Evropská železnice 21. století 21. listopadu 2017
4. železniční balíček Kompromisní text byl dohodnut mezi Komisí, Evropským parlamentem a Radou dne 19. 4. 2016. Dne 24. 12. 2016 byl publikován v Úředním věstníku EU. „Tržní pilíř“ balíčku tvoří: novela nařízení o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici (1370/2007), novela směrnice o vytvoření jednotného železničního prostoru (2012/34). 21. listopadu 2017
Tržní pilíř 4. železničního balíčku otevírá trh vnitrostátní osobní železniční dopravy od 1. ledna 2019, stanovuje povinnost vybírat dopravce pro závazek veřejné služby nabídkovým řízením od 24. prosince 2017, pro plnou aplikaci této povinnosti stanovuje přechodné období 6 let, ve kterém lze využít stávající institut přímého zadání a uzavřít přímo smlouvy s dopravcem na dobu 10 let, od roku 2033 musí být veřejné služby v zásadě zajišťovány dopravci, vybranými v nabídkovém řízení, pokud nebudou uzavřené s dopravci smlouvy přímým zadáním, pro jehož využití jsou stanovena nová omezující kritéria. 21. listopadu 2017
Tržní pilíř 4. železničního balíčku možnost omezení počtu smluv s jedním dopravcem, požaduje, aby státy zajistily pro potřeby cestujících společné informační systémy dopravců a systémy prodeje jednotných jízdenek, a aby se dopravci zúčastnili integrovaného systému výdeje jízdenek, jednotných jízdenek a rezervací, nebo aby byla udělena pravomoc v této oblasti příslušnému orgánu, ponechává v platnosti uzavřené smlouvy o veřejných službách přímým zadáním po datu 24. 12. 2017. 21. listopadu 2017
Tržní pilíř 4. železničního balíčku Pro plnou liberalizaci trhu osobní železniční dopravy se stanovuje přechodné období až do roku 2023, ve kterém mohou členské státy uzavřít smlouvy s národním dopravcem přímým zadáním bez omezení a podmínek, s výjimkou podmínky zajištění transparentnosti postupu, na dobu 10 let. Jsou tedy vytvořeny podmínky pro legitimní preferenci národního dopravce prakticky až do roku 2033, aniž by byl ohrožen liberalizovaný trh. Přímé zadání je legitimním způsobem výběru dopravce pro zajišťování veřejných služeb s kompenzací veřejných rozpočtů ještě v šestiletém přechodném období od platnosti novely nařízení. 21. listopadu 2017
Implementace tržního pilíře – požadavky na stát V šestiletém přechodném období je potřeba: vytvořit společný informační systém dopravců pro potřeby cestujících, vytvořit integrovaný systém prodeje jízdenek, jednotných jízdenek a rezervací, zajistit povinnou účast všech dopravců na těchto systémech, udělit odpovídající pravomoci clearingovému centru. 21. listopadu 2017
Liberalizace nepředstavuje hrozbu pro národního dopravce, ohrožen je systém zajištění dopravní obslužnosti území v podmínkách ČR. Postavení národního dopravce na liberalizovaném evropském trhu závisí na: schopnosti státu nastavit proces implementace balíčku tak, aby nedošlo k výkyvům v dopravní obslužnosti, k destrukci fungujícího síťového charakteru dopravy, k hospodářským ztrátám a v konečném důsledku k negativním dopadům pro cestujícího, jednotném postupu samosprávných regionů, do kterého stát nemůže zasahovat jinak než zákonem. 21. listopadu 2017
ČD jsou dlouhodobě síťovým dopravcem Regionální doprava provozování ZVS dopravy na základě 14 smluv s kraji jakožto objednateli ČD jsou zapojeny do všech systémů IDS Dálková doprava ZVS vnitrostátní a mezinárodní osobní doprava provozování vlaků ZVS na základě smluv se státem zastoupeným Ministerstvem dopravy ČR Komerční doprava provozování vlaků na obchodní riziko ČD v rámci celé sítě zajišťují kompletní služby přepravy cestujících včetně zajištění všech síťových funkcí. 21. listopadu 2017
Zásadní otázky pro zachování síťových efektů i po roce 2019 Velikost, resp. počet soutěžených provozních souborů Způsob ochrany výkonů před uzavřením smluv („výlučné právo“) pro vybraného dopravce, Jaká budou kritéria přijatelnosti alternativních nabídek? Nutno vyloučit spekulativní nabídky bez reálného základu. Jednoznačná definice kvality ŽKV, záložních vozidel a rozsahu odbavení Nastavení závazných pravidel pro kraje k udržení jednotného železničního systému v rámci ČR Kdo bude vykonávat centrální dispečerské řízení (zajišťování přestupních vazeb), koordinaci dopravy při mimořádnostech, koordinaci náhradní autobusové dopravy? Nastavení konceptu přesahu dopravních výkonů mezi jednotlivými segmenty, potažmo mezi jednotlivými kraji. 21. listopadu 2017
Rozsah rychlostí 120 - 160 - 200 km/h do roku 2030 Pro další rozvoj a zvýšení atraktivity železnice jako páteřního systému je však důležitá kvalitní infrastruktura a sladění strategie státu, SŽDC, objednatelů a dopravců. Rozsah rychlostí 120 - 160 - 200 km/h do roku 2030 21. listopadu 2017
Mezinárodní doprava: realizace rychlých spojení má jasnou podporu ČD vzhledem k dopadům do jízdních dob a z toho plynoucí cílové jízdní doby. relace vlak 2018 2020-2025 2030 2040 Praha - Berlin 4:10 4:05 3:50 Praha - Leipzig 4:00 3:35 Praha - Hamburg 6:25 6:20 5:55 Praha – Nürnberg 4:50/5:00 4:40/4:50 <4:00 Praha – München 5:35 5:25 Praha – Warszawa 7:50 ? Praha – Kraków 7:00 5:00-6:00? 5:00? Praha – Wien 3:45 2:15-2:45 Praha – Bratislava Praha - Budapest 6:30 6:15 5:15-5:45 Praha - Žilina 5:15/5:20 4:45 Praha - Linz <3:50 21. listopadu 2017
Železnice jako klíčový dopravní prostředek Železniční doprava je důležitým prvkem v systému veřejné osobní dopravy Její znovuoživení je cílem dnešních evropských dopravních politik, zejména pak snahy o větší zapojení železniční dopravy do obsluhy příměstských oblastí. Doprava je objednávána v rámci tzv. veřejných služeb v přepravě cestujících. Provoz na plné riziko dopravců není vždy možný. Veřejnou dopravu je potřeba vnímat zejména jako veřejnou službu občanům, tedy jako netržní obor, který není ve svém plném rozsahu financován z uživatelských poplatků (ceny jízdného). Systém kompenzace je využíván nejen v České republice, ale jde o celoevropský fenomén. Bez dotační podpory z prostředků veřejného sektoru nebude veřejná doprava uskutečňována v plném rozsahu a nezajistí přístup všem občanům za stejných podmínek. Dotační prostředky pro období 2020 – 2034 jsou garantovány Smlouvou o zajištění stabilního financování, dodatek č. 1 doplňuje podmínky spolufinancování v případě využití podpory z OPD. 21. listopadu 2017
Klíčové parametry dopravní obslužnosti Při rozhodování o formě dopravní obslužnosti je nutné určit rozsah a kvalitu objednávaných služeb Klíčové jsou tyto parametry: dosažitelnost (frekvence a časové rozložení spojů, docházková vzdálenost ke stanicím a zastávkám apod.), dpolehlivost (dodržování jízdního řádu, operativní nahrazování vadných vozidel, nízká závadovost atd.), bezpečnost (moderní vozidla v řádném technickém stavu, dodržování bezpečnostních předpisů pro provoz i údržbu atd.), ekologičnost (ekologický provoz, nakládání s odpady při údržbě a deponaci atd.), kultura cestování (dostatečná kapacita, příjemné a pohodlné prostředí, úklid a údržba, Wi-Fi, atp.) Veřejná doprava zabezpečuje základní a ostatní dopravní obslužnost (např. dopravu po všechny dny v týdnu do škol a školských zařízení, na úřady, do zaměstnání, do zdravotnických a kulturních zařízení apod.). Přispívá tak k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu. 21. listopadu 2017
Možnosti zajištění veřejné železniční dopravy Každý veřejný zadavatel má možnost si zvolit způsob uzavření Smlouvy o veřejných službách (dále jen „Smlouvy o VS“) s dopravcem: NABÍDKOVÉ ŘÍZENÍ PŘÍMÉ ZADÁNÍ V případě nabídkového řízení je třeba počítat s tím, že se jedná o dlouhodobý proces, který může trvat cca 3,5 roku od okamžiku zadání výběrového řízení do okamžiku spuštění provozu (včetně vysoutěžení výrobce a vlastní výroby a dodávky kolejových vozidel). Nabídkové řízení může napomoci ke snížení ceny, je však třeba v zadávacím řízení dostatečně specifikovat parametry, aby byla zajištěna požadovaná kvalita služeb a cena v čase. Nabídkové řízení lze vypsat až na 15 let. Přímé zadání jednomu dopravci může přinést synergické efekty. Administrativně méně náročný proces, který je ověřený praxí. Jednání s dlouholetým partnerem umožňuje využít předchozí pozitivní zkušenosti. Kraj může získat jistotu kvalitních služeb. Přímým zadáním lze veřejnou železniční dopravu řešit maximálně na 10 let. 21. listopadu 2017
Varianty pořízení kolejových vozidel Ve vztahu k možnostem pořízení kolejových vozidel připadají v úvahu zejména tyto možnosti: Pořízení a vlastnictví vozidel dopravcem Běžná praxe v ČR i v dalších evropských zemích, tato možnost umožňuje využít synergických efektů (např. operativnost využití vozového parku). Před vlastním uzavřením Smlouvy o VS nebo před nabídkovým řízením na dopravce musí objednatel pořídit vozidla dle zákona o veřejných zakázkách, a to včetně zajištění servisu, deponie apod., což vede k nárůstu administrativní i finanční zátěže pro objednatele (tento způsob není provozován v žádné z evropských zemí) Pořízení a vlastnictví vozidel objednatelem Stávající systém vlastnictví vozidel, kdy jsou vlastněny dopravci, se v českých podmínkách jeví jako vyhovující. Jediným objednatelem, který má v současnosti zájem o pořízení a vlastnictví vozidel, je Jihomoravský kraj. 21. listopadu 2017
Kolejová vozidla pro kraj Pořizovací náklady kolejových vozidel jsou vysoké, doba životnosti železničního vozidla (cca 30 let) je odlišná od maximální doby, na kterou lze uzavřít smlouvu (10 - 15 let) Méně vhodným řešením se jeví uzavření Smlouvy o VS na méně než 5 let, kde hrozí možnost přesunutí vozů na jiné tratě v jiných krajích Pro nákup nových kolejových vozidel je možné využít dotační program, nicméně celková výše dotací pokryje maximálně 10 % dopravní obslužnosti Nová vozidla z OPD mají nízké odpisy, ale údržba je nákladnější než u současných. Např. u vozidel z ROP se takové náklady údržby poprvé objeví v plánu na rok 2018, kdy činí cca 300 mil. Kč. Je nutné zvážit, zda jsou nová vozidla ekonomicky udržitelná po celou dobu provozu. Proces obnovy vozů ve veřejné dopravě musí: být udržitelný (systém cyklů obnovy vozidel může být vhodným řešením), vycházet z plánů dopravní obslužnosti. 21. listopadu 2017
Dotační programy pro pořízení kolejových vozidel V programovém období 2014 – 2020 jsou investice do vozového parku železniční osobní dopravy umožněny pouze prostřednictvím OPD II – míra kofinancování může být až ve výši 85 % z pořizovací ceny. Pro pořízení vozidel s podporou dotačních fondů EU je potřeba doložit Smlouvu o VS minimálně na dobu udržitelnosti projektu (5 let) a zabezpečit, aby vozidlo bylo provozováno v závazku veřejné služby po celou dobu jeho použitelnosti, tedy zpravidla po dobu 30 let (programové období 2014 – 2020). Nyní řešíme ve spolupráci s kraji a MD konkrétní kroky k podání akceptovatelných žádostí o dotaci. Smlouva o VS by tak měla obsahovat dvě dodatečná ustanovení o povinnostech: vozidla řádně udržovat, odprodat vozidlo za zůstatkovou účetní hodnotu novému dopravci, pokud nebude vlastník vybrán jako dopravce v dalším období. 21. listopadu 2017
Pavel Krtek, M.Sc. Předseda představenstva a generální ředitel 21. listopadu 2017