Test Vznik člověka Kosterní soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Advertisements

BIOLOGIE ČLOVĚKA KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lidské tělo KOSTRA.
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Soustava kosterní, opěrná a pohybová
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Biologie člověka Kostra.
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Opěrná soustava kostra.
Opěrná soustava Úvod.
Kosterní soustava Přírodopis Autor : Mgr. Irena Hudcová
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Kostra.
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
PÁTEŘ Hrudní obratel - Je složená z obratlů Plochy pro žebra
Opěrná soustava člověka
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
OSOVÝ SKELET. KOSTRA HRUDNÍKU.
Opěrná (kosterní) soustava
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Velké Pavlovice Nám. 9. května, Velké Pavlovice 2, ; IČO: ; tel: ;
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
Základy vybraných kapitol z anatomie a fyziologie zátěže
Test Vznik člověka Kosterní soustava
Číslo v digitálním archivu školy
Opěrná (kosterní) soustava
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Stavba kosti.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_22_PATER_OBRATLE
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_KOSTRA.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Lidské tělo - kostra.
Opěrná (kosterní) soustava
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Opěrná (kosterní) soustava
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
Opěrná soustava pokračování.
OPĚRNÁ SOUSTAVA (kostra osová - opakování)
Procvičování základních znalostí
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Výukový materiál VY_52_INOVACE_29_Kloub, lebka, páteř
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Opěrná soustava Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Opěrná (kosterní) soustava Kostra lidského těla
Transkript prezentace:

Test Vznik člověka Kosterní soustava Tercie B

1. Do řádu „Primáti“ patří lemur, gibon, šimpanz, orangutan lemur, rejsek, gorila, člověk poloopice, giboni, ježci, lidoopi poloopice, kočkodani, orangutan, letuchy ani jedna z odpovědí není správná

2. Na obrázku označ: 4 3 2 1 Australopithecus afarensis; b. Australopithecus africanus c. Homo habilis; d. Homo erectus

3. „Lucy“ patří do druhu: V 1974 nalezeno 40% kostry. Stáří Lucy je asi 3,2 miliónů let Lucy byla asi 1 m vysoká a chodila po dvou Hlava velikosti softballového míčku Homo habilis; b. Homo erectus; c. Orrorin tugenensis; d. Australopithecus afarensis

4. Následující popis se hodí nejlépe na (doplň): = člověk vzpřímený (1,8 milionů let – 250 000 let) užíval již oheň Nálezy i z oblastí mimo Afriku (Jáva). Tyto migrace nutně nemusí být podmíněny nějakou výraznou příčinou: kdyby se teritorium ………… rozšiřovalo rychlostí „míle za rok“, za 15 000 let by na Jávu doputoval. Větší objem mozku než H. habilis (…………. má 1200 cm3) Australopithecus afarensis Australopithecus africanus Homo habilis Homo ergaster Homo erectus Homo sapiens neanderthalensis

5. Tento typ kostry se nazývá (napiš): většina žahavců, ploštěnek, nematod a annelid ploštěnky opírají svaly proti tělní stěně zpevněné hydrostatickým tlakem u nematod je celý pseudocoelom pod velkým tlakem u annelid je coelom rozdělen v jednotlivá septa, která mohou být pod různým tlakem obecně výhodná u vodních organismů, kostra rovněž jak polštář chrání vnitřní orgány a umožňuje hrabání a plazení se… …není výhodné pro pohyb, pokud je tělo nad zemí, jak je u chůze nebo běhu

6. Přiřaďte čísla k písmenům periosteum (okostice) hutná tkáň (substantia compacta) houbovitá tkáň (substantia spongiosa) medulla (dřeň) 2 4 1 3

7. Přiřaď čísla k písmenům 2 houbovitá tkáň (substantia spongiosa) epifýza diafýza dřeň (medulla) 3 4 1 2

8. Tyto buňky se nazývají vylučují matrix bohatou na kolagen, do které bude později uložen fosforečnan vápenatý osteoblasty osteocyty osteoklasty chondroblasty chondrocyty

9. Doplň počty obratlů A =… B = … C =… D =… E =… A obratlů krčních (vertebrae cervicales) C1 – nosič (atlas) C2 – čepovec (axis) B obratlů hrudních (vertebrae thoracicae) C obratlů bederních (vertebrae lumbales) D obratlů křížových (vertebrae sacrales) srostlé v kost křížovou (os sacrum) E obratlů kostrčních (vertebrae coccygeae) srostlé v kost kostrční (os coccygis) A =… B = … C =… D =… E =… Nabídnutá čísla: 12,7,5,3-5,5

10. Přiřaď čísla k písmenům kyfóza křížová kyfóza hrudní lordóza krční lordóza bederní 1 2 3 4

11. Přiřaď čísla k písmenům kost holenní (tibia) kost lýtková (fibula) čéška (patella) kost stehenní (femur) 1 2 3 4

12. Přiřaď čísla k písmenům kost vřetenní (radius) kost loketní (ulna) kost ramenní (humerus) lopatka (scapula) kost klíční (clavicula) 1 2 3 4 5

13. Následující popis se hodí nejlépe na: je pevná, ohebná, nenatahovatelná tkáň u Agnatha a Chondrichthyes tvoří celou kostru u člověka konec nosu, ušní boltce, povrchy kloubů, páteřní ploténky, larynx (hlasový aparát), trachea a několik dalších struktur kost chrupavku vazivo ani jedna z odpovědí není správná

14. Přiřaďte čísla k písmenům kost spánková (os temporale) kost týlní (os occipitale) kost čelní (os frontale) kost temenní (os parietale) 1 2 4 3