TYPOLOGIE ÚČASTNÍKŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Zásady pozorování a vyjednávání
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Emoce (city).
Temperament.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Galénova teorie Pavel Holinka, Vojtěch Hruška, Jan Pospíšil, Veronika Kučerová, Barbora Lázňovská.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Osobnost a temperament
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Temperament Pavel Šuranský.
Rozdíly mezi osobnostmi
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Psychologie II Sociální psychologie
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
M K I malý komunikační instrumentář. Chápat a být pochopený -příčiny nedokonalé komunikace- Nedostatečné vzdělávání v komunikaci Nedostatečné umění vést.
Typologie temperamentů
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Komunikace učitele se žáky
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Temperament, charakter, motivace
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
Charakteristika.
Rodičovství biologické a pěstounské
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

TYPOLOGIE ÚČASTNÍKŮ

Každý z účastníků CR se vždy chová a koná jako kompletní a jedinečná osobnost. Přesto existují skupiny lidí s převažujícími společnými a pro ně typickými vlastnostmi. Co je to osobnost? Termínem osobnost zpravidla označujeme člověka se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky. Neexistují dva naprosto stejní jedinci. Osobnost se utváří celý život – početím začíná a smrtí končí. Jmenujte společné vlastnosti osobností ve Vaší skupině. Pohlaví, věk, zájmy, hodnoty, preference, sociální skupina, rodina,…

Pro průvodce je důležité: a) vědět, které typické vlastnosti se mohou u účastníků vyskytovat, Organizujete ozdravný pobyt u moře pro děti bez doprovodu rodičů ve věku 6 - 10 let, jaké typické vlastnosti můžete očekávat? b) naučit se tyto znaky operativně odlišovat, Proč? c) rozhodnout se, jaký způsob chování a konání ve vzájemné interakci s účastníkem pokládat za optimální. Pro nalezení nejvhodnějšího způsobu chování jsou nutné vědomosti z psychologie a praxe.

Psychologické a praktické poznatky umožňují rozeznávat více typů účastníků. Klasifikačním hlediskem může být: a) temperament účastníka, b) jeho charakter, c) způsob jeho chování, d) země původu, e) pohlaví, f) věk, g) zdravotní stav, h) účastníci s bezrizikovým a rizikovým chováním,…

Podle uvedených kritérií stanovíme jednotlivé typy účastníků. Typická osobnost určité skupiny účastníků CR se označuje modální osobnost. Které z uvedených kritérií zjistíte pouhým pozorováním? Při nastupování do autobusu se Vás snaží jiná osoba, která přišla později než Vy, předběhnout, jak reagujete?

1. Typy účastníků podle temperamentu Temperament  je soustava psychických vlastností, které se projevují způsobem reagování, chování a prožívání člověka – zvláště tím, jak snadno vznikají city, jak jsou silné a jak živě se projevují navenek, jak rychle se střídají. Je vrozená složka osobnosti. Na podkladě temperamentu mohou vznikat jak dobré, tak špatné charakterové vlastnosti.

V průběhu života jsou temperamentové vlastnosti též zčásti překrývány vlastnostmi charakteru. Neexistuje čistý temperament, při hodnocení zjišťujeme znaky dvou a více typů.   Není snadné spolehlivě určit vlastnosti temperamentu. Je nutné déletrvající pozorování jedince. Flegmatik, sangvinik, cholerik, melancholik.

Typ silný vyrovnaný pomalý flegmatik rychlý sangvinik nevyrovnaný rychlý cholerik slabý melancholik

Flegmatik Pomalý, klidný, trpělivý, rozvážný, méně společenský, málomluvný, nerad se přizpůsobuje novým podmínkám, dlouhé rozhodování, vyrovnaný, nepružný, pasivní. V CR jsou možné problémy s dochvilností. Sangvinik energický, samostatný, iniciativní, družný, živý, pružně reaguje, rozvážný, ovládá se i v kritických situacích, citově nestálý, méně spolehlivý. Jako účastník CR nezpůsobuje problémy, někdy je netrpělivý, méně důkladný. Lze využít jeho aktivitu a výřečnost.

Cholerik Rychlý, prudký, výbušný, netrpělivý, aktivní, dobrý organizátor. Problémy se sebeovládáním, ochotou se podřídit, snášenlivostí. Lze ho usměrnit klidným, slušným a mírným jednáním, případnou agresivitu odstranit buď rázně nebo bez povšimnutí. Melancholik Vážný, plachý, pesimistický, nedůvěřivý, velmi citlivý vůči své osobě, nevěří si, uzavřený, málo iniciativní. Potřeba zvláštní péče, povzbuzení, zvýšené pozornosti. V CR může mít negativní vliv na náladu skupiny.

2. Typy účastníků podle individuálních rysů charakteru Způsob chování účastníků výrazně ovlivňují jejich charakterové vlastnosti. Charakter = soustava relativně stálých duševních vlastností (soubor znaků, které utvářejí osobnost člověka), projevují se v jeho chápání a způsobu života, ve vztahu k sobě a k vykonané práci, k ostatním lidem, k celé společnosti. Charakterové vlastnosti jsou proměnlivé, dají se ovlivnit výchovou.

Podle způsobu chování, které vyplývá z charakterových vlastností dělíme účastníky na dvě skupiny: a) s bezrizikovým chováním – účastník rozhodný, náročný, přátelský, sdílný, klidný, plachý až stydlivý, nesmělý. Rozhodný – jisté vystupování, vzpřímené a pružné držení těla, rychlé a cílevědomé počínání, klade věcné otázky, přesně vyslovuje svá přání, trvá na jejich splnění, důvěřuje svému úsudku, často odmítá dobře míněnou radu průvodce, je kritický, ale objektivní. Do této skupiny lze zařadit i odborníka Náročný – zvýšené nároky na standard požadovaných a poskytovaných služeb, práci v CR rozumí a umí ji ocenit.

Přátelský, sdílný, a hovorný – účastníci mají zpravidla dobrou náladu, příjemný a otevřený pohled, usměvavý výraz tváře. Průvodce musí rozlišit přátelství a hovornost vrozenou od předstírané, z nadměrně hovorného účastníka se časem může stát účastník nesnesitelný a nežádoucí. Klidný, ale i pohodlný – klidné pohyby, rozvážný, většinou pomalý slovní projev, často dobrosrdečný, smysl pro humor, odmítá strojenost, vyhovuje mu přímé a přirozené chování, zpravidla vyžaduje delší dobu na přemýšlení a přijetí rozhodnutí.

Plachý, stydlivý a nesmělý – nenáročný, hovoří potichu, svá přání vyslovuje nejistě a nepřesně, ve slovním projevu se často zadrhává, tváří se úzkostlivě. Chování průvodce musí být klidné, přívětivé, srdečné, taktní, ale bez přehnané ochoty. b) účastníci s rizikovým chováním – účastník nepříjemný, „vzorný“, nerozhodný, uzavřený a málomluvný, nedůvěřivý, nadměrně kritický, egoistický, lakomý, příliš sebevědomý, domýšlivý, hádavý, ješitný, náladový, agresivní, pesimistický, pedantský, nepříjemný.

Nepříjemný – různé podoby, od účastníka, který se ovládá jen s vypětím sil, až po účastníka, který se rád staví na odiv svému okolí a zdůrazňuje význam své osobnosti, často vyvolává konflikty, je zdrojem napětí pro ostatní účastníky i pro průvodce. Chování k němu vyžaduje klid, dokonalé zvládnutí pracovních povinností. „Vzorný“ – snaží se vždy chovat dle předepsaných pravidel, působit velmi učeně, všechno má, všude byl, všechno umí, očekává pochvalu svého okolí, kterému je však spíše směšný, až nesympatický, styk s ním vyžaduje více sebezapření.

Nerozhodný – nejistotu projevuje často v držení těla, výrazem tváře, nepřesným vyjadřováním svých přání, pomalostí a váhavostí ve slovním projevu, v gestech, vymýšlí si výmluvy na zdůvodnění své nespokojenosti, čímž zpravidla maskuje svoji nerozhodnost a nesamostatnost. Uzavřený, rezervovaný – vážný, nepozorný ve vztahu ke svému okolí, chová se chladně, nemračí se ani neusmívá, hovoří málo, často jsou projevy mimické a málo výrazné. Průvodce je nucen hovořit s ním více, než je obvyklé, musí k němu být otevřený a důrazný.

Nervózní a rozčilený – vnitřní napětí, zmatek, lehce podléhá vlivu stresových situací, impulzivní až afektované chování, svoje napětí přenáší i na okolí. Průvodce – zachovat klid, nenechat se strhnout jeho nervozitou. Unáhlený – vyžaduje rychlé poskytování služeb, unáhlenost může jen předstírat se záměrem získat určité výhody na úkor ostatních účastníků. Zklamaný a nespokojený – projevuje se podobně jako nervózní, navíc mluví rychle, hlasitě, výrazně gestikuluje, je nezdvořilý, někdy uráží nevhodnou formulací vět, stěžuje si, vyhrožuje.

Nedůvěřivý a kritický – má vysoké požadavky, vidí jen sám sebe, k sobě je nekritický, vyžaduje stálou péči a pozornost, nedůvěřuje radám a doporučením průvodce, někdy je ironizuje (špatné zkušenosti z minulosti). Průvodce – zachovat klid, být trpělivý, přesvědčit ho, že má zájem na jeho spokojenosti. Egoistický – má pocit, že za své vynaložené peníze musí dostat velký objem služeb a že má vše k dispozici. Je lakomý, mstivý, závistivý, nepřátelský, sobecký, prospěchářský, ziskuchtivý.

Sebevědomý, až domýšlivý a hádavý – chce mít zásadně vždy pravdu, i tehdy, když se mýlí. Ješitný až hysterický – nápadný zevnějšek, samolibost, někdy přílišná skromnost, dětinskost, až úzkostlivost na názor okolí. Průvodce – nedávat najevo příliš velký zájem, ani antipatii či apatii, jeho nepatrnou výstřednost přehlédnout, v opačném případě požádat, aby se choval v rámci společenských norem. Náladový – chová se a počíná si podle své momentální nálady, často mění postoje k okolí. Průvodce – trpělivost a optimismus.

Pesimistický – nespokojený, plachý, bojácný, trpí pocitem, že jeho životním údělem je neštěstí. Ve společnosti je nepříjemný, dokáže rozladit i jiné účastníky, lze ho jen těžko přesvědčit. Optimistický – přátelský, upřímný, rád působí radost jiným. Pedantský – překáží mu každá maličkost, problematické chování.

3. Typy účastníků podle provenience (původu) a) Tuzemští b) Cizinci Předpokladem úspěchu ve styku s cizinci je: znalost cizích jazyků, Poznatky a informace o způsobu života, národních zvyklostech, způsobech chování, gastronomických odlišnostech, za samozřejmost pokládáme: přívětivý úsměv, zdvořilost, takt a diskrétnost.