s předpokládanými hodnotami Vyhodnocení měření: provedení výpočtů nakreslení grafů stanovení výsledku: shoda s teorií shoda s katalogem splnění normy

Přípravná fáze: příklady jsou pro transformátor Seznámení se s měřeným objektem: princip – elektromagnetická indukce Ui=N. /t realizace (konstrukce) – primární a sekundární vinutí spojené magnetickým obvodem náhradní schéma  chování, vlastnosti a parametry vlastnosti – ztráty, účinnost, . . . základní parametry – převod, napětí nakrátko, . . . užití – změna hodnoty napětí nebo proudu Seznámení se s metodou: vlastnostmi metody – vhodností k danému měření zapojením přístrojů vlastnostmi přístrojů vlivem prostředí – rušivé vlivy

Druhy chyb a možnosti jejich omezení: Soustavné chyby – opakováním měření je nelze odstranit Chyba metody Příčina: nevhodné zapojení přístrojů, které vlastní spotřebou způsobí zkreslení výsledků Řešení: při správné metodě je malá a může ji zanedbat může provést korekci na spotřebu přístrojů Chyby (nepřesnosti) přístrojů Chyba nuly – u analogových přístrojů lze nulu nastavit Chyba zesílení – z dokumentace můžeme pouze určit jejich maximální hodnotu

Náhodné chyby – opakováním měření lze omezit jejich vliv Příčiny: vnější rušivé podmínky drobné nepřesnosti v odečítání hodnot drobné nepřesnosti v nastavování hodnot Řešení: průměr z více hodnot proložení naměřených hodnot grafu spojitým průběhem Hrubé chyby – chyba člověka chyba zapojení – např. záměna kolektoru s emitorem odečítání na jiné stupnici, dělení sondy 10:1 místo 1:1 lze odhalit až porovnáním výsledků s předpokládanými hodnotami

Omezení chyb při měření: Kontrola a nastavení nuly: provádíme při spojených vstupních svorkách přístroje u ručkových přístrojů lze nulu nastavit u osciloskopů lze nulové napětí nastavit na libovolnou pozici obrazovky u většiny číslicových přístrojů nelze nulu nastavit, ale můžeme od měřené hodnoty odečíst údaj pro „spojené svorky“, např. odpor přívodů při měření malých odporu Volba měřícího rozsahu: měření provádíme na nejmenších rozsazích, kdy je výchylka nebo číslo na displeji největší při malých výchylkách se zvětšuje vliv nepřesnosti přístroje