František Hrubín Život, dílo, citáty. František Hrubín Život, dílo, citáty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_731_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Advertisements

Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Jakub Deml Život, dílo, citáty. Jakub Deml Život, dílo, citáty.
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Anotace Žák se seznámí se základními informacemi o životě a díle Františka Hrubína Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen interpretovat.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
¨-4-.
František Hrubín Život, dílo, citáty. František Hrubín Život, dílo, citáty.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jaroslav Seifert Život, dílo, citáty. Jaroslav Seifert Život, dílo, citáty.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
Křídla života Umění jednat přináší praktické výhody při nejrůznějších skupinových procesech. Řídíte-li jednání, je vaší úlohou stanovit agendu, řídit diskusi.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.3.7
František Ladislav Čelakovský
VY_32_INOVACE_31-12 Česká poezie po r Karel Šiktanc.
Victor Hugo ( ).
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. V. Sládka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY_III/2_INOVACE_83_Jiří Žáček
František Hrubín Jan Musil.
VY_III/2_INOVACE_89_Eduard Petiška
VY_III/2_INOVACE_87_František Hrubín
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Vítězslav Hálek Májovci
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Karel Toman Anarchistický buřič.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
1. Chci tebe milovat, má sílo, | můj skvoste, jímž se oději, | a z lásky konat každé dílo | vždy vroucněji a věrněji! | Chci milovat tě, jasný dni, | i.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
William Shakespeare.
Spisovatelé dětské literatury
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
SPIRITUÁLNÍ POEZIE FRANTIŠEK HALAS VLADIMÍR HOLAN FRANTIŠEK HRUBÍN
Spisovatelé dětské literatury
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
 Anotace: Žák se dozví informace o spisovateli a jeho dílech. Převypráví pohádku Kráska a zvíře.  Ročník: 5.  Vzdělávací oblast: Český jazyk – čtení.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Písňové texty v literatuře OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
František Hrubín „Dnes lidé mezi sebou hovoří tak, že jeden druhého neposlouchá.“
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Jan Neruda - dílo.
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Jan Neruda Open Presentation.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty. Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Spisovatelé dětské literatury
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

František Hrubín Život, dílo, citáty

Úvodní faktografie 1910 v Praze – 1971v Českých Budějovicích. Spisovatelem z povolání od r.1946, nedokončil filosofická studia. Básník, prozaik, dramatik, překladatel (z francouzštiny), autor básní pro děti, m.j.spjatý s časopisem Mateřídouška. Mládí strávil v milovaném Posázaví.

Tvorba – obecné rysy Básně lyrického ladění, s bohatou metaforikou a hojným využíváním kontrastu. Též básně epického charakteru, mnohdy s varovným mementem. Vedle básnické tvorby i tvorba dramatická, obsahující kritické momenty. Tvorba pro děti. Do literatury vstupuje ve 30.letech.

Básnické sbírky 30.a 40.let „Zpíváno z dálky“ – prvotina, přír.lyrika. Krásná po chudobě“ – přírodní a vlastenecká lyrika. „Včelí plást“, „Země sudička“, „Cikády“ – duchovní lyrika, spiritualismus, zamýšlení se nad hodnotami života i světa. „Chléb s ocelí“ – reakce na osvobození. „Jobova noc“ – pětidílná básnická skladba (mj.silný vlastenecký motiv). „Hirošima“ – báseň varující před atomovými zbraněmi.

Básnické sbírky 50. – 70.let „Proměna“ – podobenství o Daidalovi a Ikarovi, konfrontace antického mýtu s Hrubínovou současností. „Romance pro křídlovku“ – básnická povídka – poema, s mnoha motivy – rodný kraj (Lešany), smrt dědečka, láska k dívce (ovšem zde zakončená její smrtí), překážky v lásce (Shakespearovský motiv).

Tvorba pro děti „Říkejte si se mnou“ – inspirace lidovými říkadly. „Špalíček veršů a pohádek“. „Běží ovce, běží“ – hádanky.

Dramata „Srpnová neděle“ – obraz 50.let v české společnosti, zamýšlení se nad hodnotami jedinců, egoismem, nevšímavostí, generačními rozdíly,…

Prozaická tvorba „Zlatá reneta“ – psychologická novela, hl.hrdinou ušlápnutý padesátník, který bilancuje svůj dosavadní (neúspěšný) život a šanci začít znovu (mj. zfilmováno O.Vávrou).

Vybrané citáty In memoriam „Při vzpomínce na tvůj jasný hlas všichni muži, co tě líbávali, s rtů svých stírající si hebký popel, při vzpomínce na tvůj jasný hlas, který hloubka vzdaluje a kalí. Prší na tvou milovanou hruď přes hlínu a přes kořínky země, a v nejdelší noci jiná tíha tiskne tvoji milovanou hruď chvíli sladce, chvíli nepříjemně. Do tvých dávných vlasů sáhla smrt jak vichřice do plavého lánu - na špičkách těch posledních dnů svítí zlato vlasů, jež rozčísla smrt, proud k nám a proud na neznámou stranu.“

Vybrané citáty „Ach, Čechy krásně, Čechy mé. Obraze, rámu prastarého, kolikrát vytrhli tě z něho, že odprýskaly barvy tvé až po tmu hrobu. A v den slavný znovu pro zraky žárlivé napjal tě rámař starodávný. Ach, Čechy krásné, Čechy mé. A v opuštěných domovech zimou se na zdích sráží dech, dech dávno mrtvých i těch živých, jež vichr z krajin loupeživých tak vyvracet zná v kořenech, že ve světnicích rodných praská podlaha, kterou drhne vztek. Co rakví a co kolébek zvážila spravedlivou měrou! Kolébka - rakev. Ale kterou nalezne lehčí tento věk?“ („Jobova noc“)

Otázky k ukázkám Kterého francouzského básníka vám může připomenout báseň „In memoriam“? Vysvětlete spojení „in memoriam“. Jak je zde láska vnímána? Ve verších Jobovy noci zaznívá poselství – jaké? Mělo v našich dějinách nějakou aktualizovanou platnost? Má ji i dnes? Kde je zde užit oxymóron?

Shrnutí František Hrubín je básníkem lyrického výrazu, ale zároveň dokáže reflektovat dobové události a „vidět dál, než ostatní“. Je zapsán jako autor nezapomenutelných veršů pro děti.

Zdroje Vlastní tvorba autora.

Použitá literatura a zdroje Polášková, T., Milotová D., Dvořáková Z.: LITERATURA – přehled středoškolského učiva, edice MATURITA,vyd.Ing.Petra Velanová, Cyrila Boudy514/3, Třebíč, 2005,ISBN 80- 902571-6-X http://svjet.sweb.cz/basne2.html