Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 Název materiálu: Sonátová forma Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: VI., VII. ročník Klíčová slova: hudební forma – sonátová forma – základní znaky a stavba Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem sonátová forma, orientuje se v základních znacích této formy, stručně hovoří o vnitřní stavbě sonátové formy, sluchem rozpoznává základní skladby této formy Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Sonátová forma
Sonátová forma = hudební forma uplatňovaná v rámci jedné věty = jedna z nejrozšířenějších klasických hudebních forem V sonátové formě jsou psány první věty symfonií, smyčcových kvartetů, sonát, koncertů atd.
Stavba Sonátová forma se vnitřně dělí na 3 části: Expozice Provedení Repríza
Expozice Skládá se ze 3 témat, které jsou jasně rozpoznatelné: Hlavní téma –je velmi výrazné Vedlejší téma – jeho nálada je odlišná od hlavního tématu, aby bylo zřetelně rozpoznatelné Závěrečné téma – uzavírá celou expozici - někdy může scházet
Provedení S tématy, které skladatel v první části představil, nyní různými způsoby pracuje – může je: Prodlužovat Zkracovat Kombinovat Trochu pozměňovat Skladatel v této části ukazuje, co všechno umí
Repríza v této poslední části se znovu ozývají témata, tak jak je autor uvedl v expozici a uspokojivě se uzavírá celá první věta Skladba může na konci obsahovat ještě kodu (závěr) za reprízou
A.Dvořák: Symfonie č. 9, e moll „Novosvětská“ http://www.youtube.com/watch?v=s9Vk-3BqOT8 1:57 začíná hlavní téma 2:58 začíná vedlejší téma 4:02 začíná závěrečné téma 7:15 začíná provedení 8:44 začíná závěr