Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu na základní škole. NÁZEV TEMATICKÉHO CELKU.
Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. „Finanční a servisní organizace pro český venkov“
Ekosystém – pole Polní plodiny název: VY_32_INOVACE_02_Ekosystem_poleI škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_16_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: ČESKO - SEVEROVÝCHOD Základní škola Libina, příspěvková.
VY_32_INOVACE_Fi_II_01 Název Jižní Asie Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Dobiášová Michaela Název: VY_32_INOVACE_05_C 15_Vybrané státy Jihozápadní Asie Téma: Asie Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ZEMĚPIS TEMA: Hospodářství.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Blanka Hofmanová.  zeměpisná šířka  množství vody (srážky, podz. voda, řeky,...)  nadmořská výška  geologické podloží  fytocenóza, zoocenóza Stručně.
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 32) Rozmanitost.
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
DÁNSKO A ISLAND Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČÍNA.
Základní škola, Hradec Králové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Rostliny z našeho okolí
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Itálie Open Presentation.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Francie a Velká Británie Autor: Mgr. Marta.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Zeměpis, Liberecký kraj Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ANOTACE a) PRÁCE JE URČENA PRO ŽÁKY 8. ROČNÍKU B) TÉMA : STÁTY VÝCHODNÍ EVROPY C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU : Žáci se seznámí s dalšími státy východní.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Vzdělávací materiál: Indie Operační systém: Windows XP Professional
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Čad Oficiálně se nazývá Čadská republika.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_17_Ekosystém_pole_plodiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_11
Užitkové rostliny Opakování učiva Foto archiv autorky.
IRSKO.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zemědělství.
Velká Británie.
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Počet a jeho vývoj – skladba obyvatelstva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Návykové látky Alkohol
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

Vývoj zemědělství Historie, úvod

Zemědělství nejrozšířenější a spolu s dopravou nejstarší formou hospodářské činnosti člověka zemědělství, které již systematicky využívá přírodních sil a zdrojů a používá nástroje na obdělávání půdy vzniklo pravděpodobně v oblasti JV Asie a odtud se šířilo dále tomu předcházela obživa sběrem a lovem

Sběr a lov Sběrné hospodářství nejnižší stupeň hospodářské činnosti sběr, bez nástrojů bez obnovy zdrojů úplná závislost na přírodě Lov vyšší stupeň organizace a materiální kultury nástroje – zbraně

Neolitická revoluce v období neolitu – rozvoj zemědělství cca 12 000 let (15 – 3 tis. př. n. l.) – vypěstovány hlavní kulturní rostliny a domestikována domácí zvířata končí lov a začíná obdělávání půdy = neolitická revoluce neolit u nás asi před 6 a 7 tis. lety tvorba umělých společenstev rostlin a živočichů nadprodukce – rozvoj společnosti a ostatních hospodářských činností (obchod, řemesla atd.)

C. O. Sauer ne z nedostatku potravy - není čas na experimenty ohniska zdomácnělých rostlin a zvířat – na místech velké diferenciace (dostatek genů) + klimatická a terénní různorodost nejstarší zemědělství – pahorkatiny, úpatí hor x povodně obdělávaná území – původně zalesněná vynálezci zemědělství museli získat určité vědomosti, které jim umožnily experimenty tvůrci zemědělství – usedlí obyvatelé

Centra domestikace a zemědělství pravlast kulturních rostlin – oblasti jejich divoce rostoucích předků dnes x N. I. Vavilov mnoho expedic pravlast jednotlivých druhů – místa největší rozmanitosti daného druhu 6 hlavních geocenter dnešních kulturních plodin

Geocentra kulturních plodin podle Vavilova JZ Asie S Indie, Afganistan, Irán, Malá Asie těžiště – horské svahy mezi Hindukušem a Himalájemi některé druhy pšenice, žita, lnu, hrachu, fazole, čočky, karotky, višní, meruněk, broskví a vinné révy Indie rýže, cukrová třtina, bavlna, tropické ovoce (mangovník, banánovník) V Asie S Čína, Korea, Japonsko sója, proso, některé druhy ječmene, olejnatých rostlin a ovoce (mandarinka, pomeranč atd.)

Geocentra kulturních plodin podle Vavilova Středomořský region olivy, fíky, některé druhy ovsa a luštěnin (hrách, fazole, čočka), cukrová řepa, chmel SVAfrika káva. sezam, banánovník habešský, některé druhy pšenice, ovsa, ječmene a fazole Nový svět J Mexiko: kukuřice, batáty, kakaovník, agáve, sisal, rajče, paprika, tykev, tabák selský, některé druhy fazolí, bavlníku Jižní Amerika: tykev obrovská, tabák virginský, melounovník, maniok, podzemnice olejná, kaučukovník, ananas

Vznik zemědělství C. O. Sauer: lidé, kteří zvládli zemědělství jako první na březích řek a jezer s teplým klimatem, diferencovaným georeliéfem rybaření a sběr lesních plodů voda – komunikace (nové myšlenky) oblast původního zemědělství – JV Asie

Kopaničářská kultura s vegetativním rozmnožováním rostlin a její domácí zvířata nejstarší systém stabilizovaného zemědělství z JV Asie JV Asie – nejstarší centrum technik sázení, výběru a křížení rostlin vegetativním rozmnožováním vegetativní rozmnožování – možnost selekce požadovaných jedinců (kříženců) vazba na půdu, ale po odchod po jejím vyčerpání bez orby

Kopaničářská kultura s vegetativním rozmnožováním rostlin a její domácí zvířata rostliny vegetativně se rozmnožující z JV Asie babány, jamy, palma ságová, cukrová třtina, chlebovník, citrusové ovoce apod. + ryby a měkkýši rostliny – více funkcí matriarchální společnost zvířata: prase, husa, kačena, slepice, pes