NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Advertisements

ROZTOKY Obr Obr. 2.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Procenta: složení roztoků. Roztok homogenní směs dvou a více látek rozpouštědlo a rozpuštěné látky –kapalné (voda se štávou) –pevné (slitiny) –plynné.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 13 TÉMA: Střídavé elektrické napětí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Urči druh směsi OPAKOVÁNÍ. ROZTOKY Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Objemový zlomek  vyjadřuje poměr objemu rozpuštěné látky V (A) a objemu celého roztoku V . Pokuste se formulovat definici objemového zlomku: Napište.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Třídění směsí © Aneta Krhovská příloha č. 10. pěna aerosol emulze pěna suspenze.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Roztoky.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Změny skupenství látky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Svět se skládá z atomů“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Hmotnostní zlomek převáděný na %
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Předtest – vlastnosti látek
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Směsi.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Stejskalová Hana
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Procenta - úvod Název : VY_32_inovace_01 Matematika – procenta úvod
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
výpočty „kádinkovou“ metodou
výpočty „kádinkovou“ metodou
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VY_32_INOVACE_
Roztoky Acidobazické děje
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
je obsažena ve vzduchu, není vidět
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3. 2. 2. 3. F 06 TEMA: Chemie 8- Stejnorodé směsi ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Anotace Pochopit pojem roztok, rozpouštědlo, rozpouštěná látka, nasycený roztok, naučit se kvantitativně vyjadřovat složení roztoků a provádět výpočty

Stejnorodé směsi (roztoky)

Roztok = rozpuštěná látka + rozpouštědlo Roztok je stejnorodá směs rozpouštědla a rozpuštěné látky. Zkratka pro roztok je kolečko s tečkou. ʘ rozpouštědlo + rozpuštěná látka roztok voda + sůl slaná voda Roztoky mohou být podle skupenství: 1) plynné (např. vzduch) 2) kapalné (např. slaná voda) 3) pevné (např. slitiny - bronz, mosaz)

Rozpouštědlo Ze stejnorodých směsí mají největší význam kapalné roztoky. Rozpouštědly mohou být: voda ⇒ vodný roztok benzín ⇒ benzínový roztok líh (alkohol) ⇒ lihový roztok (alkoholový roztok) a další

Rozpouštěná látka Rozpuštěná látka může být: pevná (sůl ⇒ slaná voda) kapalná (sirup ⇒ šťáva) plynná (oxid uhličitý ⇒ sodovka)

Koncentrace roztoků Čím menší je hmotnostní zlomek rozpuštěné látky v roztoku, tím je roztok méně koncentrovaný Čím větší je hmotnostní zlomek rozpuštěné látky v roztoku, tím je roztok koncentrovanější Nasycený roztok: v roztoku se již při určité teplotě látka nerozpouští Nenasycené roztoky: roztoky, v nichž má rozpouštěná látka menší hmotnostní zlomek než v roztoku nasyceném

Nasycenost roztoku Nasycený roztok je roztok, ve kterém se při určité teplotě již další látka nerozpouští. Nenasycený roztok je roztok, který obsahuje méně látky než roztok nasycený.

Rozpouštění látek Rozpouštění pevných látek závisí na: velikosti krystalů rozpouštěné látky míchání při rozpouštění teplotě – s rostoucí teplotou roste rozpustnost většiny pevných látek.

SLOŽENÍ ROZTOKŮ Můžeme vyjádřit: 1. procenty % (kolik rozpuštěné látky roztok obsahuje) 2. hmotnostním zlomkem (w) látky rozpuštěné v roztoku m (A) = hmotnost rozpouštěné látky m = celková hmotnost roztoku w . 100% ... vyjádření složení roztoku v procentech

Složení roztoků % Složení roztoků se vyjadřuje množstvím rozpuštěné látky v roztoku. Z definice procent vyplývá, že 1% je jedna setina z daného celku. 8% je tedy osm setin z celku. Co by údaj z etikety octa mohl znamenat? Z celkové hmotnosti je v 8% o hmotnosti 100 g obsaženo 8 g kyseliny octové a zbytek do 100 g, tzn. 92 g je vody. Stejně platí údaj u vína ( 12% ve víně tvoří alkohol, ostatní je voda).

Vypočítejte, kolika procentní je směs kyseliny citrónové ve vodě, je-li hmotnost kyseliny 30 g a je rozpuštěna v 570 g vody? a) zjistíme hmotnost roztoku, což odpovídá 100% 100% = 570 g + 30 g 100% = 600 g 1% = 6 g b) určíme hmotnost rozpouštěné látky v roztoku 30g = x% x = 30 : 6 x= 5% Směs kyseliny citrónové ve vodě je 5%.

Složení roztoků Další způsob vyjádření koncentrace je pomocí hmotnostního zlomku ( w)

Zdroje a citace ČTRNÁCTOVÁ,CSC., Doc. RNDr. Hana, Prof. Ing. Karel KOLÁŘ,CSC., PaedDr. Miloslava SVOBODOVÁ a RNDr. František ZEMÁNEK. Přehled chemie pro základní školy. 1. vydání. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., 2006. ISBN 80-7235-260-1 Office.com: Obrazky [online]. 2012 [cit. 2012-02-23]. Dostupné z: http://office.microsoft.com/cs-cz/images Zschemie.euweb.cz: Různorodé směsi [online]. 2012 [cit. 2012-02-23]. Dostupné z: http://www.zschemie.euweb.cz/smesi/smesi7.html