Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Harmonický průběh harmonický průběh.
Advertisements

Elektrické obvody – základní analýza
NABÍJENÍ KAPACITORU Mějme jednoduché zapojení.
Střídavý proud Podmínky používání prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
obvod střídavého proudu s rezistorem
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Základy elektrotechniky Přechodové jevy
Obvody stejnosměrného proudu
Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony a jejich praktické aplikace
16. STŘÍDAVÝ PROUD.
RLC Obvody Michaela Šebestová.
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Základy elektrotechniky
Tato prezentace byla vytvořena
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Obvody střídavého proudu s různými prvky, výkon SP
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Jednoduché obvody se sinusovým střídavým proudem
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_101.
FIIFEI-08 Elektromagnetická indukce II Přechodové jevy
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_6C-11 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Určení rezonance v RLC obvodu Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Jednoduché RLC obvody střídavého proudu
34. Elektromagnetický oscilátor, vznik střídavého napětí a proudu
VÝKON STŘÍDAVÉHO PROUDU
VY_32_INOVACE_08-12 Spojování rezistorů.
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
Přípravný kurz Jan Zeman
Kirchhoffovy zákony Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu VY_32_INOVACE_Tomalova_ idealni_soucastky Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Relaxační oscilátory.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
07 ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ - SÉRIOVĚ
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Zapojování rezistorů Řazení rezistorů Název školy
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: Technické aplikace Ročník: 3 Téma: Přechodové děje Tematický okruh: Lineární součástky elektronických obvodů Jméno autora: Miroslav Široký Datum tvorby: červen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_TAP3_SR039 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_TAP3_SR039 Anotace: Přechodové děje – RLC, princip, vlastnosti a využití

Přechodové děje Přechodový jev probíhá v elektrickém obvodu mezi dvěma ustálenými stavy Jeho vznik je podmíněn změnami energie v akumulačních prvcích obvodu (kondenzátory, cívky) Tyto změny nemohou proběhnout okamžitě, neboť by vyžadovaly zdroj nekonečného výkonu Charakter přechodového jevu závisí na druhu zapojených akumulačních součástek

Obsahuje-li obvod pouze jeden druh (tj Obsahuje-li obvod pouze jeden druh (tj. kromě odporu výhradně kondenzátory či výhradně cívky), nemůže dojít k vratné výměně dvou druhů energie a děj probíhá aperiodicky Pokud obvod obsahuje oba druhy akumulačních součástek (tedy kondenzátory i cívky), může za určitých podmínek dojít k periodickým tlumeným kmitům Konkrétní časové průběhy napětí a proudu v obvodu při přechodovém jevu závisí na výchozím ustáleném stavu

Proto je třeba znát souhrn počátečních podmínek, určujících stav obvodu před započetím přechodového jevu Z důvodů jmenovaných výše se velikosti napětí a proudů nemohou měnit skokově, jejich hodnoty se pohybují v určitých mezích a přibližují se k nim po exponenciále Pro nárůst napětí obecně platí:

kde   U0 je napětí, k němuž se narůstající napětí blíží e je Eulerovo číslo ( asi 2,718)     t je čas t je časová konstanta obvodu

Přepínač v poloze 1 – tedy nabíjení kondenzátoru Počáteční výchozí podmínky jsou: Podle II. Kirchhoffova zákona musí stále platit:

Platí tedy: Proud obvodem podle Ohmova zákona

Přechodový jev považujeme za ukončený v čase 3t, kdy hodnoty dosáhnou 95 % hodnot maximálních Nabíjení kondenzátoru přes rezistor [1]

Přepínač v poloze 2 – tedy vybíjení kondenzátoru Počáteční podmínky jsou: Podle II. Kirchhoffova zákona musí stále platit:

Vybíjení kondenzátoru přes rezistor [1]

Platí tedy:

Přepínač v poloze 1 počáteční podmínky RL obvod Přepínač v poloze 1 počáteční podmínky Podle II. Kirchhoffova zákona musí platit: [1]

 Vznik proudu v obvodu s rezistorem a cívkou v sérii [1]

Pak platí: Proud obvodem:

V poloze 2 přepínače jsou počáteční podmínky: Podle II. Kirchhoffova zákona musí stále platit: Pak platí:       

[1]

Zánik proudu v obvodu s rezistorem a cívkou v sérii [1]

Ještě připomeňme, že časová konstanta je pro obvod RC  Pro obvod RL    a má rozměr času

Zdroje: [1]. Přechodové jevy In: [online]. [cit. 2013-06-27]. Dostupné z: http://hellweb.loose.cz/index.php?page=school&subpage=elt&id=49