AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_02

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Literatura, architektura, výtvarné umění
Advertisements

Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Únor 2012 Ročník 7. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Křesťanství a středověká.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : květen 2012  Název :VY_42_INOVACE_4.2.1.
RENESANCE Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_8_Renesance Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
AUTOR: Mgr. Gabriela Hnátková NÁZEV: VY_52_INOVACE_03_PRV_4
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Přírodní zdroje na Zemi
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
VY_32_INOVACE_Vac_I_01 Úvod do zeměpisu
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Opakování č. 6 Vlastivěda 4. ročník
Vznik česky psané literatury
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_03
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
ČESKO - SEVEROZÁPAD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_13_Vyvození písmene E
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Renesance v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozdělení zemí podle vyspělosti
CESTOVNÍ RUCH AUTOR: Mgr. Aleš Skála
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_13
TÉMA: Výrobky a přírodniny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_11_ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Vláda prvních Habsburků
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Literatura období renesance
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.14_objevne_plavby Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Renesance.
CURIE- SKLODOWSKÁ VY_32_INOVACE_F01
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_02 TÉMA: Čj 8. A.B. – Renesance v literatuře ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.1616

ANOTACE Výkladová prezentace je určena k objasnění pojmu renesance (historicko-společenské situace) seznamuje žáky s renesancí v italské literatuře. Žáci si mohou udělat průběžně zápis. Prezentace je doplněna malým vědomostním kvízem a jeho vyhodnocením (kvíz představuje mezipředmětové vztahy: D, Vv). Kvíz je možno využit v tiskové podobě / pracovní list / nebo ve spojení s interaktivní tabulí.

RENESANCE V LITERATUŘE Z francouštiny: renaisance = OBROZENÍ – ZNOVUZROZENÍ Kdy: počátek 14. století – 17. století Kde: v nejrozvinutějších zemích Evropy / Itálie, Francie, Španělsko, Anglie /

Společensko - historická situace Rozvoj řemeslné výroby Zámořské objevy Rozvoj mezinárodního obchodu Rozvoj výroby díky nástupu měšťanské společnosti Rozvoj měst Vynález knihtisku

Doba zrození estetického ideálu Návrat k antickým hodnotám, antika jako vzor Víra člověka ve vlastní síly Všestrannost poznání, vítězství rozumu Zájem o přírodní vědy

Projevuje se v: mnohostrannosti umělců /univerzální umělec a vědec / architektuře / pravoúhlé linie, podloubí, kopule, fasády se sgrafity / literatuře / životopisná, cestopisná, nauková psaná v národním jazyce autora /

OSOBNOSTI Kryštof Kolumbus Johanes Kepler Leonardo da Vinci Vasco de Gama Martin Luther Fernao de Megalhaes Michelangelo Buonarroti Niccolo Machiavelli

VĚDOMOSTNÍ KVÍZ: KDO BYL KDO? Kryštof Kolumbus malíř Johanes Kepler mořeplavec Leonardo da Vinci mořeplavec Vasco de Gama astrolog Martin Luther sochař Fernao de Megalhaes politik Michelangelo Buonarroti kritik církve Niccolo Machiavelli mořeplavec Spoj čarami.

ŘEŠENÍ KVÍZU Kryštof Kolumbus /mořeplavec / Johanes Kepler /astrolog / Leonardo da Vinci / malíř / Vasco de Gama / mořeplavec / Martin Luther / kritik církve / Fernao de Megalhaes / mořeplavec / Michelangelo Buonarroti / sochař / Niccolo Machiavelli / politik /

ITALSKÁ RENESANČNÍ LITERATURA - přelom 13. a14. stol. - Dante Alighiery /Aligjeri/ - pocházel z Florencie - o jeho životě mnoho nevíme - živě se účastnil politického života, za kritiku vlády a papeže byl odsouzen k doživotnímu vyhnanství - velká láska k Beatrici de Portinari, která se vdala za jiného a brzy zemřela

Dílo: Nový život opěvuje ideální lásku k Beatrici milostná poezie komentovaná prózou Božská komedie pracoval na ní více než 20 let prolíná se antická mytologie a středověký náboženský námět vycházející z bible s renesančním chápáním světa má tři části, ve kterých líčí básníkovu cestu: Peklo Očistec Ráj Na této cestě ho provází: Vergillius /jako symbol pozemského vědění/ a Beatrice /jako symbol nadpozemské dokonalosti –/ žena anděl v Ráji /

Božská komedie – renesanční prvky: - touha člověka po poznání - vztah k antice / obdiv / - láska k vlasti - osobní prožitek lásky - trest za lidské viny

DALŠÍ PŘEDSTAVITELÉ ITALSKÉ RENESANČNÍ LITERATURY Francesko Petrarca /frančesko petrarka/ Giovanni Boccaccio / džovany bokačo / Lodovico Ariosto /lodoviko/ Micheangelo Buonarroti //mikelanželo buonaroty /

CITACE Sochorová, Marie : Kompletní přehled české a světové literatury. Havlíčkův Brod, Fragment 2007 - autorské dílo