Duševní hygiena
Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět: Psychologie Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 22. 1. 2014 Jazyk: čeština Název: Duševní hygiena Anotace: Materiál objasňuje pojem duševního zdraví, možnosti jeho udržení Klíčová slova: Duševní hygiena, zdraví, stres, tréma, zvládání stresových situací, syndrom vyhoření
Duševní hygiena neboli psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a udržovat duševní zdraví a zvyšovat svoji odolnost proti vlivům, které jej narušují. Snaží se člověka naučit, jak předcházet duševním potížím, případně jak je řešit, pokud už nastaly.
Zdraví - je stav úplné psychické, fyzické, duchovní a sociální pohody - psychologie zdůrazňuje propojení psychiky a somatiky, jedná se o tzv. psychosomatický vztah, který ovlivňuje celkové zdraví (např. bolest hlavy může mít psychickou příčinu a naopak)
Stres - nezaměňovat s pojmem zátěž - zátěž je pozitivní a otužuje člověka - každá nová dovednost je zatěžující a po osvojení už zátěž nepřináší - stres vzniká při nadměrné zátěži - vzniká z nadměrného přetížení organismu, kdy je zátěžových podnětů více a organismus se jim není schopen v krátké době přizpůsobit - je to stav akutního nebo chronického napětí, které se projevuje řadou vedlejších příznaků
PSYCHICKÉ REAKCE NA STRES DRUHY STRESU: Eustres - pozitivní stres vyvolaný silnou emocí, který dopomůže k vyřešení situace Distres - negativní stres, který vede k nepříjemným důsledkům a zhoršuje výkonnost člověka PSYCHICKÉ REAKCE NA STRES Úzkost a deprese – mohou být motivací, pokud nepřekročí únosnou mez, potom výkon zhoršují FYZICKÉ REAKCE NA STRES Agresivita, zvýšený krevní tlak, bušení srdce, nevolnost, třes rukou, pocení, poruchy spánku
Stresogenní faktory 1. vnitřní Egostres– jedinec si stres produkuje sám svou osobností, zveličuje problémy a tím se uvádí do stavu chronického napětí Frustrace - stav vyplývající z dlouhodobého neuspokojení základních potřeb (např. nezaměstnanost, nedostatek přátel, sexuální abstinence) záleží na individualitě osoby 2.vnější - společenské stresy (svatba, pohřeb, komunikace s nadřízenými) - přírodní faktory (déšť, temnota, práce v horku)
Metody zvládnutí stresu - vytvořit si žebříček hodnot - uplatňovat relaxační cvičení (jóga, autogenní trénink apod.) - omezit nepředvídatelné situace - odměňovat sama sebe - někdy je vhodná deníková forma, kde si zapisujeme úspěchy i neúspěchy
Tréma psychický stav emočního charakteru, příčinou bývá nejčastěji nedostatek sebevědomí vyvolaný např. strachem z neúspěchu příznaky – sucho v ústech, pocení, zvýšený tep, krevní tlak Jak omezit trému ze strany učitele - úsměv, vyslat signál naděje - dávat najevo, že zkoušený odpovídá správně a v případě chyby ihned nepřerušovat, ale nechat dokončit větu - zdůraznit známku a v případě neúspěchu nabídnout možnost řešení nebo opravy Jak omezit trému ze strany žáka - vzpomenout si na předchozí úspěchy - seznámit se s neznámým prostředím - projít si osnovu - pokusit se význam zkoušky objektivně srovnat s jinými hodnotami - minimalizovat čas v místnosti, kde zkouška probíhá
Zopakujte si, co víte o syndromu vyhoření.
Syndrom vyhoření - jedná se o psychický stav, kdy se člověk cítí špatně, práce ho nebaví, nemá radost ze života - je to plíživý proces, který probíhá v několika fázích: 1. nadšení – vysoké ideály a angažovanost 2. stagnace – ideály se nedaří realizovat, požadavky nadřízených či podřízených a instituce začínají obtěžovat 3. frustrace – své cíle se jedinci nedaří realizovat, práce se stává velkým zklamáním 4. apatie – jedinec dělá jen to nejnutnější, mezi kolegy může docházet k nepřátelství 5. letargie – celková ochablost, nechuť, únava
Zdroje obrazového materiálu LAURMG.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frustrated_man_at_a_desk_%2 8cropped%29.jpg ROLETSCHEK, Ralf. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.1.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:2005-09-02-hochzeit-51- korrigiert.jpg LONGTREKHOME. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Falun_Dafa_the_fifth_exercise,_ meditation7.jpg