PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ČESKÉ REPUBLIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ REPUBLIKA II. Povrch České republiky – reliéfní mapa.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
vhodné přírodní podmínky – mírný pás mechanizace, kvalifikovaní pracovníci soběstačnost ve výrobě základních potravin.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Průmysl Těžký – slouží k další výrobě Lehký – slouží k přímé spotřebě.
Základní škola Záhumení Rožnov pod Radhoštěm Boženy Němcové Rožnov pod Radhoštěm Předmět: Vlastivěda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Zeměpis, průmysl Ročník: 9.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_359.
SEVERNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme do států severní Evropy?
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Vlastivěda Tematický okruh: Místo, kde žijeme Téma: Pardubický kraj Jméno autora: Mgr.
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ZEMĚPIS Téma: Zlínský kraj Ročník: 9. Číslo.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Královéhradecký kraj Rozloha:4759 km2 Počet obyvatel:
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_12 TÉMA: Vlastivěda4
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola Lednice Břeclavská 510
KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ Kraj spisovatelů: Alois Jirásek (Hronov)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Itálie Open Presentation.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Francie a Velká Británie Autor: Mgr. Marta.
Přírodní zdroje na Zemi
Název školy: Základní škola T. G
Název materiálu: Nerostné suroviny
ANOTACE a) PRÁCE JE URČENA PRO ŽÁKY 8. ROČNÍKU B) TÉMA : STÁTY VÝCHODNÍ EVROPY C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU : Žáci se seznámí s dalšími státy východní.
ČESKO-SUROVINOVÉ ZDROJE
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Světové hospodářství TÉMATICKÝ CELEK:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_LIBERCKY_KRAJ.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Olomoucký kraj 8 největší kraj v ČR.
Název projektu: Moderní škola
Prezentace – výklad učiva
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Velká Británie.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Průmysl.
Usazené horniny = sedimenty
zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Ústecký kraj Marková Vendula.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Název školy: ZŠ Pardubice - Spořilov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ČESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s přírodními podmínkami v ČR.

POČASÍ je okamžitý stav ovzduší, je dáno: teplotou – měříme teploměrem v °C (Celsiův stupeň) srážkami – různá podoba: déšť, kroupy, sníh, rosa, jinovatka… větrem = proudění vzduchu (měří se směr, síla, rychlost) slunečním svitem – měří se délka, stupeň síly (jasno, polojasno, zataženo)

ZÁPIS DO SEŠITU Přírodní podmínky ČR Počasí = okamžitý stav ovzduší teplota – °C (Celsiův stupeň) srážky – déšť, kroupy, sníh, rosa, jinovatka… vítr = proudění vzduchu (směr, síla, rychlost) sluneční svit – délka, stupeň síly (jasno, polojasno, zataženo)

PODNEBÍ podnebí = opakující se souhrn počasí podnebí na určitém místě záleží na: vzdálenosti od rovníku vzdálenosti od oceánu nadmořské výšce členitosti terénu

ZÁPIS DO SEŠITU Podnebí = opakující se souhrn počasí záleží na: vzdálenosti od rovníku vzdálenosti od oceánu nadmořské výšce členitosti terénu

PODNEBÍ V ČR ČR leží v mírném podnebném pásu střídání čtyř ročních období

PODNEBÍ V ČR začátky ročních období: jaro – začátek 21. 3. jarní rovnodennost (den 12 hodin, noc 12 hodin) léto – začátek 21. 6. letní slunovrat (nejdelší den) podzim – začátek 23. 9. podzimní rovnodennost (den 12 hodin, noc 12 hodin) zima – začátek 21. 12. zimní slunovrat (nejdelší noc)

ZÁPIS DO SEŠITU Podnebí v ČR ČR leží v mírném podnebném pásu 4 roční období: jaro – 21. 3. jarní rovnodennost (den 12 hodin, noc 12 hodin) léto – 21. 6. letní slunovrat (nejdelší den) podzim – 23. 9. podzimní rovnodennost (den 12 hodin, noc 12 hodin) zima – 21. 12. zimní slunovrat (nejdelší noc)

PŮDA půda vzniká zvětráním hornin obsahuje humus (odumřelé rostliny a živočichy) dále obsahuje vodu, vzduch, rostliny (hlavně kořeny), živočichy

PŮDA půda se od liší složením a barvou záleží na hornině, ze které vznikla a na přírodních podmínkách černozem – bohatá na živiny, nejúrodnější hnědozem – výše než 200 m. n. m., většina zemědělské půdy ČR podzol – šedá půda, v horách

ZÁPIS DO SEŠITU Půda = zvětralé horniny a humus (odumřelé rostliny a živočichové) obsahuje vodu, vzduch, rostliny, živočichy liší se složením a barvou černozem – nejúrodnější hnědozem – většina zemědělské půdy ČR podzol – v horách

ZEMĚDĚLSTVÍ záleží na přírodních podmínkách (hlavně podnebí a půdě) zemědělská půda – tvoří ji orná půda (pole, sady, vinice…) a zelené plochy (louky, pastviny) zemědělská výroba se rozděluje na rostlinnou a živočišnou

ZÁPIS DO SEŠITU Zemědělství záleží na přírodních podmínkách zemědělská půda – orná půda (pole, sady, vinice…) a zelené plochy (louky, pastviny) zemědělská výroba = rostlinná a živočišná

ZEMĚDĚLSTVÍ nížiny: pšenice, ječmen, kukuřice, cukrová řepa, ovoce, zelenina, vinná réva vrchoviny: oves, len, brambory hornatiny a vyšší vrchoviny: chov krav a ovcí chov prasat, drůbeže, ryb

ZÁPIS DO SEŠITU nížiny: pšenice, ječmen, kukuřice, cukrová řepa, ovoce, zelenina, vinná réva, vrchoviny: oves, len, brambory hornatiny a vyšší vrchoviny: chov krav a ovcí chov prasat, drůbeže, včel, ryb

NEROSTNÉ BOHATSTVÍ paliva – pevná (uhlí), plynná (zemní plyn), kapalná (ropa) rudy – železná ruda nerudné suroviny – stavební kameny (vápenec), kaolín, sklářské písky

ZÁPIS DO SEŠITU Nerostné bohatství paliva – pevná (uhlí), plynná (zemní plyn), kapalná (ropa) rudy – železná ruda nerostné suroviny – stavební kameny (vápenec), kaolín, sklářské písky

NEROSTNÉ BOHATSTVÍ hnědé uhlí: povrchová těžba, na SZ Čech – Severočeský a Sokolovský revír, palivo do elektráren (neekologické) černé uhlí: hlubinná těžba, Ostravsko-Karvinský revír, výroba koksu (hutnictví) ropa: J Morava u Hodonína, dovážíme z Ruska a Norska, výroba plastů kaolín: Z Čechy, výroba porcelánu vápenec: střední Čechy, Morava, výroba vápna a cementu sklářské písky: Nový Bor, Liberecko, výroba skla drahé kovy (zlato, stříbro): zcela vytěženy

ZÁPIS DO SEŠITU Nerostné bohatství hnědé uhlí: povrchová těžba, palivo do elektráren (neekologické) černé uhlí: hlubinná těžba, výroba koksu (hutnictví) ropa: hlavně dovoz, plasty kaolín: výroba porcelánu vápenec: výroba vápna a cementu sklářské písky: výroba skla

PRŮMYSL vznikal v místech těžby surovin pro průmysl jsou potřeba suroviny, voda, energie, lidé a dopravní trasy v ČR je zastoupen hlavně průmysl strojírenský, stavební, sklářský, keramický, textilní, potravinářský, chemický a další

PRŮMYSL TĚŽKÝ PRŮMYSL – energetický, hutnický, stavebních hmot výroba elektrické energie elektrárny: tepelné (spalování paliv – hnědé uhlí, mazut, zemní plyn), jaderné (štěpení uranu), větrné, vodní, solární (sluneční svit) Hutnictví: velká spotřeba energie, vody a surovin (uhlí, ruda) výroba železa, oceli Průmysl stavebních hmot: suroviny – písek, štěrk, vápenec (usazené horniny) výroba stavebních materiálů (cihly, panely, cement)

PRŮMYSL SPOTŘEBNÍ PRŮMYSL – strojírenský, elektrotechnický, chemický Strojírenství: vyrábí výrobky z kovů (zemědělské stroje, spotřebiče) Elektrotechnický: vyrábí televize, vysavače, baterie, telefony (ETA) Chemický: zpracovává ropu a uhlí (plast, chemikálie, léky) Další odvětví spotřebního průmyslu: oděvní, kožedělný, obuvnický, dřevozpracující, sklářský, papírenský, keramický

PRŮMYSL SLUŽBY uspokojují nemateriální potřeby lidí (obchod, zdravotnictví, školství, cestovní ruch, stravování, telekomunikace)

ZÁPIS DO SEŠITU Průmysl vznik v místech těžby surovin jsou potřeba suroviny, voda, energie, lidé a dopravní trasy v ČR je průmysl strojírenský, stavební, sklářský, keramický, textilní, potravinářský, chemický a další

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ činností člověka nastala změna přírodní krajiny na krajinu kulturní, umělou problém je znečišťování vody, vzduchu, půdy tvorbou odpadů, průmyslem, dopravou a také ohrožení druhů živočichů a rostlin – ti jsou v Seznamu chráněných druhů Je třeba chovat se ekologicky!

ZÁPIS DO SEŠITU Životní prostředí změna přírodní krajiny na krajinu kulturní, umělou znečišťování vody, vzduchu, půdy tvorbou odpadů, průmyslem, dopravou ohrožení živočichů a rostlin – Seznam chráněných druhů Je třeba chovat se ekologicky!

OCHRANA PŘÍRODY zejména vyčleněním míst s omezením hospodářské činnosti – národních parků (NP) a chráněných krajinných oblastí (CHKO) v ČR jsou NP Krkonoše, NP Šumava, NP České Švýcarsko, NP Podyjí v blízkosti Ostravy jsou CHKO Poodří, CHKO Beskydy, CHKO Jeseníky

ZÁPIS DO SEŠITU Ochrana přírody místa s omezením hospodářské činnosti – národní parky (NP) a chráněné krajinné oblasti (CHKO) v ČR jsou NP Krkonoše, NP Šumava, NP České Švýcarsko, NP Podyjí v blízkosti Ostravy jsou CHKO Poodří, CHKO Beskydy, CHKO Jeseníky

OPAKOVÁNÍ Přírodní podmínky ČR Zemědělství Počasí Podnebí Půda záleží na přírodních podmínkách zemědělská půda – orná půda (pole, sady, vinice…) a zelené plochy (louky, pastviny) zemědělská výroba = rostlinná a živočišná nížiny: pšenice, ječmen, kukuřice, cukrová řepa, ovoce, zelenina, vinná réva vrchoviny: oves, len, brambory hornatiny a vyšší vrchoviny: chov krav a ovcí chov prasat, drůbeže, včel, kožešinových zvířat, vodní drůbeže (kachny, husy), kaprů těžba dřeva (hlavně smrk, dub, buk) lov zvěře v lesích Nerostné bohatství paliva – pevná (uhlí), plynná (zemní plyn), kapalná (ropa) rudy – železná ruda nerostné suroviny – stavební kameny (vápenec), kaolín, sklářské písky hnědé uhlí: povrchová těžba, palivo do elektráren (neekologické) černé uhlí: hlubinná těžba, výroba koksu (hutnictví) ropa: hlavně dovoz, plasty kaolín: výroba porcelánu vápenec: výroba vápna a cementu sklářské písky: výroba skla Přírodní podmínky ČR Počasí = okamžitý stav ovzduší teplota – °C (Celsiův stupeň) srážky – déšť, kroupy, sníh, rosa, jinovatka… vítr = proudění vzduchu (směr, síla, rychlost) sluneční svit – délka, stupeň síly (jasno, polojasno, zataženo) Podnebí = opakující se souhrn počasí záleží na: vzdálenosti od rovníku vzdálenosti od oceánu nadmořské výšce členitosti terénu Půda = zvětralé horniny a humus (odumřelé rostliny a živočichové) obsahuje vodu, vzduch, rostliny, živočichy liší se složením a barvou černozem – nejúrodnější hnědozem – většina zemědělské půdy ČR podzol – v horách

OPAKOVÁNÍ Průmysl Životní prostředí Ochrana přírody vznik v místech těžby surovin jsou potřeba suroviny, voda, energie, lidé a dopravní trasy v ČR je průmysl strojírenský, stavební, sklářský, keramický, textilní, potravinářský, chemický a další Životní prostředí změna přírodní krajiny na krajinu kulturní, umělou znečišťování vody, vzduchu, půdy tvorbou odpadů, průmyslem, dopravou ohrožení živočichů a rostlin – Seznam chráněných druhů Je třeba chovat se ekologicky! Ochrana přírody místa s omezením hospodářské činnosti – národní parky (NP) a chráněné krajinné oblasti (CHKO) v ČR jsou NP Krkonoše, NP Šumava, NP České Švýcarsko, NP Podyjí v blízkosti Ostravy jsou CHKO Poodří, CHKO Beskydy, CHKO Jeseníky

OTÁZKY A ÚKOLY Dokážeš vysvětlit, co je to počasí a co je to podnebí? V jakém podnebném pásu leží ČR? Jaká roční období se zde střídají a kdy začínají? Vysvětli, jak vzniká půda a jaké půdní typy máme v ČR. Jaké plodiny se v ČR pěstují a jaká zvířata zde chováme? Umíš vyjmenovat nerostné suroviny, které se u nás těží? K čemu se používají? Které čtyři národní parky v ČR máme? Znáš názvy nejbližších CHKO?