KALORIMETRICKÁ ROVNICE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KALORIMETR.
Advertisements

SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Digitální učební materiál
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Příklad tepelně izolované soustavy:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
 Podíl objemu a termodynamické teploty plynu je při stálém tlaku konstantní. ? Jaké je znění Gay – Lussacova zákona ?  Objem určitého množství plynu.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
T EPELNÁ VÝMĚNA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Termika kalorimetrie Bublinové úlohy Mgr. Miroslava Bělochová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Určení měrných skupenských tepel vody
Základy rovnovážné termodynamiky
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FYZIKÁLNÍ CHEMIE.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
TEPLO.
Hustota-výpočet objemu
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Řešení pomocí metody konečných prvků- program ADINA
Teplo.
zpracovaný v rámci projektu
Tepelná kapacita tělesa
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Fyzika extrémně nízkých teplot
Tepelné stroje.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Kalorimetrie měření tepla
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Speciální teorie relativity
Molekulová fyzika Stavové změny ideálního plynu (při stálé hmotnosti) z energetického hlediska.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Měrná tepelná kapacita látky
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Hustota-výpočet objemu
I.A Výpočet hmotnosti z hustoty
Práce Mechanická práce : jednotka práce: J (joule) = Nm = kg m2s-2
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
zpracovaný v rámci projektu
Kalorimetrická rovnice
Šíření vodní páry v dvouplášťových konstrukcích.
Třída 3.A 13. hodina.
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Třída 3.A 17. hodina.
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
Třída 3.B 15. hodina.
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
I.A Výpočet hmotnosti z hustoty
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

KALORIMETRICKÁ ROVNICE

Podle zákona zachování energie je celková energie izolované soustavy stálá. Příklady tepelně izolované soustavy: termoska termobox lednice

Kalorimetr je tepelně izolovaná kovová nádoba s teploměrem a míchačkou. Dobrý tepelný izolant je vzduch, polystyrén a pod.

Kalorimetr Do kalorimetru dáme kapalinu a do ní kovové těleso. m2 - hmotnost vody c2 - měrná tepelná kapacita vody t2 - teplota vody m1 - hmotnost tělesa c1 - měrná tepelná kapacita tělesa t1 - teplota tělesa Tepelná výměna bude probíhat, dokud nenastane rovnovážný stav s výslednou teplotou t.

Kalorimetr Voda teplo přijímá, těleso teplo odevzdává. Q1 - teplo odevzdané tělesem Q2 - teplo přijaté vodou

Kalorimetr Kalorimetrická rovnice - vyjadřuje zákon zachování Teplo přijaté vodou se rovná teplu odevzdanému tělesem. Kalorimetrická rovnice - vyjadřuje zákon zachování energie pro tepelnou výměnu v kalorimetru.

Kalorimetr Bereme-li v úvahu také teplo přijaté kalorimetrem ... Q - teplo přijaté kalorimetrem

Příklad využití kalorimetru Z kalorimetrické rovnice je možné určit měrnou tepelnou kapacitu c látky, známe-li měrnou tepelnou kapacitu druhé látky a ostatní veličiny změříme.

Řešte úlohu: Hliníkový předmět o hmotnosti 0,80kg a teplotě 250 oC byl vložen do vody o hmotnosti 1,5 kg a teplotě 15 oC. Jaká je teplota soustavy po dosažení rovnovážného stavu? Předpokládáme, že tepelná výměna nastala pouze mezi hliníkovým předmětem a vodou. tv = 39 oC

Řešte úlohu: V kalorimetru s tepelnou kapacitou 63 J.K-1 je olej o hmotnosti 250 g a teplotě 12 oC. Do oleje ponoříme měděné závaží o hmotnosti 500 g a teplotě 100 oC. Teplota soustavy po dosažení rovnovážného stavu je 33 oC. Určete měrnou tepelnou kapacitu použitého oleje. c = 2,2 kJ.kg-1K-1

Test 1 Kalorimetrická rovnice vyjadřuje pro tepelnou výměnu v kalorimetru: a) zákon zachování hmotnosti, b) zákon zachování energie, c) zákon zachování hybnosti, d) zákon zachování tepla. 1

Test 2 Kalorimetr je: a) zařízení k měření tepla, b) tepelně izolovaná nádoba s příslušenstvím, c) teplotně izolovaná nádoba s příslušenstvím, d) zařízení k izolaci tepla. 2

Test 3 Podle kalorimetrické rovnice je teplo: a) odevzdané a přijaté tělesy v kalorimetru stejně velké, b) odevzdané a přijaté tělesy v kalorimetru nulové, c) odevzdané a přijaté tělesy v kalorimetru rovno energii těles v kalorimetru, d) odevzdané a přijaté tělesy v kalorimetru rovno energii kalorimetru. 3

Test Vložíme-li do studené vody o teplotě t2 v kalorimetru horké těleso o teplotě t1, potom tepelnou výměnu popisujeme rovnicí: a) m1st(t1 – tv) = m2sv(tv – t2), b) m1rt(t1 – tv) = m2rv(tv – t2), c) m1ct(t1 – tv) = m2cv(tv – t2), d) m1ct(t1 – t2) = m2cv(t2 – t1). 4

Test 5 Kalorimetrická rovnice ve tvaru m1ct (t1 – tv)=m2cv (tv – t2)+C(tv – t2) popisuje tepelnou výměnu v kalorimetru: a) pouze mezi tělesy v kalorimetru, mezi kalorimetrem a teplejším tělesem v kalorimetru, c) řešíme-li úlohu s vlivem kalorimetru na tepelnou výměnu, mezi kalorimetrem a chladnějším tělesem v kalorimetru. 5